ادویه جات, تغذیه, درمان, سلامت, نمک

خواص نمک سیاه | مزایا و موارد استفاده نمک سیاه و آیا نمک سیاه بهتر از نمک معمولی است؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه خواص و فرق بین نمک سیاه با نمک معمولی را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”گرانول نمک سیاه” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%84-%d9%86%d9%85%da%a9-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نمک سیاه دودی” link=”https://attarchian.com/product/%d9%86%d9%85%da%a9-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%af%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”بادام” link=”” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

نمک سیاه یک ماده محبوب در غذاهای هندی می باشد و طعمی منحصر به فرد به غذاها می بخشد. نمک دارای فواید سلامتی متعددی می باشد که در این مقاله آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. درباره اینکه نمک سیاه چیست، فواید بالقوه آن برای سلامتی و اینکه آیا بهتر از نمک معمولی استفاده کنیم یا خیر صحبت می نماییم.

خواص نمک سیاه

نمک سیاه چیست؟

اگرچه انواع مختلفی از نمک سیاه وجود دارد اما نمک سیاه هیمالیا رایج ترین آن است. نمک سیاه یک سنگ نمک است که از معادن نمک: پاکستان، بنگلادش، هند، نپال و سایر مکان‌های هیمالیا می‌آید. استفاده از نمک سیاه برای اولین بار در طب آیورودا یک رویکرد سنتی و جامع به سلامت که در هند سرچشمه گرفته است ثبت شد. درمانگران آیورودا ادعا می کنند که نمک سیاه هیمالیا دارای خواص درمانی است. ولی آیا این ادعاها ریشه در تحقیقات محکم دارند؟ جالب اینجاست که نمک سیاه هیمالیا برخلاف نامش به رنگ صورتی مایل به قهوه ای دارد.

انواع نمک سیاه و کاربرد آنها

سه نوع اصلی نمک سیاه وجود دارد: نمک سیاه هیمالیا، نمک گدازه سیاه و نمک تشریفاتی سیاه.

نمک سیاه هیمالیا

نمک سیاه هیمالیا را می‌توان نمک سیاه هندی یا کالانامک نیز نامید. اگرچه به دلیل خواص دارویی آن تایید شده است اما مطالعات کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد. با طعم تند، شور و اومامی، معمولا در آشپزی، به ویژه در غذاهای آسیایی و هندی استفاده می شود. نمک سیاه هیمالیا به دلیل رایحه لطیف و گوگردی آن شبیه به تخم مرغ در آشپزی برای ارائه طعمی شبیه تخم مرغ استفاده می شود.

نمک گدازه سیاه

ممکن است نمک گدازه سیاه را دیده باشید این نمک به نمک سیاه هاوایی معروف می باشد. زیرا معمولاً از هاوایی می آید. در حالی که نمک سیاه هیمالیا دارای رنگ صورتی مایل به قهوه ای است، نمک گدازه سیاه کاملا سیاه است. نمک گدازه سیاه طعمی متمایز و خاکی ارائه می دهد و در پایان پخت و پز به عنوان نمک تکمیلی روی غذا می پاشند. از آنجایی که به غذا طعم ملایم و دودی می دهد به عنوان یک افزودنی عالی برای غذاهایی که در نظر گرفته شده تا طعم دودی داشته باشند، استفاده می شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]نمک دریا | نمک دریا چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد؟[/info_box]

نمک تشریفاتی سیاه

نمک تشریفاتی سیاه که به آن نمک جادوگر نیز گفته می شود مخلوطی از خاکستر، نمک دریا، زغال چوب و گاهی رنگ سیاه است. این نوع نمک برای مصرف استفاده نمی شود و برخی از مردم معتقدند که نمک تشریفاتی سیاه دارای توانایی های جادویی برای محافظت در برابر ارواح منفی است. مؤمنان ممکن است آن را در اطراف حیاط خود بپاشند یا در کوزه زیر تخت خود آن را نگه دارند. اگرچه این عمل خرافی به احتمال زیاد بی ضرر است ولی پیشنهاد نمی شود و هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

نمک سیاه چه تفاوتی با نمک معمولی دارد؟

نمک سیاه در طرز تهیه و طعم آن با نمک معمولی غذا تفاوت دارد و متفاوت تولید می شود. نمک سیاه هیمالیا به طور سنتی آن را با گیاهان، دانه ها و ادویه ها مخلوط می کردند و سپس تا دمای بالا گرم می کردند. امروزه بسیاری از نمک های سیاه به صورت مصنوعی از ترکیب: کلرید سدیم، سولفات سدیم، بی سولفات سدیم و سولفات آهن ساخته می شوند. سپس نمک با زغال چوب مخلوط شده و قبل از آماده شدن محصول نهایی حرارت داده می شود.

محصول نهایی حاوی ناخالصی هایی مانند: سولفات، سولفید، آهن و منیزیم است و به رنگ، بو و طعم آن کمک می کند و این ناخالصی ها احتمالاً برای سلامتی مضر نیستند. سولفات ها برای خوردن بی خطر در نظر گرفته می شوند و در برخی از محصولات غذایی برای کنترل رشد باکتری های مضر استفاده می شوند و از سوی دیگر نمک گدازه سیاه به طور سنتی از گدازه های آتشفشانی تهیه می شد ولی امروزه معمولاً از ترکیب نمک دریا با زغال چوب فعال تهیه می شود.

از طرف دیگر نمک معمولی همان نمکی است که در نمکدان خود پیدا می کنید. فرآوری و تصفیه شده است. به این معنی که بیشتر مواد معدنی کمیاب حذف می شوند. بیشتر نمک خوراکی از ذخایر بزرگ نمک حاصل تبخیر اقیانوس‌های باستانی است که عمدتاً در ایالات متحده، کانادا، آلمان، اروپای شرقی و چین یافت می‌شود. برای استخراج این نوع نمک از روش های مختلفی استفاده می شود که نیاز به ماشین آلات مختلف دارد.

خواص نمک سیاه

انتخاب نمک سیاه ممکن است چندین فواید بالقوه برای سلامتی داشته باشد. نمک سیاه ممکن است حاوی سدیم کمتری نسبت به نمک خوراکی باشد و علاوه بر این حاوی مواد افزودنی کمتری است و ممکن است اثرات درمانی دیگری نیز داشته باشد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]نمک سالم یا ناسالم | چگونه نمک برای سلامتی مفید خواهد بود؟[/info_box]

وجود سدیم کمتر

نمک سیاه ممکن است سدیم کمتری نسبت به نمک خوراکی داشته باشد زیرا نمک خوراکی تجاری ممکن است نسبت به نمک سیاه مشتق شده طبیعی دارای سدیم بیشتری باشد. به دلیل محتوای کمتر سدیم نمک سیاه ممکن است گزینه بهتری برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا کسانی باشد که به دنبال کاهش مصرف سدیم خود هستند. رژیم های غذایی سرشار از سدیم با فشار خون بالا مرتبط است و ممکن است فشار خون را برای افرادی که سطح آن بالا است افزایش دهد.

حاوی مواد افزودنی کمتری است.

نمک سیاه ممکن است حاوی مواد افزودنی کمتری نسبت به نمک معمولی باشد و این موضوع به این دلیل است که نمک سیاه سنتی بدون افزودنی از حداقل پردازش می گذرد. علاوه بر این عوامل ضد جوش که می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند به نمک سفره معمولی اضافه می‌شوند تا از تشکیل توده‌ها جلوگیری کنند.

برخی از نمک های خوراکی همچنین حاوی مواد افزودنی مضر مانند: یدات پتاسیم و سیلیکات آلومینیوم هستند. یدات پتاسیم ممکن است اکسیداسیون چربی را افزایش دهد که یک فرآیند سلولی مضر است و می تواند باعث آسیب بافتی شود. خمچنین خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد.

حاوی مواد معدنی از خواص نمک سیاه

ادعاها حاکی از آن است که نمک سیاه هیمالیا حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به نمک معمولی است. ولی تحقیقات محدودی در مورد تفاوت بین این دو نمک وجود دارد.

اعتقاد بر این است که نمک سیاه ممکن است به بهبود هضم، ایجاد اثرات ملین، و تسکین گاز و نفخ کمک می کند. با این حال برای حمایت از این ادعاها نیز تحقیقات بیشتری نیاز است.

نمک سیاه به دلیل داشتن مواد معدنی ممکن است سلامت پوست و مو را بهبود بخشد ولی نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]ادویه های ضد التهاب | چگونه ادویه های ضد التهاب را مصرف کنیم؟[/info_box]

آیا نمک سیاه سالم است؟

محتوای بالاتر معدنی نمک سیاه ممکن است چندان مرتبط نباشد، زیرا بدن شما نمی تواند آنها را به خوبی جذب کند و معمولاً مقدار کمی نمک را در یک وعده می خورید. مواد معدنی موجود در نمک به احتمال زیاد به راحتی جذب نمی شوند زیرا نامحلول هستند. به این معنی که در مایعات حل نمی شوند و جذب مواد معدنی زمانی که به شکل محلول خود هستند بسیار آسان تر است.

بسیاری از نمک‌های سیاه موجود برای خرید احتمالاً به صورت مصنوعی ساخته می‌شوند. به هر حال محتوای مواد معدنی کمی دارند. از آنجایی که نمک سیاه حاوی مواد افزودنی کمتری نسبت به نمک معمولی است. اگر می‌خواهید از مواد ضد جوش خودداری کنید ممکن است انتخاب بهتری باشد. با این وجود بهتر است نمک را در حد اعتدال مصرف کنید و صرف نظر از نوع آن توصیه می شود افراد حداکثر ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند که معادل یک قاشق چای خوری نمک است. به همین دلیل می توان از خواص نمک سیاه بهره برد.

کلام آخر

نمک سیاه یک جایگزین طبیعی عالی برای نمک معمولی است به خصوص اگر می خواهید یک دستور غذای هندی یا آسیایی را امتحان کنید. با مشخصات طعم منحصر به فرد خود می تواند طعم بسیاری از غذاها را افزایش دهد.

ولی بعید است که شما مزایای شفابخش معجزه آسایی را که ممکن است در مورد آن به صورت آنلاین مطالعه کنید را تجربه کنید. هیچ مطالعه ای اثرات سلامتی نمک سیاه و نمک معمولی غذا را مقایسه نکرده است و به طور کلی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. در حال حاضر از نمک به دلیل طعم منحصر به فرد و طعم لذیذ آن می توان استفاده و لذت برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *