سوپ و غذای گیاهی

گیاهخواران و غذاهای گیاهی

2/5 - (2 امتیاز)

لیست غذا مخصوص گیاهخواران

 

باید گفت برای ما ایرانی ها خیلی سخت است که بخواهیم به گروه گیاهخواران بپیوندیم. چون ۹۰٪ از غذاهای سنتی و خوشمزه ما از گوشت سفید و قرمز آماده می شود. اما اگر علاقه دارید که به گروه گیاهخواران ملحق شوید و هم غذاهای سنتی خود مثل قرمه سبزی را از دست ندهید می توانید با جایگزین کردن بعضی مواد این مشکل را برطرف کنید.

انواع گروه غذا ها

گیاهخواران

 ساندویچ ها

لازم نیست چون همبرگرها و چیکن ها با گوشت آماده می شوند شما ساندویج خوردن را ترک کنید. با کمی خلاقیت و تخیل می توانید بهترین ساندویج خوشمزه را برای خود مهیا کنید. شما می توانید به جای گوشت یا تخم مرغ از سویا که پروتئین گیاهی است استفاده کنید تا باز بتوانید همبرگر های خوشمزه و لذیذ بپزید.

انواع ساندویج:

ساندویچ پنیر، ساندویج سبزیجات پخته شده و مزه دار شده، سمبوسه.

خورش ها

 

شما به راحتی می توانید از خورش هایی که حاوی سبزیجات هستند برای سیر کردن خود استفاده کنید.  یا همین خورشت های سنتی خود را بدون استفاده کردن از گوشت سفید و قرمز و فقط با اضافه کردن سویا، بادمجان، کدو، به جای گوشت، یک غذای خوشمزه و لذیذ داشته باشید. شما همان ترکیباتی که در خورش های خود استفاده می کردید باز استفاده می کنید و فرق کوچکی که کرده به جای گوشت همچون سایر گیاهخواران از یک مواد غذایی دیگر استفاده می کنید.

خورشت گیاهی

انواع خورشت ها:

خورش به، خورش آلو، خورش قرمه سبزی، خورش فسنجان، خورش بادمجان، خورش کدو، خورش قیمه،

خوراک سبزیجات

خوراک سبزیجات می تواند یک غذای عالی و ایده آل برای خوردن باشد. با اضافه کردن چند نوع سبزیجات با هم و اضافه کردن کمی ادویه و کمی آب در آخر پختن، می توانید خوراک لذیذ و خوشمزه ایی داشته باشید. شما می توانید برای خوراک خود از انواع سبزیجات مثل: ذرت، لوبیا سبز، نخودفرنگی، جعفری و حتی گشنیز هم استفاده کنید.

خوراک سبزیجات باعث می شود تا شما در طول روز شاداب بمانید. حتما دیده اید که برخی از اطرافیان که اتفاقا جزو گروه گیاهخواران هم هستند چطور همیشه شاد و سرحالند؟!

خوراک

 

پلوها و گیاهخوران ؟!

استفاده کردن  پلو فقط مخصوص خورش ها نیست، شما می توانید پلوهای بسیاری را با سبزیجات آماده کرده و به جای گوشت و مرغ می توانید از سویا و قارچ استفاده کنید. گیاهخواران با کمی سبزیجات، چاشنی غذا و برنج آبکش بهترین پلو مخلوط سبزیجات را آماده می کنند.

انواع پلو ها:

لوبیا پلو، سبزی پلو، کلم پلو، عدس پلو، ته چین گوجه، هویج پلو و ..

آش ها منبع سرشار از ویتامین برای گیاهخواران

یکی از علایق گیاهخوارن درست کردن و خوردن آش ها است. معروف ترین آشی که ما ایرانی ها به آن علاقه داریم آش رشته است، که به عنوان یک غذای کامل و دارای همه مواد مغذی بدن به شمار می رود. با کمی حبوبات و سبزی آش مثل گشتیز، جعفری، چغندر ، تره و همچنین رشته آش و یا رشته مخصوص سوپ می توانید غذایی آماده کنید که تا تمام روز بتوانید سرحال و شاداب باقی بمانید.

پوره ها

سالادها یک غذای عمده برای تمام گیاهخواران

بهتر است بگوییم که بیشتر سالادهایی که می شناسیم از سبزیجات درست و آماده می شوند. پس می توان گفت حداقل درباره سالادها لازم نیست نگران باشید.

شما می توانید از سالاد میوه، سالاد سبزیجات، سالاد الویه بدون گوشت سفید، سالاد فصل و … برای خود استفاده کنید و میل کنید و لذت ببرید. سالادها عمده ترین غذای گیاهخواران به شمار می روند.

 

 سوپ ها

بهتر است کمی دید خود را گسترش دهید و به سوپ هایی که آماده می کنید و می خورید به چشم یک غذای کامل نگاه کنید.  سوپ ها می توانند با ترکیباتی که دارند بهترین تامین کننده ویتامین ها برای بدن شما باشند.

انواع سوپ برای گیاهخواران

انواع مختلف سوپ وجود دارد که می توان گفت هر کدام دارای ارزش غذایی بالایی هستند مثل:

سوپ جو، سوپ سبزیجات، سوپ دال عدس، سوپ پرک، سوپ لوبیا، سوپ گوجه فرنگی و … نام برد.

 کوکوها غذاهای مناسب برای گیاهخواران

همه می دانیم که جزء جدایی ناپذیر در درست کردن کوکوها، تخم مرغ است. اگر از آن مدل گیاهخوارانی هستید  که نمی توانید از تخم مرغ استفاده کنید. هیچ جای نگرانی نیست شما می توانید به وسیله قالب هایی که در پخت و پز استفاده می شوند برای درست کردن کوکو، کوکوهایتان را آب پز کنید و یا اینکه کمی آرد سفید و یا ارد سوخاری برای درست کردن کوکو استفاده کنید و به راحتی درون روغن گذاشته واجازه دهید تا سرخ شود. انواع مختلف کوکو می توانید آماده کنید که در آن موادی به نام گوشت نباشد، مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزیجات، کوکو حبوبات، کوکو بادمجان، کوکو سویا و…

سوپ

بهتر است به این نکته توجه کنید که از روغن زیاد برای سرخ کردن کوکو استفاده نکنید چون باعث می شود غذایتان سنگین شود. برای اینکه نه غذایتان چرب باشد ونه سنگین باشد می توانید در فر کوکوی خود را آماده کنید اینگونه غذای لذیذ تری نیز دارید. اگر فر ندارید می توانید در تابه های رژیمی نیز کوکوی خود را آماده کنید.

پوره ها غذایی سبک برای گیاهخواران

پوره ها را باید در دسته غذاهای کمکی قراردهیم. چون پوره ها سبک هستند و می توانند جایگزین پیش غذاها باشند. پوره از نظر اینکه آب پز است و له می شوند می تواند دارای خاصیت بالایی باشد. همچنین باعث ایجاد ناراحتی در بدن نمی شود.

سیب زمینی

انواع پوره برای گیاهخواران

پوره انواع مختلفی دارد که می توان هر دفعه از یک نوع پوره استفاده کرد و خورد مثل: پوره کدوتنبل با هل تازه، پوره اسفناج، پوره سیب زمینی، پوره حریره بادام، پوره حریره گردو و…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *