غذاها

تفاوت بین بیکینگ پودر و جوش شیرین

فرق بین جوش شیرین و بکینگ پودر
این پست چقدر براتون مفید بود؟

از مهمترین موادی که در آشپزخانه برای مصارف گوناگون استفاده می شود جوش شیرین و بکینگ پودر می باشد. اما تابحال به تفاوت این دو توجه نموده اید؟ آیا این دو ماده با هم فرق می کنند؟ اگر مایل هستید فرق بین جوش شیرین و بکینگ پودر را دریباید و ببینید کدام برای پخت انواع کیک، شیرینی و نان مناسب است با عطاری آنلاین تا انتها همراه شوید.

هم جوش شیرین و هم بیکینگ پودر مواد خمیر کننده هستند، منظور این است که قبل از پختن به محصولات پخته شده اضافه می گردند تا دی اکسید کربن تولید نموده و باعث بالا آمدن مایع شوند. بیکینگ پودر دارای جوش شیرین است، اما این دو ماده در شرایط مختلف قابل استفاده هستند.

فرق بین جوش شیرین و بکینگ پودر

برای اینکه راحت تر فرق بین این دو ماده را متوجه شویم، هر کدام را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

فرق بین جوش شیرین و بکینگ پودر

جوش شیرین

جوش شیرین بی کربنات سدیم خالص می باشد. هنگامی که جوش شیرین با رطوبت و یک ماده اسیدی همچون: ماست، شکلات، دوغ یا عسل ترکیب گردد، واکنش شیمیایی حاصل، حباب‌هایی از دی اکسید کربن تولید می‌ کند که در دمای فر منبسط و باعث می‌شوند محصولات پخته شده منبسط یا افزایش یابند.

واکنش بلافاصله پس از مخلوط شدن مواد شروع می شود، بنابراین باید طبق دستور العمل هایی که دارید بپزید که فوراً به جوش شیرین نیاز دارند، در غیر این صورت پف آن خوابیده و صاف می شوند.

بکینگ پودر

بیکینگ پودر حاوی بی کربنات سدیم است، اما در حال حاضر حاوی عامل اسیدی و همچنین یک عامل خشک کننده، معمولا نشاسته در خود دارد. بیکینگ پودر به صورت پودر تک یا دو اثره موجود است. پودرهای تک اثر با رطوبت فعال می شوند، بنابراین باید طبق دستور العمل هایی که وجود دارد ماده حاوی این محصول را بلافاصله پس از مخلوط کردن بپزید.

پودرهای دو اثر در دو فاز واکنش نشان می دهند و می توانند قبل از پخت مدتی باقی بمانند. در پودر دو اثره، وقتی پودر به خمیر اضافه می شود، مقداری گاز در دمای اتاق آزاد می گردد، اما پس از اینکه در دمای فر قرار گرفت و با افزایش دمای خمیر در فر، گاز بیشتری آزاد می شود.

فرق بین جوش شیرین و بکینگ پودر

نحوه تعیین بکینگ پودر یا جوش شیرین در دستور پخت

برخی از دستور العمل ها به جوش شیرین نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر از بکینگ پودر استفاده می کنند. اینکه کدام ماده استفاده شود بستگی به سایر مواد موجود در دستور مورد نظر دارد.

هدف نهایی تولید محصولی خوش طعم با بافتی دلپذیر است. جوش شیرین طعم تلخی را به همراه خواهد داشت مگر اینکه با اسیدیته مواد دیگری مانند دوغ با آن مقابله شود. جوش شیرین را در دستور العمل های کوکی ها می توان پیدا کرد.

اما بیکینگ پودر حاوی اسید و باز است و از نظر طعم و مزه تأثیر کلی و خنثی دارد. دستور العمل هایی که به بیکینگ پودر نیاز دارند اغلب به مواد دیگری با طعم خنثی مانند شیر نیاز خواهند داشت. بیکینگ پودر یک ماده رایج در تهیه و پخت کیک و بیسکویت است.

آیا می توان این دو ماده را جایگزین همدیگر نمود؟

شما می توانید بیکینگ پودر را جایگزین جوش شیرین نیز نمایید. فقط باید اندازه بکینگ پودر را زیادتر بگیرید که می تواند طعم محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

ولی زمانی که دستور پخت، بیکینگ پودر را می طلبد، نمی توانید از جایگزین یعنی از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین به خودی خود فاقد اسیدیته برای بلند کردن کیک می باشد و باید حتما از بکینگ پودر، همانطور که در دستور آماده استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *