طب سنتی, مراقبت و سلامتی

برای درمان زخم های دهان طبیب خود باشید.

درمان خانگی زخم دهان
4/5 - (1 امتیاز)

افرادی که با زخم ها و درد دهان مواجه شده باشند می توانند بگویند این عارضه چه مقدار می تواند دردناک باشد. در این موقع: جویدن و خوردن غذا دشوارمی شود، هرچقدر هم بخواهید مقدار کمتری غذا در دهان بگذارید و میل کنید، باز هم بسیار دردناک است. از اساسی ترین عوامل ایجاد این عارضه استرس های زیاد و سوء تغذیه می باشد.

دارو های شیمیایی زیادی در بازار وجود دارد که به ظاهر می توانند موقتاً شما را از شر این زخم ها خلاص کند. با این وجود، تاکنون هیچ کدام از این راهها درمان نهایی برای علاج زخم دهان را ارائه نمی دهد.
با استفاده از درمان های طبیعی در منزل و بصورت ساده تر در این زمینه، بهتر نتیجه میگیرید.
در این تحقیق چند محصول طبیعی خانگی آورده شده است که به عنوان راه حل رها کننده زخم دهان عمل می کنند و همچنین می توانند به طور کلی در پیشگیری از بیماری مورد نظرتن به شما کمک کنند.

درمان خانگی زخم دهان

درمان خانگی زخم دهان

خمیر جوش شیرین

با ترکیب مساوی جوش شیرین و آب، خمیری تهیه و از آن استفاده کنید. این خمیر غلیظ را به زخم دهان بمالید و اجازه دهید، خشک شود. پس از خشک شدن این مواد، دهان خود را با آب بشویید و قرقره کنید. این عمل را ۳ بار در روز توصیه می شود انجام دهید.

جوش شیرین یک ترکیب شیمیایی ساده به نام بی کربنات سدیم است که بسیار هم کاربرد دارد. این ماده در اغلب محلول های نظافت خانگی کارایی دارد.، زیرا می تواند درد را به سرعت التیام ببخشد و زخم ها راکاهش دهد. زخم ایجاد شده که دارای اسید است، توسط جوش شیرین خنثی می شود، که در نهایت این بیماری را درمان می کند.

روغن نارگیل در درمان خانگی زخم دهان

تنوع و کارایی استفاده از روغن نارگیل در مناطق هندوستان بسیار فراوان است. اما متاسفانه افراد کمتری از خواص درمانی آن آگاهی دارند. این روغن در زخم های دهان تاثیر فوق العاده ای می گذارد. به همین ساده گی که مقدار کمی از روغن نارگیل را بر سطح زخم، قبل از خواب بمالید. باقی ماندن روغن در این مدت اثر خود را می گذارد.

روغن نارگیل و عسل دارای خواص ضد میکروبی هستند، که به کاهش زخم بطور طبیعی کمک می کند. همچنین بعنوان یک ضد التهاب و ضد درد برای زخم های دهان شما محسوب می شود. در نتیجه این روغن گیاهی می تواند رنج ناشی از زخم های دهانی را تا حد بسیاری کاهش دهد.

آب نمک

خاصیت ضد عفونی کننده گی نمک بر کسی پوشیده نیست. با محلول نمک و آب ولرم می توان به سراغ زخم های دهانی رفت. یک قاشق غذاخوری نمک و یک لیوان آب ولرم را ترکیب کرده و آن را در دهان غرغره کنید. برای اینکه طعم شور را از دهان خود پاک نمایید، بعد از غرغره با آب سرد دهان خود را شستشو دهید. با استفاده از این روش می توانید مقداری محسوسی از درد و ناراحتی که هنگام زخم دهان احساس می کردید، رهایی یابید.

خمیر دندان

آیا می توانستید حدس بزنید که یک خمیر دندان ساده هم می تواند برای درمان زخم های دهانی شما موثر باشد؟

هر خمیر دندان خوب، حاوی خواص ضد میکروبی است که می تواند تورم و درد و زخم های دهان را از بین ببرد.

با استفاده از نوک مسواک، خمیر دندان را در ناحیه زخم دهان پوشش دهید. چند دقیقه اجازه دهید خمیر، روی آن باقی بماند و سپس دهان را شستشو دهید. می توانید هر روز خمیر دندان را استفاده کنید تا مطمئن شوید که سفیدی زخم از بین رفته است. اما استفاده از خمیر دندان روی زخم بسیار دردناک است؛ پس برای کاهش این درد می توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

عسل

عسل

عسل با خواص آنتی اکسیدانی، بسیار قوی و طبیعی عمل می کند. بنابراین، از این حقیقت غافل نشوید که یک درمان بسیار موثر برای زخم های دهان نیز می تواند باشد. عسل را روی زخم ها بمالید و بگذارید بماند. از آنجا که زخم ها در داخل دهان هستند، حتی با خوردن عسل و ترکیب آن با بزاق دهان می توانید آن را ببلعید. با این وجود توصیه می شود که، هر چند ساعت مقداری عسل را روی زخم خود بگذارید تا به مرور باعث بهبود زخم گردید.

ااز نظر دارویی عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و به همین سبب می تواند، به سرعت در ترمیم هر زخم و بازسازی آن کمک موثری کند. این معجزه طبیعت جدا از اینکه باعث رهایی فرد از این بیماری می شود، یک ضدعفونی کننده قوی نیز می باشد.

آب پرتقال از درمان های خانگی زخم دهان

پرتقال منبع سرشاری از ویتامین C است که می تواند از زخم دهان پیشگیری کند و به درمان آن کمک کند. با این حال، هنگامی که دچار این زخم ها شده اید. ممکن است مصرف یک پرتقال باعث ایجاد درد شود. قطعا یک درمان عالی برای زخم دهان، نوشیدن هر روز ۲ لیوان آب پرتقال خالص است.
طی تحقیقات انجام شده، کمبود ویتامین C می تواند منجر به زخم دهان شود. جدا از این، ویتامین C به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز شناخته شده و به بدن کمک می کند، تا با انواع عفونت ها و بیماری ها مبارزه کند.

روغن میخک

گل میخک بخش اصلی تشکیل دهنده، ادویه پر مصرف در کشور هند، یعنی ( گرم ماسالا ) می باشد. روغن میخک، از جوانه گل میخک استخراج می شود. این عصاره در گستره وسیعی از درمان های طبیعی، از جمله دردهای دندان و زخم های دهانی استفاده می شود. در صورت مواجهه با زخم دهان، یک تکه پنبه کوچک را به روغن میخک آغشته و مستقیماً به زخم بمالید. کمی تحمل کنید تا بافت زخم، روغن را جذب کند.

بخاطر بسپارید که قبل از استفاده از روغن میخک، دهان خود را با آب گرم بشویید تا سطح زخم تمیز شود. گل میخک حاوی اوژنول است و خواص ضد میکروبی دارد که به رفع همه مشکلات دهانی کمک می کند. التهاب و دردها را نیز می توان با استفاده از این روغن درمان کنید.

شیر نارگیل

وقتی که دچار زخم دهان می شوید از شیر نارگیل برای قرقره استفاده کنید. این یکی از شگفت ترین درمان ها برای زخم دهان است. با تکرار ۳ تا ۴ بار در روز، احتمالاً احساس آرامش می کنید و همچنین از زخم های دهانی شما نیز کاسته می شود.

درمان خانگی زخم دهان

پودر زردچوبه

زردچوبه یک ضد عفونی کننده طبیعی در بین ادویجات است که معمولا در همه غذاها استفاده می شود. زردچوبه در کنار مبارزه با عفونت ها، برای التهاب و درد و زخم های دهانی نیز موثر است. این ادویه همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی نیز است.

با کمی پودر زردچوبه و مقداری آب، خمیر غلیظی درست کنید. این خمیر را هر روز ۳ وعده روی زخم ها بمالید و بعد از چند دقیقه آن را به خوبی بشویید. قطعا بلافاصله بعد از شستن دهان احساس خوبی خواهید داشت.

سیر از درمان های خانگی زخم دهان

سیر یکی دیگر از موارد بسیار پرکاربرد در آشپزخانه است. بطور معمول سیر برای طعم دادن به غذا استفاده می شود، اما می تواند به عنوان یک درمان عالی برای زخم های دهانی نیز از آن بهره برد. ترکیب آلیسین موجود در سیر آن را ضد میکروبی می کند و به در مان انواع عفونت ها کمک می نماید.

برای بهره گیری از سیر، یک حبه را از وسط نصف کرده و یک تا ۲ دقیقه آن را روی محل زخم بمالید. پس از انجام این کار، دهان خود را به خوبی بشویید تا بوی سیر از دهان شما برود. هر روز این عمل را می توانید برای ۲ یا حتی ۳ بار تکرار کنید.

آب کلم

یک کلم خام را جوشانده و سپس آن را پوره کنید. آب آن را جدا کزده و هر روز ۳ تا ۴ بار بنوشید تا از خواص آن در دهان بهره ببرید. کلم دارای خواص ضد التهابی است که می تواند درد دهان شما را کم کرده و به شما امکان دهد تا غذاهای جامد را به راحتی مصرف کنید، حتی اگر دارای زخم های شدید در دهان باشید.

سرکه سیب

 درمان خانگی زخم دهان با سرکه سیب

این بار که در بقالی بودید، یک بطری سرکه سیب حتما بخرید. یک قاشق غذاخوری از این بطری را با نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. با این محلول دهان خود را بشویید. یک یا ۲ دقیقه مرتباً تکرار کنید. پس از انجام این کار، دهان خود را کاملاً با آب شستشو دهید. می توانید هر روز صبح و عصر این کار را تکرار کنید، تا زمانی که زخم شما بهبود یابد.

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که اولاََ میکروب های ایجاد کننده زخم را از بین می برد و در ثانی باعث بهبود سریع درد شما نیز می شود.

این موارد خانگی به احتمال زیاد زخم های دهان را درمان می کند. اما انواع مختلفی از زخم های دهان وجود دارند که هر یک علت و روش درمانی مختص به خود را دارند. برخی از زخم های دهان که خونریزی در آنها اتفاق می افتد، ممکن است شدیدتر از زخم های طبیعی باشد. راه حل های پیشنهادی را امتحان کنید و ببینید آیا از آنها بهره می برید؟ اگر بهبودی مشاهده نکردید، سریع به پزشک مراجعه کنید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، می توان ترکیبی از داروهای شیمیایی و این داروهای خانگی را آزمایش کرد. با این وجود بهترین راه برای جلوگیری از زخم دهان، پرهیز از فشار بیش از حد بر خود، حفظ بهداشت دهان و دندان و رعایت رژیم غذایی متعادل است. اگر اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید، می توان به راحتی از زخم دهان پیشگیری کرد.

اگر از قبل زخم دهان دارید، از برخی غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید تا از وخیم شدن بیشتر اوضاع پیشگیری نمایید. مثلاََ، باید از مصرف: چای، قهوه، غذاهای روغنی و ادویه دار و سایر غذاهای آلرژیکی خودداری کنید. در هر صورت برای بهبودی بیشتر زخم های دهان حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان‌ می خواهد. با گذشت ۲د هفته، دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *