مراقبت و سلامتی

با گیاهان از نیش پشه در امان باشید.

گیاهان دفع پشه
2.3/5 - (15 امتیاز)

پشه ها در فصل گرما، معمولاً شایع ترین آفات در هوا هستند. اگر شما هم به دنبال راه های طبیعی هستید تا از شر نیش پشه ها خلاص شوید، گیاهانی را برای فراری دادن پشه ها به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

گیاهان دفع پشه

گیاهان دفع پشه

آلیوم

گیاهانی از رده پیاز است که می توان آن را در بهار کاشت. آنها به دلیل خواص و رشد آسان، یک انتخاب ویژه برای باغبانان محسوب می شود. گیاه Allium بسیار پر از خاصیت و بی عارضه است.

آلیوم انواع مختلفی همچون: سیر و پیاز و والک را شامل می شود. اما پیاز و سیر ۲ مورد از معروف ترین آنها است.

سیر

علاوه بر اینکه سیر در پخت و پز فوق العاده، کاربرد دارد. می تواند برای دفع پشه ها نیز از آنها استفاده نمود. با بوی تندی که سیر دارد، پشه ها دوست ندارند نزدیک شوند. سیر برای چشم بسیار مفید است. پس تا می توانید کاشت سیر را در نقطه ای نزدیک و در دسترس خود قرار دهید، تا در صورت لزوم در آشپزخانه خود، از آن نیز لذت ببرید.

با برش چندین حبه سیر در اطراف خانه، حشرات را دور کنید. حتی می توانید یک اسپری از سیر، که با گذاشتن چند حبه سیر در مقداری آب تهیه می شود، این محلول را در اطراف حیاط خود بپاشید.

شما می توانید سیر را با روغن های معطر و طبیعی، مخلوط کنید و با اسپری کردن بر بدن، دفع کننده پشه درست کنید.

پیاز

پیازها

اگر دوست دارید که پشه ها را دور کنید، علاوه بر سیر، پیاز هم استفاده کنید. با کاشت پیاز در باغ سبزیجات، پشه ها، را در حین کار از خود دور کنید. اما با قرار دادن پیاز هم در بیرون خانه، می توانید پشه ها را دفع کنید. کاشت آلیوم ها در باغ های سبزیجات، برای دفع شته ها و کرم های کلم نیز مفید اند.

ریحان از گیاهان دفع پشه

ریحان یک گیاه معطر است که در آشپزی مصرف می شود، اما برای دور نگه داشتن حشرات بهترین انتخاب است، بوی قوی ریحان باعث می شود پشه ها، فراری باشند. با کار ساده ای مثل کاشت ریحان در اطراف خانه، پشه ها را دور کنید.

جالب است بدانید، ریحان برای لارو پشه ها نیز مضر است، البته باید بدانید که آب راکد را از اطراف خانه خود حذف کنید، تا تخم گذاری پشه ها، امکان پذیر نباشد. گذاشتن ریحان در این آبهای راکد، به شما کمک می کند.

انواع مختلف ریحان، برای دفع پشه ها موثر هستند. بنابراین، باخیال راحت این مورد را آزمایش کنید.

مالیدن ریحان خرد شده روی بدن، از نیش زدگی پشه ها جلو گیری می کند. همچنین می توان یک اسپری با بوی ریحان و الکل تهیه کنید و حشرات را دور نمایید.

موم زنبور عسل

گیاه مومیایی زنبور عسل، با عناوینی چون، نعنا اسب و ترنج نیز شناخته می شود. این گیاه، گرده های افشان را جذب می کند. این امر باعث اشتیاق پروانه ها و زنبورها به سمت مومیایی می شود. اما جالب این است که پشه ها از این گیاه، فراری اند و از آن خوششان نمی آید.

از ویژگی ها و کاربردهای خوب مومیایی زنبور عسل، این است که برای پوست شما بی خطر است. پس در تهیه کرم یا اسپری پوست، گزینه عالی محسوب می شود. به این ترتیب، پشه ها هم از بدن شما دور می شوند. گیاه مومیایی در آشپزی و تهیه چای کاربرد هم دارد.

اگر روغن گیاه ترنج را تهیه کنید، در کشتن لارو پشه، هم موثر عمل می کند. یا بصورت دافع حشرات در اتاق پخش کنید. در صورت مشاهده لارو پشه، از ترنج در اطراف منزل استفاده کنید.

گیاهان دفع پشه

گیاه علف گربه از گیاهان دفع پشه

مطمئناً نام این‌ گیاه شما را یاد گربه می اندازد. اما بخاطر وجود یک ماده شیمیایی به نام نپتالاکتون در علف گربه، این گیاه می تواند، دفع کننده پشه ها باشد.

طی تحقیقاتی، نپتالاکتون یک ماده شیمیایی مورد استفاده در اسپری های دفع حشرات است. البته که بسیار سالم تر و ایمن تر از DEET یا حشره کش شیمیایی، عمل می کند.

اگر هم قصد پرورش مقداری از بوته های دم گربه را دارید، آن را در منطقه ای بکارید که از آمدن گربه ها ناراحت نشوید. چون گربه ها به این گیاه علاقه دارند. این گیاه بسیار کم است اما به سرعت منتشر می شود. بهترین گزینه برای کاشت، جلوی در منزل است یا نزدیک باغ سبزیجات و محوطه ای در حیاط که در آن معاشرت می کنید.

گل داودی

گل داودی، در باغهای گل بسیار کاشته می شود. اما آیا می دانستید، در دور کردن پشه ها بسیار خوب عمل می کند؟ چون مراقبت خاصی ندارد، انتخاب مناسبی برای دفع پشه ها است. گل داودی، برای مدت طولانی پژمرده نمی شود و محافظت طولانی تری نسبت به گیاهان دیگر، دارد.

کاشت داودی در حاشیه باغچه یا در ایوان و زیر نور خورشید بسیار جذاب است. چه بهتر که پشه را هم دفع می کند و علاوه بر آن در دفع:

  • مورچه ها
  • ماهی نقره ای
  • کنه ها
  • کک ها
  • کنه عنکبوت نیز موثرند.

سیترونلا از گیاهان دفع پشه

سیترونلا، یک روغن در شمع سازی است که دفع کننده پشه است. این روغن در بعضی اسپری ها یافت می شود و بوی بسیار قوی دارد که پشه ها را از از دیدتان پنهان می کند. اکثر مردم رایحه سیترونلا را بسیار جذاب می دانند. سیترونلا یک گیاه است که به مراقبت بسیار کمی احتیاج دارد، پس پرورش آن، یک راه حل آسان برای مشکل پشه ها است.

شمع های سیترونلا را می توانید در خارج از منزل روشن کنید، این روش موثر، برای جلوگیری از گزش پشه ها می تواند کاربرد داشته باشد.

اسطوخدوس

اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لاوندر، گیاهی با بوی مطبوع است. اما پشه ها خوششان نمی آید، بنابراین برای دور نگه داشتن این آفات، موثر است. گیاهی مقاوم که در دفع: عنکبوت، پروانه، مگس و کک، خوب عمل می کند. روغن لوندر همچنین، ساس را دفع می کند.

اسطوخودوس انواع مختلفی دارد و هر نوعی در آب و هوای متفاوت بهتر رشد می کند. پس بهتر است، قبل از خرید، بدانید که برای چه منطقه ای مناسب تر است.

استفاده از عطر یا پاک کننده های پوستی، با بوی اسطوخودوس کافی است که پشه ها را دفع کند. اگر این گیاه را به باغ خود اضافه کنید، به کاهش پشه ها در اطراف خود کمک کرده اید.

بادرنجبویه دفع نیش پشه

بادرنجبویه با اثر دارویی، جهت رفع استرس و کمک به مشکلات معده استفاده می شود. ترکیب شیمیایی آن موجب اثر آرام بخشی است. از آنجا که بوی مرکبات، به دفع پشه ها کمک می کند، این گیاه نیز یک دفع کننده پشه است.

باید بدانید گیاه بادرنجبویه، یک گیاه بسیار تهاجمی است و باید در مصرف آن دقت کنید. دستورالعمل هایی برای تهیه اسپری دفع حشرات و حتی کرم پوست با بادرنجبویه وجود دارد. اگر قصد دارید مدتی را در خارج از خانه بمانید، می تواند برای دفع پشه ها، پیشنهاد خوبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *