طب سنتی

خرفه و خواص معجزه آسای آن برای سلامتی

گیاه خرفه
3.3/5 - (3 امتیاز)

گیاهان هر کدام خواص و فواید منحصر به فردی را نسبت به نوع خود دارا می باشند و نمی توان گفت که یک گیاه را برای همه بیماری ها و مشکلات می توان مورد استفاده قرار داد. گیاه خرفه نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد و به عنوان یک داروی گیاهی خواص منحصر به فرد خود را دارا می باشد و مختص به درمان یک بیماری یا همه بیماریها نمی باشد.
اگر مایل هستید که بیشتر با این گیاه آشنا گردید بهتر است این مطلب را از دست ندهید و چند دقیقه با ما در عطاری آنلاین همراه و همپا باشید.

چگونه گیاه خرفه را بشناسیم؟

این گیاه یک گیاه علفی یک‌ ساله گوشتی با گونه های مختلف می باشد. برگ های خرفه شکلی شبیه به قاشق و دارای ساقه های قرمز رنگ با گلهای کوچک می باشد. در طب سنتی با نامهای: بلبن یا بلبهن نیز شناخته می شود.
از تمام اجزای خرفه: تخم و برگ ها می توان برای درمان، سلامت و حتی زیبایی خود نهایت استفاده را برد بدون آنکه ضرری را بخواهد متحمل شود.

این گیاه را می توان در نواحی مدیترانه، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه مشاهده نمود و از نظر طعم و مزه باید گفت: یک گیاه آبدار با طعم ترش و شیرین می باشد.

چگونه می توان از گیاه خرفه استفاده نمود؟

قدیم از گیاه خرفه برای درمانهای مختلف استفاده می شده و مادران در بسیاری از غذاهای خود و درمان بیماری از این گیاه استفاده می نمودند. امروز هم با پیشرفت هایی که در علم داروهای گیاهی و درمانی صورت گرفته، باعث شده تا محققان طب سنتی بر این عقیده باشند که نیاکان ما خوب از فواید این گیاه خبر داشته و بهترین بهره ها را از آن می گرفتند.
به طور کلی می توان گیاه خرفه را به صورت: سبزی تازه، سبزی خشک شده، روغن و عرق مورد استفاده قرار داد و از تمام خواص بی نظیر این گیاه از این طرق نهایت استفاده و بهره را برد.

گیاه خرفه

خواص دارویی و درمانی گیاه خرفه

خرفه به دلیل موادی که در خود دارد می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر و مفید عمل کند. در اینجا به چند نمونه از این خواص بی نظیر اشاره خواهیم نمود.

دارای مواد مغذی می باشد.

این سبزی گنجینه‌ی غنی از: اسید چرب امگا۳، فیبر، ویتامین های B، C و A، آهن، منگز، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز، آنتی اکسیدان، کاروتنوئید و پتاسیم می باشد. به طور کلی تمام مواد مغذی که بدن به آن احتیاج دارد را در خود جای داده است و می توان از آن نهایت استفاده را برد.

به بهبود سلامت قلب کمک می کند.

تحقیقاتی که درباره این گیاه صورت گرفته است نشان می دهد به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا۳ می تواند به کاهش کلسترول مضر بدن کمک کرده و تعادل را در آن پایدار سازد. در نتیجه با اینکار از حملات سکته قلبی تا حد ممکن جلوگیری می شود.

کاهش وزن با گیاه خرفه

به دلیل داشتن کالری کم و وجود مواد مغذی و فیبر در خرفه باعث شده تا به عنوان یک داروی گیاهی برای کاهش وزن شناخته شود.
وقتی از این گیاه به صورت تازه استفاده می نمایید باعث احساس سیری در شما می شود و در نتیجه از مصرف بیش از اندازه غذا تا حد ممکن جلوگیری می کند. یعنی بدون آنکه کالری اضافه ایی وارد بدنتان کنید حس سیری به شما القا می شود و خوردن غذای در شما کاهش پیدا می کند.

باعث رشد کودک می شود.

استفاده از این گیاه در کودکان باعث می شود تا مواد مغذی همچون امگا۳ در کودکان افزایش یابد و در نتیجه اختلال در رشد همچون: اوتیسم و بیش فعالی نیز کاهش و نابود گردد. و کودک دلبند دچار مخاطره نگردد.
درمان مشکلات گوارشی

به دلیل دارا بودن: آلانین، سیتریک اسید، مالیک اسید، دوپامین، گلوکز در خرفه باعث شده تا مشکلات گوارشی درمان شود. در طب سنتی چینی نیز آمده است که می توان از خرفه در درمان بیماری های گوارشی همچون: اسهال، بواسیر، اسهال خونی و … استفاده نمود و نتیجه خوبی و مفیدی را دریافت کرد.

مراقبت از پوست با برگ خرفه

با آزمایشهایی که صورت گرفته محققان براین آمده اند که خرفه می تواند بسیاری از مشکلات و بیماریهای پوستی را درمان و ازبین ببرد.
برگ های خرفه به دلیل دارا بودن ویتامینA به کاهش التهاب کمک کرده و برای بهره بردن از این خاصیت می توان به صورت ضماد بر روی پوست مالش داد.
همچنین خوردن برگ آن نیز به کاهش چین و چروک، درمان و ازبین بردن لک زخم ها و جلوگیری از پیری زود رس کمک شایانی نماید.

خواص ضد سرطانی با روغن دانه غرفه

این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد آنتی اکسیدانی از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری نموده و یک کاهش دهنده درمانی مناسب برای سرطان به شمار می رود.

گیاه

استحکام استخوان ها با گیاه خرفه

مواد معدنی که در این گیاه وجود دارد می تواند به درمان پوکی استخوان کمک کند. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنزی که در خرفه وجود دارد به تسریع التیام و گسترش بافت استخوانی کمک شایانی کرده و تا حد ممکن از پوکی استخوان جلوگیری نیز می نماید.

عوارض و منع مصرف

درست است که خرفه برای سلامت و زیبایی بدن کارساز و مفید می باشد اما نمی توان برای هر کسی توصیه کرد که این گیاه را مصرف نماید.
خرفه به دلیل داشتن اگزالیک اسید در خود می تواند در دفع ادرار مشکلاتی ایجاد کند.
این ماده در برخی از سبزیجات وجود دارد و ممکن است به صورت ذرات اگزالات در دستگاه دفع ادرار به صورت کریستال بوجود آید.
بهتر است زنان باردار از خرفه در این ایام استفاده نکنند چون به دلیل قاعدگی آوری می توان باعث تداخلات رحمی شود و در نتیجه سقط جنین صورت گیرد.

در هنگام استفاده از این گکیاه تعادل بایستی رعایت شود و بهتر است گیاه تازه آن را بین ۳۰ تا ۶۰ گرم و خشک شده آن را بین ۹ تا ۱۵ گرم استفاده شود.

همه خواص و فواید این گیاه دارویی آنقدر بسیار است که در این مطلب گنجانده نمی شود و فقط توانسته یک سری از خواص مهم و پرفایده این گیاه را برای عزیزان خود قرار دهیم. امیدواریم توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک در مورد این موضوع به شما کرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *