بیماری ها

درمان خانگی هپاتیت | چه غذاهای مناسب هپاتیت مزمن است؟

ادویه گوشت
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی بیماری هپاتیت مزمن را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”غلات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ba%d9%84%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جو دوسر” link=”https://attarchian.com/product/%d8%ac%d9%88-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”حبوبات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”سویا” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b3%d9%88%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b3%d9%88%db%8c%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نمک” link=”https://attarchian.com/product-category/%d9%86%d9%85%da%a9-%d9%87%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”عدس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b9%d8%af%d8%b3-%d8%b1%db%8c%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن آفتابگردان” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a2%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%a8%da%af%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن آووکادو” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a2%d9%88%d9%88%da%a9%d8%a7%d8%af%d9%88-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن زیتون” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1-%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d9%88-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d8%b5/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

هپاتیت بیماری است که با التهابی که ایجاد می کند به کبد فشار می آورد. ما در این متن برا آنیم که بتوانیم با مصرف غذا های رژیمی و میوه ها این فشارهای وارده به کبد را کاهش دهیم. یک برنامه غذایی خوب برای هپاتیت مزمن می تواند برنامه ایی باشد که برای سلامتی هر بزرگسالی پیشنهاد می شود.

یک رژیم غذایی مناسب می تواند در داشتن یک وزن مطلوب و همچنین حفظ عملکرد سالم کبد کمک کند.
برای کاهش هپاتیت مزمن استفاده از میوه ها توصیه می شود.

درمان خانگی هپاتیت

درمان خانگی هپاتیت

بیماری هپاتیت انواع مختلف دارد و اگر این بیماری بیش از ۶ ماه طول بکشد به اصطلاح به آن بیماری مزمن هپاتیت می گویند. تا زمانی که این بیماری شدید نشده است و یا کبد آسیب ندیده نمی توان به راحتی آن را تشخیص داد. رژیم های غذایی مانند رژیم میوه می تواند علائم هپاتیت و نارحتی کبد را کاهش دهد. از علائم هپاتیت می توان به خستگی که شایع ترین عامل است اشاره کرد.

مواردی مانند: اسهال، درد مفاصل و مشکل در خوردن وعده های غذایی، سوء تغذیه و از دست دادن توده عضلانی با زیاد شدن بیماری شایع می شود. بعضی افراد وزن سالم خود را از دست می دهند.

استفاده از رژیم غذایی مناسب می توان انرژی روزانه شما را تأمین کند، همچنین حجم ماهیچه را حفظ و بدن را در درون سالم نگاه می دارد. برنامه غذایی شما می تواند با بروز بیماری چون ناراحتی معده تغییر کند.

هپاتیت مزمن وقتی پیشرفت می کند آسیب کبدی بیشتر می شود، برای پیشگیری از این بیماری می توانید تغییراتی در غذاهای خود ایجاد کنید. مثلا کسانی که سیروز دارند به اسکار کبدی مبتلا می شوند و نیاز به یک رژیم غذایی خاص دارند تا عملکرد کبدی را درست کند.

پزشک معالج شما می تواند در انتخاب یک رژیم غذایی خوب به شما کمک کند. به طور کلی برنامه رژیم غذایی منظم برای یک تغذیه سالم می‌تواند به عنوان یک رژیم غذایی ساده برای بیماران هپاتیت سفارش شود. اگر شما با این رژیم غذایی از عادت های غذایی خود دور می شوید برای سازگاری با آن و ترک عادت های قبلی زمان و تلاش زیادی باید صرف کرد.

از آنجا که خوردن برای سلامتی مناسب با غذا خوردن برای هپاتیت مزمن تفاوت چندانی ندارد، مهم است که در مورد تصمیم گیری یک الگوی تغذیه سالم و مناسب بیشتر فکر کنیم.

یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند از بروز بیماری های مزمن مانند: بیماری‌ های قلبی و دیابت جلوگیری کنید و حتی علائم هپاتیت یا سوء تغدیه و از دست دادن عضله را تجربه نکنید.

غذاهای سازگار مانند: سبزیجات، دانه ها، میوه ها و لبنیات بدون چربی یا کم چرب، قهوه و غذاهای پروتئین دار است و غذا های غیر سازگار عبارتند از: چربی سالم، چربی ترانس، چربی های اشباع شده، قند اضافه، سدیم اضافه، الکل و آهن اضافه را می توان نام برد.

میوه ها و سبزیجات در درمان خانگی هپاتیت

مواد معدنی و ویتامین های موجود در سبزیجات و میوه ها می توانند تمام احتیاجات بدن شما به این مواد را تأمین کنند. این مواد بخاطر فیبری که دارند می توانند زود شما را سیر کنند و شما را از خوردن غذاهای کمتر سالم مانند گوشت های چرب یا غذاهای شیرین بی نیاز کنند.
سبزیجات سبز برگ مثل اسفناج می تواند برای بیماران هپاتیت مزمن بسیار مناسب باشند. ترکیباتی که این سبزیجات دارند باعث کاهش اسید چرب در کبد می شوند.

غلات

نان، برنج، ماکارونی، جو در خانواده غلات دسته بندی می شوند. طبق تحقیقات انجام شده در مورد رژیم غذایی افراد نشان می دهد نیمی از غلات مصرفی افراد غلات کامل هستند. این غلات کامل باعث افزایش مصرف پروتئین در شما می شود و از توده های عضلانی بدن شما محافظت می کند. غلات تصفیه شده عبارتند از: نان سفید، برنج سفید، ماکارانی سفید.

غذاهای پروتئینی در درمان خانگی هپاتیت

خوردن پروتئین به شما کمک می کند تا از سوء تغذیه و تحلیل عضله جلوگيري کنید. پس استفاده از پروتئین هنگام ابتلا به هپاتیت مزمن بسیار مفید است. بیماری انسفالوپاتی بخاطر مصرف بیش از حد پروتئین رخ می دهد پس در مصرف پروتئین باید دقت کنید. گوشت بدون چربی، آجیل، شیر، پنیر منابع خوبی از پروتئین هستند.

قهوه

قهوه بخاطر داشتن کافئین خطر ابتلا به اسکار پیشرفته کبدی را کاهش می دهد. این بیماری در افرادی که به هپاتیت مزمن دچارند، دیده می شود. طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن دو فنجان قهوه باعث کاهش محسوس زخم های پیشرفته می شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع و اقسام روغن ها در دکتر اویل [/info_box]

چربی های سالم

چربی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. ولی از چربی های ترانس کلا بپرهیزید و از چربی های سالم استفاده کنید و از چربی های اشباع شده بهره بگیرید. چربی های اشباع شده را در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب می توان یافت نمود.

چربی های ترانس را در غذاهای سرخ کردنی یا محصولات پخته پیدا کنید. روغن های گیاهی هم در دسته چربی های سالم هستند مانند: روغن زیتون، آفتابگردان، آووکادو را نام برد، که می توان از آنها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی استفاده کرد. توجه به اینکه باید همیشه از روغن ها و چربی ها به طور متناسب استفاده کرد را فراموش نکنید.

مصرف زیاد چربی ها و روغن ها در افرادی که هپاتیت مزمن دارند باعث بیماری های کبدی از جمله: رسوب چربی در کبد، سیروز چرب و التهاب چربی می شود.

نمک اضافه در هپاتیت مزمن

یک رژیم غذایی سالم محدودیت استفاده از نمک و سدیم را دارد. غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، میان وعده ها، غذاهای راحت و وعده های غذایی با ماکروویو مواردی هستند که فرد را از حد مجاز استفاده کردن از نمک و سدیم فراتر می برد.

سدیم در افرادی که آسیت دارند باید در روز، کمتر از ۱۰۰۰ میلی گرم باشد. آسیت وقتی رخ می هد که بیماری هپاتیت مزمن به سیروز کبدی تبدیل کند و در شکم مایع جمع شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع و اقسام نمک ها در عطاری انلاین[/info_box]

قند اضافی در ادامه درمان خانگی هپاتیت

قند اضافی در بعضی غذاها بسیار نگران کننده است. غذاهای مانند نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های آب میوه، شیرینجات را می توان نام برد.

کسانی که به هپاتیت مزمن مبتلا هستند مصرف شکر آنها باید در حد تعادل باشد. چون هپاتیت با بیماری دیابت ارتباط مستقیم دارد. کاهش مصرف قند اضافه می تواند به کاهش این بیماری کمک کند.

آهن اضافه

نقش کبد در متابولیسم و دفع آهن بسیار کلیدی است. بیماران هپاتیت مزمن می توانند به راحتی آهن بدن را آزاد کنند و این آزاد سازی اضافی آهن را زیاد کرده و به بافت های کبدی آسیب می رساند. پس کسی که هپاتیت دارد باید از مصرف غذاهای که آهن زیاد دارند بپرهیزند. این غذاها عبارتند از: گوشت قرمز، صدف، جگر، عدس، زردآلو و غلات غنی شده با آهن.

توجه به اینکه آهن یکی از قسمت‌های اصلی رژیم غذایی شما است حذف کامل آن صحیح نمی باشد. ویتامین c باعث افزایش جذب آهن غذا می‌شود که می توان آن را در میوه بخصوص در: توت فرنگی، کلم پیچ، کلم بروکلی یافت نمود. اگر از مولتی ویتامین استفاده می کنید حتما با پزشک خود در میان بگذارید چون مولتی ویتامین دارای آهن و ویتامین C می باشد.

الکل در ایجاد هپاتیت مزمن

کسانی که هپاتیت مزمن دارند پزشکان به آنها اجتناب از مصرف الکل را توصیه می کنند، چون استفاده از الکل باعث افزایش فشار بر کبد می‌شود و آسیب کبدی را بیشتر می کند.

زمان بندی

مصرف غذا در بیماران هپاتیت مزمن هیچ زمان بندی خاصی ندارد ولی افراد زیادی از بیماران هپاتیت مزمن ترجیح می هند وعده های زیاد ولی کوچک غذایی داشته باشند تا ۲ یا ۳ وعده بزرگ غذایی در روز چون وعده های کوچک برای حفظ سطح انرژی مناسب است.

کبد به عنوان یک انباری برای ذخیره کردن گلیکوژن می باشد وقتی کبد شما آسیب می بیند، بافت اسکار فضای ذخیره را از بین می برد، پس کبد دیگر نمی تواند مثل قبل ذخیره کند و با خوردن وعده های کوچکتر و بیشتر این کمبود گلیکوژن را جبران کنید.

نکات آشپزی در درمان خانگی هپاتیت

از روش‌های پخت کم چرب بهره بگیرید.

کبد صفرا تولید می کند که این صفرا برای پردازش چربی مورد استفاده قرار می گیرد. با آسیب کبد، کبد نمی توان صفرای مورد نیاز را تولید کند و در نتیجه دچار سوءهاضمه می شوید. راه حل ساده آن استفاده از غذاهای کم چرب مانند: میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب است. استفاده از غذاهای به صورت کبابی یا آب پز یا از ظروفی استفاده کنید که به روغن و چربی کمتری نیاز دارد.

استفاده از طعم دهنده بدون سدیم

از ادویجات و گیاهان تازه برای طمع دادن به غذاها استفاده کنید و نمک را حذف کنید. بعضی مرکبات و سرکه ها می توانند به شما کمک کنند تا غذاها را طمع دار کنید. چاشنی ها هم می توانند مهم باشند.

آب میوه را خودتان درست کنید.

آب میوه کامل نیست ولی می تواند انرژی سریع و کمی از ویتامین ها و مواد معدنی را تأمین کند. آب میوه ایی که از بیرون خریداری می نمایید ممکن است قند اضافی داشته باشد.

کسانی که گیاه‌خوار هستند و مصرف: گوشت، مرغ و ماهی را از برنامه غذای خود حذف کرده اند. توجه داشته باشید که از محصولات: سویا، حبوبات، آجیل و دانه های و غلات کامل بیشتر بهره بگیرید.

اگر از رژیم گلوتن استفاده می کنید از غلات مانند: کینوا، جو دوسر، گندم سیاه و ارزن استفاده کنند که حساسیت زا نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *