مراقبت و سلامتی

آیا می خواهید فرزند خود را از شیر بگیرد؟

شیر گرفتن کودک
این پست چقدر براتون مفید بود؟

آیا می دانید چه زمانی برای گرفتن بچه از شیر مادر مناسب است؟ از شیر گرفتن زمانی رخ می دهد که کودک به غیر از شیر مادر می تواند غذای کمکی و مغذی نیز بخورد و احتیاج آنچنانی به شیر مادر ندارد. از شیر گرفتن کودک فرایندی است که هم از شما و هم از فرزندتان صبر و درک طلب می خواهد.

شیر گرفتن کودک

زمان مناسب از شیر گرفتن کودک

زمان از شیر گرفتن یک تصمیم شخصی است. یک مادر ممکن است تحت تأثیر بازگشت به کار، سلامتی او یا کودک، یا به سادگی احساس کند که زمان مناسب است دست به انجام این کار بزند.

اکثر متخصصان موافقند که شیردهی باید تا زمانی که برای مادر و کودک مناسب است ادامه داشته باشد. بسیاری از خانم ها پس از اولین سال تولد کودک خود، از شیر گرفتن را انتخاب می کنند. در این سن، نوزادان شروع به راه رفتن، صحبت و خوردن غذاهای جامد می کنند. بنابراین ممکن است به طور طبیعی علاقه خود را به غذاها نشان دهند.

مادران دیگر بیش از یک سال شیر می دهند (به این روش شیردهی طولانی مدت گفته می شود). شیردهی طولانی مدت برای مادران و کودکانی که آماده شیر گرفتن نیستند گزینه سالم و معقولی است. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به مادران توصیه می کند تا ۲ سال اول زندگی کودک شیردادن به نوزاد را قطع نکنند.

 

از شیر گرفتن لازم نیست همه یا هیچ باشد. برخی از خانم ها بسته به وضعیت کار و برنامه خود، انتخاب می کنند که در طول روز کودک خود را از شیر بگیرند و شب نیزبه او شیر بدهند.

هر وقت تصمیم گرفتید از شیر بگیرید، کودک شما ممکن است زمان دیگری را در ذهن داشته باشد. برخی از کودکان زودتر از آنچه مادر قصد داشته است از شیر خود جدا می شوند و برخی دیگر وقتی مادر آماده است در برابر از شیر گرفتن مقاومت می کنند. کسانی که بعد از ۲ سالگی از شیرگرفته می شوند، مقاومت بیشتری می کنند. به عنوان مثال: ممکن است کودک نوپای ۲ ساله نسبت به کودک شیردهی ۱۲ ماهه دلبسته و انعطاف پذیری کمتری نسبت به شیردهی داشته باشد.

بعضی از بچه ها راضی هستند که به طور نامحدود مادر از آنها مواظبت کند. اما دیگران به مادران سرنخ هایی می دهند که آماده اند برای شروع روند از شیر گرفتن، مانند موارد زیر:

  • به نظر می رسد هنگام مواظبت از بچه بی علاقه یا خسته کننده هستید.
  • مواظبت در جلسات کوتاه تر از قبل
  • در حین مواظبت به راحتی حواس شما پرت می شود.

 

شیر گرفتن کودک

رویکردهای ناشی گرفته شدن نوزاد از شیر

برای اینکه مادر و کودک بتوانند از نظر جسمی و عاطفی با این تغییرات سازگار شوند، باید به مرور زمان کودک از شیر گرفته شود. یک روش این است که هفته ای یک جلسه تغذیه را رها کنید تا زمانی که کودک شما تمام خوراکی ها را بردارد.

برخی از مادران تصمیم گیری در مورد زمان از شیر گرفتن را به فرزند خود واگذار می کنند. کودکانی که روزانه ۳ وعده غذای کمکی می خورند (به علاوه میان وعده) معمولاً کمتر شیر می خورند. در این صورت، شیر مادر از کمبود تقاضا خشک می شود و برای ادامه دادن شیر به پمپاژ احتیاج دارد. اگر کودک شما کمتر شیر می خورد، مطمئن شوید که به اندازه کافی شیر خشک یا شیر غنی شده با آهن دریافت می کند. در مورد مقدار خوردن فرزندتان با پزشک مشورت کنید.

 

اگر کودک شما قبل از ۱ سالگی از شیر گرفته شده، یا متوجه شدید که به اندازه کافی شیر تولید نمی کنید، باید به کودک خود شیر خشک بدهید. با پزشک مشورت کنید تا ببینید چه فرمولی برای کودک کوچک شما مناسب است. از شیر گرفتن کودک که از منبع غذایی دیگری نیز استفاده می کند، آسانتر است.

به یاد داشته باشید که نوزادان بالای ۶ ماه باید غذاهای جامد و همچنین شیر مادر داشته باشند. بعد از ۱ سال، شیر مادر به تنهایی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک در حال رشد را تأمین نمی کند. بنابراین غذاهای جامد باید به بخشی منظم از رژیم غذایی تبدیل شوند.

با شروع از شیر گرفتن، به یاد داشته باشید که کودک شما به زمان نیاز دارد تا با نوشیدن از فنجان ها سازگار شود. صبور باشید زیرا کودک کوچک شما تازه شروع به کشف دنیای خود می کند.

در اینجا چند روش دیگر برای سهولت این تغییر آورده شده است:

 

  • کودک خود را درگیر یک بازی سرگرم کننده یا گردشی کنید.

اگر کودک شما می خواهد خود را با برخی تغییرات دیگر سازگار کند، از شیر گرفتن کودک به طور کامل منصرف شوید. سعی کنید به مرور کودک را از شیر بگیرید ولی زمانی که کودک بیمار است یا در حال دندان درآوردن از شیر گرفتن ایده خوبی نیست.

اگر کودک شما کمتر از ۱ سال است، سعی کنید یک شیشه یا فنجان را به او معرفی کنید. برای یک کودک بزرگتر، یک میان وعده سالم می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

  • برای گرفتن کودک از شیر می توانید از همسرتان کمک بگیرید.

اگر کودک شما عادت راحتی را انتخاب می کند (مانند شست مکیدن)آن را دلسرد نکنید. ممکن است کودک شما سعی کند خود را با تغییرات عاطفی از شیر گرفتن وفق دهد.

 

  • تصمیم با احساس

بسیاری از مادران با احساسات متفاوت تصمیم به شیر گرفتن می گیرند. از شیر گرفتن آزادی و انعطاف پذیری بیشتری را به ارمغان می آورد و این درک غرورآمیز را نشان می دهد که کودک در حال رسیدن به نقطه عطفی است. اما پرستاری کردن از کودک یک فعالیت صمیمی است که باعث ایجاد پیوندی قوی بین مادر و کودک می شود و بعضی از زنان به سختی می توانند این کار را رها کنند.

بنابراین انتظار طیف وسیعی از احساسات را داشته باشید و درک کنید که کودک شما نیز ممکن است آنها را داشته باشد. همچنین به یاد داشته باشید که روشهای بی شماری دیگر برای پرورش کودک در روزهای آینده وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *