پرورش گیاه

کلم بروکلی را چگونه پرورش دهیم؟

پرورش کلم بروکلی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

کلم بروکلی گیاهی چند ساله که کشت نسبتاً آسانی دارد. کاشت آن در بهار و پاییز می باشد و ویتامین A و D دارد. غذایی همه کاره در تمام آشپز خانه نیز محسوب می شود. با عطاری آنلاین همراه باشید.

پرورش کلم بروکلی

نحوه پرورش کلم بروکلی

از خانواده کلم ها می باشد. در فصل خنک بیشتر کاشته می شود. در دمای ۶۰ درجه رشد خوبی دارد و چون هوای خنک را ترجیح می دهد قابل کشت در فصل بهار و پاییز می باشد.

غذایی سنگین است. در خاک های حاصل خیز رشد دارد و باید زهکشی شده باشد اگر در خاک مرطوب باشد بسیار کارکرد عالی دارد. خاک آن را با مواد آلی مانند: نیتروژن با کیفیت کنید و در هنگام نشا کردن کلم بروکلی خاک آن را کود دهی نمایید و ۲ هفته بعد نیز دوباره کود آن را تجدید نمایید. نباید خاک آن خیس باشد اما بهتر است همیشه مرطوب بماند.

برای اینکه کلم بروکلی تولید خوبی داشته باشد باید در روز حداقل ۶ ساعت زیر آفتاب باشد. اگر بخواهید در تابستان هم برداشت نمایید باید از نوع گرمایی کلم بروکلی استفاده نمایید که در گرما مقاومت زیادی دارد.

کلم بروکلی را بهتر است به صورت نهال بکارید. چند هفته زودتر از آخرین یخبندان بر خلاف دیگر سبزیجات می شود کلم بروکلی را کاشت. برای کاشت ابتدا خاک خوب و سپس جای مناسبی را انتخاب نمایید سپس نهال های مقاوم را انتخاب کنید و در عمق بیشتری بکارید تا رشد نماید. برای کاشت نهال آنها را به تدریج بیرون برده تا با هوا عادت کنند کم کم که با محیط تطبیق پیدا کرد آن را در باغ بکارید.

اگر بذر بروکلی را مستقیم می خواهید کشت کنید در عمق ۱/۲ تا ۱/۴ بهتر است کشت شود. وقتی که رشد کرد، نهال ها را فاصله دار کنید یعنی از وسط ها چیده شود و ۱۸ تا ۲۴ سانت فاصله دهید تا فضای کافی ایجاد شوو تا آبیاری، چیدن علف هرز و کوددهی آن راحت باشد.

دفع آفات و حشرات در نحوه پرورش کلم بروکلی

کوپر و شته از جمله آفت های رایجی است که کلم بروکلی را دچار مشکل می کند. این گیاه به آفات بسار حساس است. پروانه های حلقه کلم از جمله آفتی است که می تواند به کلم آسیب جدی بزند. این پروانه ها در زمستان در پیله هستند، در ماه مه روی گیاه تخم گذاری کرده و در ۳ تا ۴ روز به شکل لارو کاترپیلار از تخم بیرون آمده و در ۲ تا ۳ هفته از این گیاه تغدیه می نمایند.

برگ ها را جویده و سوراخ به وجود می آورند و به گیاه آسیب می رسانند. اگر تعداد آنها زیاد باشد تمام گیاهان را می توانند از بین ببرند. کات پیلار ها بعد ۲ هفته دوباره زیر برگ ها رفته و شفیره می بندند. این چرخه همچنان ادامه دارد.

برای اینکه از این آفت خلاص شوید باید به شکل فیزیکی آن را از بین ببرید. وقتی حلقه کلم را شناسایی کردید با دست آن را از گیاه جدا نمایید. یا گیاهان را با توری بپوشانید تا کرم ها وارد آن نشوند یا اینکه از حشره کش ها استفاده کنید.

شته ها حشرات کوچک و نرمی هستند که دهان باریک و بلندی دارند برگ ها و ساقه ها را سوراخ کرده و مایعات آن را می مکند. صدها گونه شته در طبیعت وجود دارد که در زیر برگ ها آویزان می شوند و به برگ ها آسیب می رساند. اگر چند برگ کلم بروکلی آلوده شود. می توانید آن برگ ها بچینید و دور بریزید. از روش های دیگر از بین بردن شته با آب اسپری کردن است. یعنی با قدرت آب شته را از برگ ها دور بندازید. اگر با این کار هم از بین نرفت با صابون حشره امتحان کنید. باید تمام قسمت ها را صابون مالید. باید در چند مرحله تکرار شود. تا شته هایی که در روز فعالیت دارند را از بین برد.

پرورش کلم بروکلی

نحوه رشد

۸۵ تا ۹۰ روز به طول می انجامد تا سر اول این گیاه به وجود آید. موقع برداشت بروکلی وقتی است که سر وسط کلم بروکلی خوب رشد نماید. گل های کلم زرد روشن می باشد، سر کلم را ۵ – ۶ سانت از ساقه باید برش دهید. وقتی سر اول را برداشت کردید شاخه های ثانویه چند هفته طول می کشد تا تولید شود.

روش نگهداری آن در یخچال، باید در یک کیسه پلاستیکی که هوا در آن وجود دارد قرار بگیرد یا در ۳ تا ۴ روز آن را مصرف کنید. نباید کلم بروکلی را در دمای اتاق نگهداری کرد. چون بافت نامطلوبی به خود می گیرد. کلم وقتی در یخچال قرار می گیرد نباید شسته شود. چون سریع کپک می زند. به همین دلیل بهتر است قبل خوردن آن را بشویید و میل کنید.

چون یک سبزی همه کاره محسوب می شود می توان آن را در انواع سالادها یا سوپ ها، یا به صورت خام و پخته مصرف نمود. یا یک میان وعده نیز از این کلم تهیه کرد.

برگ های کلم بروکلی هم به صورت پخته و خام مورد مصرف غذایی قرار می گیرد. برگ های جوانتر که خیلی نرم هستند برای سالاد به صورت خام مصرف می شود ولی برگ های کناری برای میان وعده مناسب است و برگ های خیلی بزرگ که اطراف تاج قرار دارند نیز خوراکی می باشند. گرما باعث شیرین شدن آنها می شود.

پرورش کلم بروکلی

آیا کلم بروکلی سمی است؟

همه قسمت های گیاه بروکلی: شاخه، برگ، ساقه و گل آن قابل خوردن است ولی قسمت دانه و ریشه آن سمی می باشد.

برداشت

پس از پرورش کلم بروکلی زمان برداشتش زمانی است که سرها دیگر رشد نکنند و یک سایه سبز رنگی به خود بگیرد. جوانه های کوچک گیاه فشرده و محکم شوند. اگر سرها علامت گل دهی به خود بگیرند سریع برداشت شود. شاخه های اطراف کلم پس از آنکه سرها برداشت شدند باز رشد می کنند.

این سرهای کوچک را موقعی که سبز تیره شدند و سفت شدند برداشت می کنند. بهترین وقت برداشت صبح زود می باشد. اگر متوجه شدید، که گلبرگ های زرد در بالای سر نمایان شده بلا فاصله باید آنها را چید. چون بعد آن دیگر کیفیت خود را از دست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *