نسخه های گیاهی

چگونه روغن زیتون اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

روغن زیتون اصل
این پست چقدر براتون مفید بود؟

یکی از مهمترین مسائل در استفاده از روغن زیتون، اصل بودن روغن زیتون است. همانطور که می دانید بیشتر روغن های زیتون موجود در بازار با عوامل شیمیایی مخلوط هستند و تشخیص سالم بودن و نبودن آنها سخت است.

بهترین روغن زیتون، روغنی است که خالص و سالم باشد و تقلبی نباشد. در تجارت روغن زیتون مرغوب یک مشکل عمده وجود دارد و آن هم تقلب است.

که این تقلب به وسیله ترکیب روغن های پایه و روغن نارنجی صورت می گیرد. پس باید راه هایی را برای تشخیص روغن زیتون اصل از روغن زیتون تقلبی پیدا کرد. با ما در ادامه همراه باشید تا این راه های تشخیص را برای شما بیان کنیم. با دکتر اویل همراه باشید.

درصد چربی غیر اشباع روغن زیتون نسبت به دیگر روغن‌های خوراکی بیشتر است. روغن زیتون با کیفیت، دارای خاصیت ضد سرطانی است. و بهتر است این را هم متذکر شویم که روغن زیتون طعم بسیار عالی دارد. برای انتخاب کردن روغن مرغوب و مناسب، بهتر است اول آن را بو کنید.

زیتون

خرید بطری روغن زیتون اورگانیک

 

توصیه ایی که ما می توانیم به شما کنیم خرید کردن بطری های کوچک روغن مرغوب و ارگانیک است. بهتر است انرا امتحان کنید، روغن زیتون با کیفیت مناسب برای همه نوع پخت و پزی است و از آن در همه پخت و پز ها استفاده میشود.

حتی برای درست کردن نان و سس سالاد نیز استفاده می شود. بهتر است بدانید که چنین روغن هایی ارزان نیستند، چون به کشت دقیق و منظم نیاز دارند که اگر اینگونه کشت شود روغن زیتون طعم و مزه خود را حفظ می کند.

همچنین باید بگویم که اینگونه، طعم عالی نیز خواهد داشت. اما این را هم بگوییم که خواص روغن زیتون اصل بیشتر از آن چیزهایی است که تا بحال شنیده اید.

پژوهش‌ها جدیدی که امروزه صورت گرفته است، نشان می‌دهد که افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی باعث می شود تا در برابر آسیب سلولی که می‌تواند منجر به سرطان شود، عامل محافظتی دارد.

در عین حال، روغن زیتون دارای حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک و مقدار بسیار کمی اسید لینولنیک و مواد آنتی‌اکسیدان، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و E است که مصرف آن همواره برای همه توصیه می‌شود.

روغن زیتون خوب را میتوان از بوی آن شناخت بویی مثل :بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد.

روغن زیتون

چگونه یک روغن زیتون مرغوب را بشناسیم و انتخاب کنیم؟

مرحله اول_ برای انتخاب روغن زیتون مرغوب ، اولین کاری که می توان کرد بهتر است روغن زیتون را ببویید. اگر بوی فلزی استشمام کردید، بدانید که روغن زیتون مورد نظر، نامرغوب یا فاسد شده است.

بهترین بو همانطور که اشاره شد بوی خود زیتون یا بوی سبزی و سیب است که معمولا از روغن زیتون استشمام میشود.

مرحله دوم_ مزه کردن و چشیدن روغن زیتون است. برای امتحان میتوانید روغن را روی زبان بریزید. فقط طوری روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن زیتون نامرغوب روی زبان به کندی پخش می‌‌شود.

بعضی از روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی را ایجاد می‌کند که نشانه دهنده برداشت زیتون نارس است و با رسیدگی بیشتر، می توان مقدار تندی آن را کاهش داد و کم تر کرد.

رنگ روغن زیتون اصل

بهتر است بدانید رنگ روغن زیتون معیار و انتخاب مناسبی برای تعیین کیفیت و مرغوبیت روغن نیست. چون به راحتی می شود در آن تقلب کرد. همچنین هر نوع زیتون، رنگ مخصوص به خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های آن همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن زیتون حاصل را می تواند تغییر ‌دهد.

روغن زیتون مرغوب

بهتر است بدانید که روغن زیتون اگر جلوی نور آفتاب قرار بگیرد تمام خاصیت خود را از دست می دهد. حتی بعضی از فرو شندگان به این نکته توجه ای نمی کنند یا چیزی نمی دانند، پشت ویترین یا در قفسه جلوی نور آفتاب قرار می دهند.

هرگز از روغن زیتون هایی که در شیشه های شفاف یا در معرض نور قرار گرفته اند استفاده نکنید. در منزل هم در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بعد از استفاده هم بلافاصله آن را ببندید چون روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای دیگر را به خود می‌‌گیرد و در تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌شود.

نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون را بهتر است در ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره مورد استفاده قرار دهید و از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف استفاده نکنید. روغن زیتون را در شرایط مناسب می‌توان تا ۱۲۰ تا ۱۹۰ روز نگهداری کرد.

 

تست تعیین خلوص روغن زیتون اصل

روغن زیتون اصل

برای تست کردن اینکه آیا روغن زیتون مورد نظر خالص است یا خیر، می توان از دو مرحله استفاده کرد.

حدود دو تا چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون را بردارید درون شیشه مربا بریزید. در شیشه را محکم ببندید و شیشه حاوی روغن زیتون را به مدت یک شبانه روز در یخچال قرار دهید تا در سرما بماند.

اگر روغن به حالت جامد در آمد و چربی تکثیر نشده بدانید روغن زیتون شما طبیعی است.
اگر روغن به همان صورت قبل یعنی صورت مایع ماند، روغن ناخالص و غیر اشباع است و روغن زیتون شما طبیعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *