مراقبت و سلامتی

ویتامین k را در این مواد غذایی بیابید.

ویتامین K
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند زیرا نقش های مختلفی در بدن ما می توانند داشته باشند. هر ویتامین در بدن ما نقش خاصی را ایفا می کند. ویتامین K نیز یکی از آنها است. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که به دلیل خاصیت لخته شدن خون نیز شناخته می شود.

کاربرد ویتامین K

ویتامین K یک ماده مغذی است که به سنتز پروتئین های مختلف کمک می کند. پروترومبین یکی از پروتئین هایی است که توسط ویتامین K تهیه می شود. پروترومبین به لخته شدن خون و سوخت و ساز سالم استخوان کمک می نماید. این ویتامین پروتئین دیگری به نام استئوکلسین را فعال می سازد که مسئول تقویت استخوان است و سطح کلسیم خون را تنظیم می کند.

طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، ۱۲۲ میکروگرم ویتامین K برای زنان و ۱۳۸ میکروگرم برای مردان در روز مورد نیاز است.

ویتامین K

انواع ویتامین کا

در مجموع سه نوع ویتامین کا وجود دارد اما فقط دو نوع ویتامین K برای بدن انسان ضروری است.

  1. ویتامین K1: به عنوان فیلوکینون شناخته می شود. این ماده در درجه اول در گیاهان یافت می شود و به روند لخته شدن خون در کبد کمک می کند.
  2. ویتامین K2: به عنوان مناكینون شناخته می شود كه به طور كلی در محصولات دامی و حیوانی یافت می شود. در منابع غذایی کمتری یافت می شود. همچنین توسط باکتری های روده تولید می شود و در رگ های خونی، استخوان ها قرار می گیرد.
  3. ویتامین K3: به عنوان منادیون شناخته می شود. این یک ویتامین مصنوعی است و مصرف آن توصیه نمی شود.

انواع مواد غذایی دارای ویتامین K

ویتامین کا در بسیاری از غذاها موجود است که ما به طور منظم در رژیم غذایی خود اضافه می کنیم. سبزیجات مختلف برگ و سبز بهترین منبع این ویتامین هستند در حالی که این ویتامین در سایر سبزیجات، میوه ها، گوشت و غذاهای تخمیر شده نیز وجود دارد. در اینجا لیستی از بهترین منابع ویتامین K وجود دارد که برایتان بیان کنیم.

اسفناج

اسفناج تیره و سبز به عنوان سالم ترین منبع ویتامین ها، مواد معدنی و آهن در نظر گرفته می شود. اسفناج غنی از ویتامین کا است. ۱۰۰ گرم اسفناج خام ۴۸۳ میکروگرم ویتامین K1 به شما می دهد. سعی کنید اسفناج را به صورت خام بخورید یا می توانید برای جلوگیری از از بین رفتن مواد مغذی، آنها را به مدت ۱ دقیقه کاملاً بجوشانید.

گوشت بره

ویتامین K در گوشت بره

بره حاوی پروتئین ها، روغنهای اساسی و ویتامین K2 با کیفیت بالا است. یک ۱۰۰ گوشت بره حاوی ۵٫۳ میکروگرم ویتامین K2 است. این استخوان ها را تقویت می کند و متابولیسم استخوان را بهبود می بخشد.

کلم پیچ پخته شده

کلم پیچ پخته شده بهترین منبع ویتامین های گیاهی است. یک فنجان کلم پیچ پخته شده می تواند ۸۱۷ میکروگرم ویتامین K به شما بدهد. برای عطر و طعم و تغذیه بهتر، کلم پیچ را به مدت ۵ دقیقه قبل از مصرف بپزید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی مملو از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. این ایمنی شما را تقویت می کند و رادیکال های آزاد خطرناک را از بین می برد. مقدار ویتامین کا موجود در یک فنجان کلم بروکلی پخته شده ۱۱۰ میکروگرم است. مطمئن باشید نباید بیش از حد پخته شود در غیر این صورت طعم و مواد غذایی خود را از دست می دهد.

سبزه های یقه دار

سبزیجات منبع عالی ویتامین K، فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم است. خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می کند. یک فنجان سبز یقه بخارپز حاوی حدود ۸۳۶ میکروگرم است.

سبزی خردل

این یکی از بهترین منابع ویتامین کا است. برای نتیجه بهتر این سبزی را بخارپز کنید تا بخارپز یا جوشانده شود تا از آب و نرم شدن برگ و ساقه جلوگیری کند. یک فنجان سبزی خردل پخته شده حاوی: ۴۱۹ میکروگرم ویتامین K است.

ویتامین K

سبزی شلغم

سبزیجات شلغم مملو از ویتامین K است و حاوی مواد مغذی گیاهی مقابله با بیماری است که التهاب را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. همچنین، ویتامین ،K موجود در این سبزی به کاهش کم خونی، مشکلات پوستی و کاهش سطح قند خون کمک می کند. ۴۲۶ میکروگرم در یک فنجان سبزیجات پخته شده شلغم وجود دارد.

سس مایونز

سس مایونز بر پایه سفید تخم مرغ حاوی ۱۹۷ میکروگرم ویتامین K2 است. این یک منبع سالم و بدون کلسترول است که همچنین حاوی ویتامین E مفید برای مو و پوست شما است.

کمبود ویتامین K

با وجود چندین منبع طبیعی، کمبود ویتامین Kممکن است در برخی موارد رخ دهد. وقتی اصلاح نشود ممکن است منجر به برخی از مسائل جدی شود:

  • خون ریزی بیش از حد
  • کبودی روی پوست
  • خون تیره در مدفوع یا ادرار

بعضی اوقات ممکن است در نوزاد تازه متولد شده وجود داشته باشد که اگر بلافاصله اصلاح نشود می تواند کشنده باشد.

سمی بودن ویتامینK

مکمل ها در صورت مصرف بیش از حد می توانند منجر به سمیت شوند. ویتامین K با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند. بنابراین هنگام استفاده از ویتامین K مراقب باشید. این ویتامین به ویژه بر داروهای رقیق کننده خون (وارفارین) و داروهای کاهش دهنده کلسترول تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *