غذاها

۱۱ نکته برای درست کردن نان عالی

نکات پخت نان
4/5 - (1 امتیاز)

نان جزو جدایی ناپذیر سفره های ما ایرانی ها به حساب می آید و به همین دلیل انواع مختلفی از نان ها همچون: بربری، تافتون، لواش، باگت و … تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. اما خوب برخی افراد نیز هستند که مایل اند نان مصرفی خود را در منزل تهیه کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و اقدام به پخت نان می کنید اما نان شما آنگونه که باید خوب از آب در نمی آید می توانید این نکاتی را که در عطاری آنلاین به آن خواهیم پرداخت توجه نموده و طبق این نکات مراحل پخت نان را طی کنید و نان مورد نظر خود را در منزل تهیه و مورد مصرف قرار دهید.

نکات پخت نان

نکات پخت نان

  1. از مخمر مناسب استفاده کنید.

به طور کلی سه نوع اصلی مخمر وجود دارد. که بسته به نیاز می توان از آنها استفاده کرد. اکثرا در بیشتر نان های تهیه شده در تولیدی ها از مخمر خشک یا سریع استفاده می شود البته این مخمر برای پخت نان خانگی نیز مناسب است.

  1. مخمر خود را به درستی ذخیره کنید.

مطمئن شوید که مخمر مورد نظرتان به تاریخ رسیده است. مخمر خشک باید ابتدا چند ماه نگهداری شود. توجه کنید مخمر واقعا قدیمی کار نمی کند و در نتیجه زحمت شما بیهوده خواهد بود. مخمر تازه باید در یخچال نگهداری شود و فقط یک یا دو هفته دوام می آورد، اما می توانید آن را تا ۳ ماه در فریزر نگه داری کنید.

  1. استفاده نمک از نکات پخت نان

بیشتر نانها حاوی مقداری نمک می باشد، اما نمک زیاد در رژیم غذایی به فشار خون بالا کمک می کند. آن را با دقت اندازه بگیرید تا بیشتر از آنچه نیاز دارید استفاده نکنید. تهیه کردن نان در منزل توسط خودتان باعث می شود تا از استفاده نمک بیش از اندازه جلوگیری شود.

البته این را هم اضافه کنیم که نمک باعث از کار افتادن مخمر می شود. به همین دلیل چه با دست و چه با ماشین اگر مایل به تهیه نان بودید از استفاده نمک و مخمر با هم اجتناب کنید.

نکات پخت نان

  1. وقت خود را صرف کنید.

اگر می خواهید یک نان خوب تهیه کنید بایستی صبر و حوصله داشته باشید. پس از آنکه خمیر تهیه شد، کمی به آن زمان دهید تا خمیر به اصطلاح استراحت کرده و خود را باز کند.

  1. آردهای مختلف از نکات پخت نان

البته داشتن آرد با کیفیت نیز برای پخت نان عالی مهم است. کیفیت آرد می تواند تفاوت بسیاری در نان ایجاد کند. آردهایی که به طور طبیعی گلوتن بیشتری دارند، ممکن است افزایش بهتری نسبت به آردهای نان استاندارد داشته باشند.

  • توجه

نان سبوس دار همیشه به خوبی نان سفید بالا نمی آید.

  1. با دقت اندازه گیری کنید.

اندازه گیری درست مواد نیز می تواند در پخت یک نان عالی کمک فراوانی کند. به همین دلیل توجه لازم در اندازه آب مورد نیاز، مخمر و نمک می تواند تفاوت فاحشی را در تهیه نان شما ایجاد کند.

برای اینکه خمیرتان خوب عمل آید. می توانید از آب ولرم استفاده کنید. ولی اگر می خواهید به آرامی و با حوصله خمیر را آماده کنید از آب سرد می توانید استفاده نمایید.

  1. ویتامین C را در نظر بگیرید.

ویتامین C می تواند گلوتن موجود در آرد را تقویت کند، این ویتامین می‌تواند باعث افزایش بهتر خمیر شده و به بلند شدن سریع‌تر خمیر کمک نماید. اگر نان سفید درست می‌کنید، احتمالاً به آن نیاز نخواهید داشت، اما در صورتی که نان سبوس‌دار درست می‌کنید و آن‌ طور که انتظار داشتید بالا نمی‌آید، می‌توانید دفعه بعد کمی ویتامین C را امتحان کنید.

  • نکته

اگر نان را توسط دست تهیه می کنید و تا مدت زیادی اجازه می دهید تا بماند و ور بیاید احتیاجی به این ویتامین وجود ندارد. چرا که ویتامین C می تواند عمل ور آمدن را سرعت بخشد.

البته می توانید از آب پرتقال و آب لیمو که دارای این ویتامین هستند نیز در پخت نان استفاده نمایید.

نان

  1. تمرین کامل می کند.

ورز دادن و شکل دادن به نان به شما این امکان را می‌دهد تا حس خوبی نسبت به خمیر و خاصیت ارتجاعی آن پیدا کنید. اگر در هنگام ورز دادن خیلی چسبناک به نظر می رسد، گذاشتن آن برای ۱۰ دقیقه بعد از مخلوط کردن می تواند برای شما کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید که بدون تمرین هیچ اتفاق خوبی رخ نمی دهد و با گذشت زمان بهتر خواهید شد.

  1. مدت زمان از نکات پخت نان

زمان مورد نظر بسته به مواد و اندازه آن متفاوت می باشد. اما به طور استاندارد ۱ تا ۱ساعت و نیم برای ور آمادن خمیر زمان احتیاج می باشد.

  1. مکان نگهداری خمیر

اگر می خواهید که خمیر به مدت طولانی تر مثلا یک شب بماند. می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. محیط خانه و آشپزخانه به علت گرمایی که دارد مناسب نگهداری خمیر نبوده و باعث ترش شدن و خرابی خمیر می شود.

نکته

فقط قبل از اینکه اقدام به فرم دهی و پخت کنید آن را از یخچال بیرون آورده و اجازه دهید در دمای محیط کمی باقی بماند.

  1. فراموش نکنید…

تهیه نان با دست می تواند بسیار درمانی عالی نیز باشد و به شما حس موفقیت واقعی را دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *