مراقبت و سلامتی

خواص و فواید درمانی زنجبیل

خواص زنجبیل
این پست چقدر براتون مفید بود؟

زنجبیل و فصل زمستان بهترین معادله را با هم دارند. در روزهای سرد به خصوص صبح، یک فنجان چای زنجبیل کاملاً برای تسکین گلو مناسب است. یکی از سالم ترین ادویه های روی زمین است. ادویه زنجبیل از ریشه گیاهی از همین نام بدست می آید. زنجبیل گیاهی است با ساقه های برگ دار و گلهایی به رنگ سبز مایل به زرد. در این مقاله سعی داریم در رابطه با خواص درمانی زنجبیل صحبت نماییم اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستید و می خواهید خواص و حتی مضرات این ادویه فوق العاده را بدانید، پیشنهاد می کنیم با عطاری آنلاین همراه شوید.

شناخت زنجبیل

زنجبیل گیاهی چند ساله است که با نام علمی Zingiber officiale Roscoe شناخته می شود. این گیاه از خانواده Zingiberaceae است حاوی روغن های اساسی و رزینها می باشد. بو و طعم تند خاصی را ایجاد می کند. و به عنوان یک داروی خانگی برای: تهوع، درد معده و سایر موارد بهداشتی مناسب است.

بیش از ۲۵۰۰ سال است که از زنجبیل استفاده می شود. این گیاه از جنوب شرقی آسیا منشا گرفته و در حال حاضر در مناطق گرمسیر مرطوب کشت می شود. اکنون در چین، ژاپن و مناطقی از آمریکای جنوبی و آفریقا نیز گسترش یافته.

خواص زنجبیل برای بدن

خواص زنجبیل

درمان حالت تهوع و استفراغ

گیاه زنجبیل برای کاهش حالت تهوع و استفراغ مفید است. این امر از طریق تأثیر مستقیم بر معده به جای سیستم عصبی مرکزی، به کاهش حالت تهوع کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از داروهایی که برای درمان عفونت HIV استفاده می شوند، کمک کند. همچنین حالت تهوع ناشی از: سرگیجه، حالت تهوع پس از جراحی و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را درمان می کند.

درمان سرماخوردگی با زنجبیل

یک فنجان چای گرم زنجبیل راه حل معروفی است که ممکن است سرفه و سرماخوردگی شما را فوراً کاهش دهد. زنجبیل حاوی ترکیباتی از جینجرول و شوگاول است که می تواند در رفع سرماخوردگی کمک کند زیرا می تواند تب و درد را کاهش دهد. همچنین سرفه را نیز سرکوب می کند.

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل اثر گرم دارد که ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه کمک کند. در سال ۲۰۱۳، محقق نتیجه گرفت که زنجبیل تازه برای عفونت های تنفسی مفید است.

سلامت مو

سلامت مو

از خواص زنجبیل می توان به سلامت مو اشاره نمود. زنجبیل یک درمان موی بسیار توصیه شده برای رشد مو است. این ماده حاوی مواد معدنی مختلف و اسیدهای چرب است که به ضخیم شدن مو کمک کرده و رشد مو را بهبود می بخشد. زنجبیل همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده طبیعی است که به جلوگیری از تشکیل شوره سر نیز کمک می نماید.

 به کاهش وزن کمک می کند.

زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن که باعث چاقی می شوند کمک می کند. این ماده حاوی ترکیبات جینجرول و شوگاول است که ممکن است در فعالیت های مختلف بیولوژیکی در بدن نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل دارای خواص ضد چاقی است که به هضم سریع غذا کمک می کند و بدن را تحریک می کند تا غذای هضم شده را از طریق روده بزرگ تسریع کند.

به گرفتگی های قاعدگی کمک می کند.

زنجبیل ممکن است با کاهش انقباضات رحم به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک کند. طبق مطالعات، مصرف پودر زنجبیل ۵۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم در طی ۳-۴ روز اول چرخه قاعدگی باعث کاهش درد در زنان و نوجوانان با دوره قاعدگی دردناک می شود.

زنجبیل مناسب خانم های باردار

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف زنجبیل در دوران بارداری ممکن است علائم تهوع صبحگاهی مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد.

نکته

با این حال، مصرف هر گیاه یا دارویی در دوران بارداری تصمیم بزرگی است. قبل از مصرف زنجبیل، حتماً درباره خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش درد مفاصل

زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش دردهای مفصلی مانند دردهای مفصل ران و زانو کمک می کند.

روغن زنجبیل

خواص روغن زنجبیل

روغن زنجبیل پس از فرآیند تقطیر از ریزوم زنجبیل استخراج می شود. مانند سایر روغنهای اساسی، بسیار غلیظ است. هنگام استفاده موضعی روی پوست و مو با سایر مزایای ذکر شده مفید است.

عوارض جانبی

  • زنجبیل به دلیل بوی شدید ممکن است باعث سوزش معده و نفخ ملایم شود.
  • هنگام استفاده از آن روی پوست، نسبتاً بی خطر است.
  • در دوران بارداری، مصرف زنجبیل بی خطر است. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهد که زنجبیل ممکن است بر هورمون های جنسی جنین تأثیر بگذارد و یا خطر داشتن یک نوزاد مرده را افزایش دهد. از این رو، قبل از استفاده از زنجبیل در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.
  • در مادر شیرده، هیچ اطلاعات کافی در مورد ایمنی مصرف زنجبیل در صورت شیردهی وجود ندارد.

در آخر پزشکان توصیه می کنند حداکثر ۳ تا ۴ گرم عصاره زنجبیل در روز مصرف کنید. برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *