خواص گیاهان دارویی, روغن طبیعی, گیاهان دارویی

روغن های ضروری چه هستند و برای چه مواردی از آنها استفاده میشود؟

عرق شش گیاه ترکیبی چاقی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه در رابطه با روغن های ضروری و چگونگی مصرف آنها را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”روغن بابونه” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن گل سرخ” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%da%af%d9%84-%d8%b3%d8%b1%d8%ae-30-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن لیمو” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%84%db%8c%d9%85%d9%88-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن یاس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%db%8c%d8%a7%d8%b3-500-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن درخت چای” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%da%86%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

روغن های ضروری در طب سنتی کاربرد زیادی برای سلامتی دارند و به صورت رایحه درمانی از آنها استفاده می شود. ما سعی کردیم در این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد اسانس ها و اثرات آن بر سلامتی بدانید برای شما توضیح دهیم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اسانس یا روغن ضروری چیست؟

اسانس ها ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند. در واقع روغن‌ها عطر و طعم گیاه را جذب می‌کنند. اسانس ها از طریق تقطیر یا روش های مکانیکی مانند پرس سرد به دست می آیند. هنگامی که مواد شیمیایی معطر استخراج شدند آنها با روغن حامل ترکیب می شوند تا محصولی آماده برای استفاده ایجاد شود. روش ساخت روغن ها مهم است زیرا اسانس هایی که از طریق فرآیندهای شیمیایی به دست می آیند اسانس واقعی محسوب نمی شوند.

روغن های ضروری

روغن های ضروری چگونه کار می کنند؟

اسانس ها بیشتر در عمل آروماتراپی استفاده می شوند که در آن از طریق روش های مختلف استنشاق می شوند. روغن های ضروری نباید بلعیده شوند. مواد شیمیایی موجود در اسانس ها می توانند به طرق مختلفی با بدن شما تعامل داشته باشند.

هنگامی که روی پوست شما اعمال می شود برخی از مواد شیمیایی گیاهی جذب می شوند. روش‌های کاربردی خاصی مانند: استفاده از گرما یا استفاده در نواحی مختلف بدن می‌توانند جذب را بهبود بخشند. ولی باید توجه داشته باشید تحقیقات بیشتری نیاز است.

استنشاق رایحه‌های روغن‌های ضروری می‌تواند مناطقی از سیستم لیمبیک شما را تحریک کند که بخشی از مغز شما است که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه بلندمدت نقش دارد. جالب اینجاست که سیستم لیمبیک به شدت در تشکیل خاطرات نقش دارد. همین موضوع می تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا بوهای آشنا می توانند خاطرات یا احساسات را تحریک کنند.

سیستم لیمبیک همچنین در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی ناخودآگاه مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. البته در بعضی مواقع روغن‌های ضروری می‌توانند تأثیر فیزیکی روی بدن شما بگذارند.

انواع محبوب روغن های ضروری

بیش از نود نوع اسانس وجود دارد که هر کدام بوی منحصر به فرد و فواید بالقوه سلامتی خود را دارند. در اینجا لیستی از ده اسانس محبوب و ویزگی های سلامت مرتبط با آنها آورده شده است:

روغن نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود.

روغن اسطوخودوس: برای رفع استرس استفاده می شود.

روغن چوب صندل: برای آرام کردن اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود.

  • روغن ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود.
  • روغن گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود.
  • روغن بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود.
  • روغن یلانگ یلانگ: برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود.
  • روغن درخت چای: برای مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی استفاده می شود.
  • روغن یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود.
  • روغن لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن بابونه اصل در دکتر اویل[/info_box]

فواید روغن های ضروری برای سلامتی

با اینکه از این روغن زیاد استفاده می شود ولی اطلاعات کمی در مورد توانایی روغنهای اساسی برای درمان برخی بیماریها وجود دارد.

استرس و اضطراب

بوی برخی از روغن‌های ضروری می‌تواند در کنار درمان سنتی برای درمان اضطراب و استرس مؤثر باشد. البته بسیاری از بررسی‌ها در مورد اثرات تسکین استرس و اضطراب روغن‌های ضروری بی‌نتیجه بوده‌اند. استفاده از روغن‌های ضروری در طول ماساژ ممکن است به کاهش استرس کمک کند. اگرچه اثرات آن ممکن است فقط در زمانی که ماساژ در حال انجام است ادامه داشته باشد. البته در بعضی از تحقیقات مشخص شد که رایحه درمانی در درمان اضطراب بی اثر است.

سردرد و میگرن

مالیدن مخلوط روغن نعناع و اتانول روی پیشانی و شقیقه‌ها سردرد را تسکین می‌دهد. همچنین کاهش سردرد پس از استفاده از روغن نعناع و اسطوخودوس روی پوست نیز مشاهده شده است. همچنین استفاده از مخلوط بابونه و روغن کنجد روی شقیقه ها ممکن است سردرد و میگرن را درمان کند. لازم است بدانید این یک داروی سنتی ایرانی برای سردرد می باشد.

خواب و بی خوابی

مشخص شده است که بوییدن روغن اسطوخودوس باعث بهبود کیفیت خواب زنان پس از زایمان و همچنین بیماران مبتلا به بیماری قلبی می شود. بوییدن روغن‌ها عمدتاً روغن اسطوخودوس اثرات مثبتی بر عادات خواب دارد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن گل سرخ اصل در دکتر اویل[/info_box]

کاهش التهاب

روغن های ضروری ممکن است به مبارزه با شرایط التهابی کمک کنند. مصرف ترکیبی از اسانس آویشن و پونه کوهی به بهبود کولیت کمک می کند. همچنین استفاده از روغن‌های زیره و رزماری نیز نتایج مشابهی دارند. البته به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

آنتی بیوتیک و ضد میکروبی

افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک علاقه به جستجوی ترکیبات دیگری را که می‌توانند با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کنند دوباره افزایش داده است. روغن‌های ضروری مانند نعناع و روغن درخت چای را به‌ خاطر اثرات ضدمیکروبی آن‌ها به‌طور گسترده مورد بررسی قرار داده‌اند و نتایج مثبتی را مشاهده کرده‌اند. اما هنوز ثابت نشده است که یک اسانس خاص می تواند عفونت های باکتریایی را در انسان درمان کند.

استفاده های دیگر

روغن های ضروری خارج از رایحه درمانی کاربردهای زیادی دارند. بسیاری از مردم از آنها برای خوشبو کردن خانه های خود یا تازه کردن چیزهایی مانند لباس های شسته شده استفاده می کنند. آنها همچنین به عنوان یک رایحه طبیعی در لوازم آرایشی خانگی و محصولات طبیعی با کیفیت بالا استفاده می شوند.

مطالعات نشان داده اند که برخی از روغن ها مانند سیترونلا ممکن است انواع خاصی از پشه ها را برای حدود دو ساعت دفع کنند. همچنین خواص اسانس ها نشان می دهد که برخی از آنها می توانند به صورت صنعتی برای افزایش عمر مفید غذاها استفاده شوند.

نحوه انتخاب روغن های ضروری مناسب

برای انتخاب روغن های باکیفیت فقط نکات زیر را در نظر داشته باشید:

روغن خالص

روغنی را پیدا کنید که فقط حاوی ترکیبات گیاهی معطر و بدون مواد افزودنی یا روغن های مصنوعی باشد.

کیفیت

اسانس های واقعی اسانس هایی هستند که در فرآیند استخراج کمترین تغییر را داشته اند. یک اسانس بدون مواد شیمیایی را انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد مکانیکی استخراج شده باشد.

شهرت

برندی را بخرید که به دلیل تولید محصولات با کیفیت شهرت داشته باشد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن های طبیعی در دکتر اویل[/info_box]

ایمنی و عوارض جانبی روغن های ضروری

حتما باید توجه داشته باشید که گیاهان و محصولات گیاهی حاوی بسیاری از ترکیبات فعال زیستی هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند و روغن‌های ضروری نیز تفاوتی ندارند. هنگام استنشاق یا ترکیب با روغن پایه برای استفاده روی پوست، اکثر روغن های ضروری بی خطر در نظر گرفته می شوند. حتما زنان باردار، کودکان و حیوانات خانگی را در محیط خود در نظر بگیرید که ممکن است این عطر را استشمام کنند چون برای این افراد خطرناک می باشد.

روغن ها ممکن است دارای عوارض جانبی مانند: بثورات، حملات آسم، سردرد و عکس العمل های آلرژیتیک باشند.

در حالی که شایع ترین عارضه جانبی بثورات پوستی است ولی روغن های ضروری می توانند واکنش های جدی تری ایجاد کنند و حتی منجر به مرگ شوند. اسطوخودوس، نعناع فلفلی، درخت چای و یلانگیلانگ روغن هایی هستند که معمولاً با عوارض جانبی همراه بوده اند. روغن هایی که دارای فنل بالا هستند مانند: دارچین می توانند باعث تحریک پوست شوند و نباید بدون ترکیب با روغن پایه روی پوست استفاده شوند.

اسانس های ساخته شده از مرکبات واکنش پوست را به نور خورشید افزایش می دهند و ممکن است سوختگی ایجاد شود. نکته مهم اینجاست که بلعیدن روغن‌های ضروری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا انجام این کار می‌تواند مضر و در برخی دوزها کشنده باشد.

کلام آخر

روغن‌های ضروری اگر با روغن پایه ترکیب شده باشند معمولاً برای استنشاق یا اعمال روی پوست بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. برای مشکلات جزئی سلامتی استفاده از روغن های ضروری به عنوان یک درمان مکمل احتمالا بی ضرر است. اگر یک بیماری جدی دارید یا دارو مصرف می کنید باید در مورد استفاده از آنها با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *