پرورش گیاه

چگونه گل کلم را در خانه پرورش دهیم؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

گل کلم رشد آسانی ندارد بر خلاف کلم که رشد آن به اسانی صورت می گیرد. گل کلم از سبزی های فصل خنک و سرما است که آن را اوایل بهار می کارند. البته در آخر فصل تابستان و اوایل پاییز نیز دوباره کاشته می شود. اگر شرایط آب و هوا و خاک مناسبی داشته باشد رشد این گیاه با موفقیت همراه خواهد بود. با عطاری آنلاین همراه شوید تا با پرورش گل کلم تا کامل آشنا گردید.

پرورش گل کلم

پرورش گل کلم

خاک گیاه گل کلم باید: حاصلخیز، مرغوب، زهکشی خوب و همچنین رطوبت خوبی داشته باشد.
در آفتاب کاشته شود و سطح pH آن بین ۶٫۰ تا ۷٫۰ باشد. خاک تن باید نیتروژن دار و دارای مواد آلی باشد. برای اینکه کیفیت گل کلم خوب باشد یا کمیت داشته باشد باید سرما و گرمای آن در حد متعادل قرار گیرد. ولی داشتن آب و هوای متعادل بسیار سخت است ولی وقتی آب و هوا در حد نرمال قرار می گیرد گل کلم خوبی خواهید داشت.

کاشت گل کلم

برای کاشت گل کلم باید خاک مناسبی داشته باشیم. به همین خاطر اول خاک آن را مورد آزمایش قرار دهید که این کار را می توانید از ترویج کشاورزی بخواهید انجام دهد. اگر خاک مورد نظر مواد آلی یا نیتروژنی نداشت به کمک کود یا کمپوست و کود نیتروژن در لابه لای کاشت به خاک خود اضافه نمایید. این کار را در ۲ فصل می توانید انجام دهید. این گیاه را در عمق ۸ تا ۱۰ سانتی می بکارید.

بذر گل کلم را اول در جایی بکارید. وقتی که نهال کوچکی شد به داخل باغچه برده و کاشت نمایید. نهال ها باید ۱۸ سانت از هم فاصله داشته باشند و از لحاظ ردیفی هم ۳۰ سانت فاصله دهید. مواظب باشید که گیاه پژمرده نگردد چون باعث آسیب گیاه می شود. باید گیاه را سالم انتخاب نمایید تا رشد آن مداوم باشد. برای اینکه گیاه رطوبت را در خود نگه دارد، از خشکی خاک جلوگیری به عمل آید و خاک از ترک خوردن در امان بماند، مالچ رویی روی خاک بمالید.

آبیاری

گیاه گل کلم باید در هفته ۱ سانت آب داشته باشد و نباید خاک آن خشک شود. همیشه به یک اندازه رطوبت داشته باشد. اگر رطوبت خاک کم یا زیاد شود باعث خراب شدن گیاه می شود.
برای وجین کردن اگر واقعا علف هرز آن خیلی زیاد بود آن را وجین نمایید و این کار را طوری انجام دهید که به گیاه آسیب نرسد.

بلانچ کردن در نحوه پرورش گل کلم

سر گل کلم یا همان کشک برا باید بلانچ کرد. یعنی برگ های بیرونی گیاه را به همدیگر گره بزنید تا کشک پوشیده شود البته زمانی این کار صورت می گیرد که ۲ تا ۳ سانت رشد نماید. این کار باعث می شود تا در برابر خورشید کشک ها آسیب نبینند. رنگ آنها سبز شود و طعم آن از بین نرود.

چند نوع از این گل کلم ها وجود دارد که با این کار خود را سفید می کنند. برداشت با توجه به کاشتی که انجام شده ۵۰ تا ۷۰ روز طول می کشد تا گل کلم بزرگ و به حد برداشت برسد.

وقتی که برگ های گیاه سفید شد. شرایط رشد فراهم گردید کشک رشد می کند. ۷ تا ۱۰ روز بزرگ می شود و سرها سفید و فشرده و سفت می شوند. می توان با بریدن سر از ساقه گیاه آن را بچینید. اگر بیش از حد رشد کنند و حالت برنجی پیدا نمایند طعم خود را از دست خواهند داد.

از دیگر راه هایی که معلوم شود گل کلم از حالت اولیه خارج شده گلهای انفرادی می باشد که در بوته تشکیل می شود و باعث خرابی می گردد. بعد از اینکه گیاه برداشت شد باقی آن را کمپوست نمایید. چون از گل کلم دیگر محصول دوم به وجود نمی آید برای اینکه از آن دوباره استفاده نمایید باید منجد کنید. برای این کار ابتدا آن را بلانچ کنید سپس آبکشی و خشک کنید و در فریزر نگهداری نمایید.

برگ کل کلم و خواص درمانیش

برگ های گل کلم ۴۰ میلی گرم آهن داشته و پتاسیم و فیبر غذایی در خود دارد که به سلامت روده کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین آنتی اکسیدان زیادی دارد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و انرژی را نیز تقویت می نماید.

پرورش گل کلم

بیماری و آفت

مشکلاتی که در هنگام پرورش گل کلم ایجاد می شود عبارت است از:

کرم کلم وارداتی

پروانه های سفید یا زردی هستند که لک های سیاه دارند و به کشک گل کلم حمله می نمایند در ماه آوریل مشکل را به وجود می آورند و تا سپتامبر ادامه دارد. این پروانه ها روی گل تخم گذاشته سپس به کرم تبدیل می شوند که به کشک ها حمله و از آنها تغذیه می نمایند. برای اینکه از گیاه در برابر آنها محافظت شود یک پوششی روی گل کلم قرار دهید یا اینکه از حشره کش استفاده نمایید.

کلم لوپر

پروانه هایی که رنگ خاکستری مایل به قهوه ای دارند و علامت نقره ای روی بال های آنها وجود دارد. روی برگ های کلم تخم می کنند. برگ ها را می خورند و تا سر گیاه ادامه پیدا می کند.

شب پره های پشت الماسی

این گروه پروانه هایی هستند که در زیر برگ و نزدیک گلبرگ کلم تخم می گذارند. اینها سبز رنگ هستند و از داخل برگ ها به بیرون تغذیه می کنند. این پروانه ها دارای ۳ شکل الماس در بدن به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری هستند.

برای درمان این آفت هم یا محصول را بپوشانید یا از حشره کش استفاده کنید یا تمام زباله ها را در پایان کار تمیز کنید و برگ هایی که می ریزند نیز باید جمع آوری شود تا آفت از بین رود.

سرهای قهوه ای

این افت بر اثر آفتاب زیاد و مستقیم سفیدک کرکی می زند وقتی که آب بر روی کشک قرار می گیرد این سفیدک ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *