گل ها

چگونه گیاه دارویی و تزئینی بومادران را پرورش دهیم؟

پرورش گیاه بومادران
این پست چقدر براتون مفید بود؟

گیاه دارویی بومادران از جمله درختچه هایی است که در اروپا یافت می شود و بومی آنجا است. در تمام کشورهای ارویایی دیده می شود. کنار جاده ها و کوه ها و همچنین دشت ها یافت می شود و بیشتر آن را می توان در مراتع مشاهده کرد. نام این گیاه را از یک قهرمان اسطوره یونانی به نام اشیل گرفته اند.

گیاه بومداران اثر ضد التهابی داشته و در طب سنتی بسیار کار آمد است. از لحاظ علمی ثابت شده که برای اختلالات گوارشی و التهاب دستگاه گوارشی مناسب است و گل های آن نیز خواص دارویی و تزئینی دارند.

پرورش گیاه بومادران

پرورش گیاه بومادران

رشد

گیاه بومداران با موقعیت جایی که رشد می کند از ۵٫۹۱ تا ۲۳٫۶۲ سانت می رسد. خاک های آن باید حاصل خیز و غنی باشد و در خاک فقیر از بین می رود. ولی اگر خاک بیش از حد قدرتمند باشد گیاه یا ساقه های آن آسیب می بیند و شاخه های گیاه بومداران معمولی بر خلاف دیگر بومداران، ناهمواری و ناهماهنگی هایی دارد.

گل ها

گل های بومداران سفید هستند ولی همیشه به این رنگ نمی باشند و به رنگ صورتی نیز در طبیعت یافت می شوند. در ماه ژوئن گلدهی آن شروع می شود و تا چند هفته ادامه می یابد و وقتی درختچه را هرس کنید باز دوباره بعد ۴ هفته گل دهی می کند.

در چمن زارها به دلیل زدن چمن ممکن است این گل دادن به عقب بیافتد. در پاییز نیز دوباره بعد چمن زدن سومین گل دادن شروع می شود دوره گلدهی بومداران معمولی تا خرداد ماه طول می کشد و حشرات و پروانه ها از این گل ها تغذیه می کنند.

مکان

در علف زارها در محل های آفتابی رشد دارد و همچنین در صخره ها نیز امکان رشد دارد.

پرورش گیاه بومادران

برگ های بومادران

ابن گیاه را با نام هزار برگ نیز می شناسند چون تعداد برگ های آن فراوان و ریز نقش می باشد. در سمت چپ و راست قرار گرفته و به صورت نیزه ای به نقاط زیادی تقسیم می گردد. رنگ برگ ها سبز تیره است و عطر و بوی تندی را هم آزاد می کند.

خاک مناسب برای پرورش گیاه بومادران

در زمین های بایر رشد آن کم می شود و در چمنزار هایی که نیمه خشک هستند نیز کم رشد می کند. برای رشد این گیاه، باغ ها که خاک مناسبی دارند مناسب می باشد. همچنین در خاک های مغذی، مواد معدنی و در خاک نیتروژن دار نیز رشد عالی دارد.

کاشت

درختجه بومداران معمولی را در گلدان به مدت یک سال می شود نگهداری کرد. ریشه های آن کوتاه است برای همین در عمق کم باید کاشته شود و فاصله آن به دلیل شاخه های کوتاه و نزدیک به هم حدود ۱۵ سانتی متر می باشد.

پرورش گیاه بومادران

داشت بومادران

در مناطق گرم و خشک رشد خوبی دارد و باید به طور منظم آبیاری شود. در بهار کود کمپوست به آن اضافه می توان کرد ولی نیتروژن زیاد باعث کاهش رشد گیاه می شود. علف های زیر درختچه را وجین می کنند

هرس کردن

بعد آنکه اولین گلدهی اتمام پیدا کرد در ماه ژوئیه آن را هرس می کنند و در دومین شکوفه دادن آن در سپتامبر می توان باز هرس کرد.

تکثیر برای پرورش گیاه بومادران

در ۲ تا ۴ سال یک بار را می توان این گیاه را تکثیر نمود. برای تکثیر کردن اول ریشه گیاه را شل می کنند و توپ پایین آن را جابجا می نمایند.

در علف زارها نیز گیاه را به چند قطعه تقسیم و دوباره کاشت می کنند. تکه ها را داخل خاک به صورت صاف قرار داده و سپس می پوشانند تا کم کم برگ های سبز بر روی تاج ریشه جوانه زند. با بذر هم می شود این گیاه را افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *