سبک زندگی

چه چیزی جلوی پیشرفت زنان را در کار می گیرد؟

اشتغال زنان
این پست چقدر براتون مفید بود؟

چه چیزی جلوی پیشرفت زنان را در کار می گیرد؟

یکی از شروط ضمن عقدی که دختران در زمان عقد خود از همسرشان می خواهند حق اشتغال است. امروزه بیشتر دختران این شرط را قبل از عقد و بله گفتن از مرد آینده خود می خواهند. چون با وارد شدن به زندگي متاهلي استقلال مالي و شغل خود را می ترسند از دست بدهند. همچنين با تغييرات فرهنگي در جامعه و افزايش پیدا کردن سطح آگاهی زوجين تعداد فرزندان خانواده ها رو به كاهش رفته و زنان مثل قبل مجبور نيستند تمام وقت خود را صرف به دنيا آوردن و بزرگ كردن فرزندان زیاد و پشت سر هم بكنند و بنابراین ميزان آرامش شان افزايش پیدا می کند و بهتر مي توانند به خودشان و چیزهایی که علاقه دارند توجه نشان دهند.

علت اصرار زنان برای اشتغال

پیشرفت زنان

با این گفته ها پس به نظر مي رسد كه تمام اين تغيير و تحولات باعث آن شده است كه تمایلات زنان به اشتغال در بيرون از خانه افزايش پیدا کند و این کار یک دلیل مهمی دیگری هم می تواند داشته باشد، و آن این است كه اشتغال مي تواند باعث میشود حس رضايت مندي آن ها در زندگي افزايش پیدا کند و كمتر حس بیهوده و فرسودگي داشته باشند. همچنين از تحصيلات خود نيز استفاده مؤثر می توانند داشته باشند. ولی با تمام اين اوصاف و مزايايي كه اشتغال زنان در بيرون از خانه دارد، اين اشتغال و کم شدن حضور زنان در منزل هم همراه با مشكلات و سختي هايي است. اين مشكلات قبل از ازدواج کردن دختران كمتر و نامحسوس بوده و شكلهاي ديگري داشته است، ولی پس از ازدواج کردن اين مشكلات بيشتر حس شده است و قابل لمس گردیده است.

اکثرأ موفقیت زنان را به شانس نسبت داده اند، ولی در اصل سخت کوشی و پشتکار و داشتن اراده زنان است که باعث شده تا آن ها را سرامد حرفه ی خود مي کند :چه هنرمند یا کارآفرین باشند و چه دانشمند یا استاد دانشگاه. حد وسط، هیچ وقت براي زن های موفق معنی و اصلا وجود ندارد. آن ها دائما در حال سعی و تلاش کردن هستند و مي دانند که تنها موفقیت حقیقی وقتی بوجود می آید که از محدودیت های نادرست زمانی عبور کنند.

اشتغال داشتن زن در بيرون از خانه باعث می شود وقت و انرژي بسياري از کارها از او گرفته شود. بنابراین خیلی طبيعي است كه چنين زماني با احساس خستگي رواني و جسمي بيشتري نسبت به زن خانه‌دار که فقط در خانه حضور داشته است دارد و آن انرژي را كه بايد برای همسر و فرزندانش صرف كند را نمي تواند بگذارد.

اشتغال زنان

_ يكي از مسايلي كه سبب نزدیکی و گفتگوي بيشتر زن و مرد با يكديگر مي شود، مربوط به مسائل اقتصادي و مالي است. اما وقتی زن خود شاغل و از نظر مالی مستقل است پس میزان گفت و گویشان بابت این مسائل کم شده و یا اصلا صحبت نمی کنند. بنابراین مي تواند سبب ايجاد شکاف عاطفي بین زن و مرد گردد.

_ روی دستاورد های خود تأکید داشته باشید.

پیشرفت زنان

به گفته هلگسن: انتظار برای اینکه افراد به خود به خود متوجه کار شما بشوند و از بابت آن از شما تشکر کنند، مطمئن باشید به هیچ جایی نخواهد رسید.

همچنین وی می‏ گوید با افراد زيادي برخورد کرده است که در خصوص کار هایی که انجام داده اند حرف نمی‎زنند. افرادی که به گفته خود معمولاً دو علت براي این کار خود دارند:

۱_ بعضی‎ها می‎گویند فکر می ‏کنم هنگامی که کاری را به درستی انجام داده ام، مردم خودشان باید متوجه کارم شوند.

۲_ عده‎ای ديگر هم این دلیل را برای خود بیان می کنند که درصورتی که قرار است براي جلب توجه مردم مثل یک احمق رفتار کنم همان بهتر که متوجه کارم نشوند. هلگسن معتقد است این افراد با این طرز فکر راه به هیچ جایی نمی توانند ببرند.

عوامل مؤثر در پیشرفت زنان

پیشرفت

_ نقاط قوت و کارایی برای پیشرفت زنان

هلگسن می‏ گوید: نقاط قوت و کارایی خود را پیدا کنید. به عنوان نمونه در صورتی که می بینید رئیس‎تان متوجه توانایی که در برقراری رابطه با سایرین دارید نیست، بهتر است یک بار در هفته برایش ایمیل بفرستید و بطور خلاصه وار در مورد اینکه با چه کسانی صحبت کرده اید بنویسید.
هگلسن در این باور است که این شیوه براي زنان خيلي مناسب است و به خوبی پاسخ می دهد.

_ نه گفتن را فرا بگیرید

درصورتی که مدام دنبال این باشید که سایرین را از خود خشنود کنید. دیگر براي واگذار کردن مسئولیت ها به سایرین دچار مشکل می شوید و نه گفتن به آن‎ها برای شما کار بسیار سختی خواهد شد. شما با این رفتار اجازه می دهید که دیگران از شما سؤاستفاده کنند. و حتی از حد و مرزهایی که گذاشته اید هم عبور کنند.

چه طور جلوی این اتفاق را باید گرفت؟ هگلسن می‎گوید: بهتر است با قدم‎های کوچک جلو بروید و براي خودتان حد و مرزی تعيين کنید. همیشه به خودتان بگویید: همین الانش هم مسئولیت های زيادي روی دوشم است، اگر در پروژه ایی پیشنهادی به شما شد قبل از اینکه جواب مثبت دهید بگویید باید راجب این موضوع فکر کنم. بعد فکر کنید آیا این کار برای شما سودی خواهد داشت یا خیر.

مسلما اغلب كودكاني كه مادرشان شاغل هستند در مهد كودك به سر مي برند ولی آيا در حقیقت مهد كودك مي تواند جایگاه مادر برای فرزند را پر کند؟ روش نگهداری از كودك و کیفیت مراقبت از کودک چگونه است؟ باید گفت که هزينه يك مهد كودك خوب، از عهده هر پدر و مادري بر نمي آيد. در برخي از موارد نيز مادر ناچار است برای نگهداري از فرزند خود دست به دامان والدين خود يا والدين همسرش گردد كه خود اين مسئله به مرور مي تواند باعث مشكلات بيشتری شود. برای مثال: انتخاب کردن این مسئله باعث می شود والدین در زندگی مشترک زن و شوهر مداخله کنن و زندگی زناشویی و خصوصی آنها به خاطر تماس زن و مرد در خانه والدین مشاهده میشود، كه انتخاب اين مسئله باعث مداخله بيشتر والدين میشود. بعد ها آنها را دچار مشکل کند.

پیشرفت زنان

_به خودتان اجازه بدهید که کمی اشتباه کنید.

زن ها نسبت به مردها دیرتر با مشکلات خود کنار می آیند، این مشکل می تواند مانعی بزرگ برای پیشرفت کردن آنها باشد. چون با این کار در اصل به خودشان ضربه می زنند. هلگسن می گوید: بجاي این کار به خودتان کمی استراحت بدهید. قبول کنید که انسان هستید و مثل هر فرد دیگری امکان اشتباه کردن دارید. پیشرفت زنان و حتی مردان مستلزم اشتباهات کوچک و بزرگ است.

_ از کوچک شمردن خودتان دست بردارید.

هگلسن می‎گوید زنان چه در قیافه و ظاهر و چه در نحوه صحبت کردن و بیان خود معمولاً خودشان را کوچک‎تر از آن چه که هستند نشان می دهند.

عذر خواهی کردن، استفاده کردن از جملاتی مثل یک لحظه وقت دارید؟ باعث میشود که نتوانید قدرت خود را نشان دهید. حسی نداشتن به جایگاه خود اخلاقی است که بیشتر زنان به آن دچار هستند.

هگلسن می‎گوید: در صورتی که علاقه دارید به عنوان یک مدیر پذیرفته شوید، باید جایگاه خود را مشخص و محکم کنید و رفتارتان باید به گونه ایی باشد که اطرافیانتان متوجه ارزش ‎ها و توانایی‎های که دارید، بشوند. پیشرفت زنان چیز نا ممکنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *