درمان دندان, دهان و دندان, سلامت

سفید کردن دندان | ۶ راه ساده برای سفید کردن طبیعی دندان های خود در خانه

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه سفید کردن دندان به روش خانگی را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”روغن آفتابگردان” link=”https://attarchian.com/product/sunflower-oil/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن کنجد” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%da%a9%d9%86%d8%ac%d8%af-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن نارگیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جوش شیرین” link=”https://attarchian.com/product/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%88%d8%b4-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

محصولات فراوانی برای سفید کردن دندان‌ ها وجود دارند و بیشتر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی برای سفید کردن دندان‌های شما استفاده شده اند که این موضوع بسیار نگران کننده است. ما در این مقاله راه های طبیعی برای سفید کردن دندان را بیان کرده ایم تا شما بتوانید با آن دندان سفید و زیبا داشته باشید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علت زرد شدن دندان

عوامل متعددی باعث کدر شدن دندان ها و از دست دادن درخشش سفیدی دندان می شوند. حتی برخی از غذاها می توانند مینای دندان را که خارجی ترین لایه دندان است را لکه دار کنند. تجمع پلاک روی دندان‌ها می‌تواند باعث زرد به نظر رسیدن آن‌ها شود و این نوع تغییر رنگ را معمولاً می توان با پاکسازی و سفید کننده های منظم درمان کرد.

با این حال گاهی اوقات دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند زیرا مینای سخت فرسایش یافته و عاج زیرین نمایان می‌شود و همانطور که شاید بدانید عاج یک بافت استخوانی و زرد رنگ طبیعی است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

سفید کردن دندان به روش خانگی

سفید کردن دندان

روغن کشی را تمرین کنید.

روغن کشی یک درمان سنتی کشور هندی است که به منظور بهبود بهداشت دهان و حذف سموم از بدن استفاده می شود. این عمل شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان برای حذف باکتری ها می باشد که می تواند به پلاک تبدیل شود و باعث زرد به نظر رسیدن دندان های شما شود.

هندی ها از روغن آفتابگردان یا کنجد برای روغن کشی استفاده می کنند. اما هر روغنی موثر نخواهد بود. روغن نارگیل یک انتخاب محبوب است. زیرا طعم دلپذیری داشته و فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین سرشار از اسید لوریک است که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و کشتن باکتری ها شناخته شده است. توجه داشته باشید روغن‌ کشی روزانه باکتری‌های موجود در دهان را به همراه پلاک و التهاب لثه کاهش می‌دهد.

استرپتوکوک موتانس یکی از انواع اولیه باکتری ها در دهان است که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود. مصرف روزانه روغن کنجد به میزان قابل توجهی استرپتوکوک موتانس در بزاق را در کمتر از یک هفته کاهش می دهد و بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که دندان‌هایشان بعد از روغن کشیدن منظم، سفیدتر و درخشان‌تر می‌شوند.

برای روغن کشی یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و فشار دهید و روغن را از طریق دندان های خود بکشید. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا ذوب گردد.

روغن کشی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید. روغن نارگیل را حتما در توالت یا سطل زباله بریزید زیرا ممکن است یک بار در لوله های تخلیه به حالت جامد برگردد و باعث گرفتگی شود. برخلاف بسیاری از روش‌های سفید کردن دندان، کشیدن روغن نارگیل دندان‌ها را در معرض اسید یا سایر موادی که مینای دندان را از بین می‌برند قرار نمی‌ دهد و این بدان معنی است که انجام روزانه آن بی خطر است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان آبسه دندان | چگونه آبسه دندان را درمان می کنید؟[/info_box]

جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است به همین دلیل است که یک عنصر محبوب در خمیر دندان های تجاری است.

این یک ساینده ملایم است که می تواند به پاک کردن لکه های سطحی روی دندان کمک کند. جوش شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می کند که از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. باید توجه داشته باشید که این درمانی نیست که دندان های شما را یک شبه سفید کند اما باید به مرور زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان های خود شوید. علم هنوز ثابت نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین دندان های شما را سفید می کند اما مطالعات متعدد نشان می دهد که خمیردندان حاوی جوش شیرین اثر سفید کنندگی قابل توجهی دارد.

خمیر دندان های حاوی جوش شیرین به طور قابل توجهی در از بین بردن لکه های زرد از روی دندان ها نسبت به خمیردندان های استاندارد بدون جوش شیرین موثرتر هستند. هر چه غلظت جوش شیرین بیشتر باشد تأثیر آن بیشتر است. علاوه بر این خمیر دندان‌ های حاوی جوش شیرین به طور موثرتری نسبت به خمیردندان‌های بدون جوش شیرین پلاک‌های دندان را از بین می‌برند.

برای استفاده از جوش شیرین کافیست یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با دو قاشق چایخوری آب مخلوط کنید و دندان های خود را با خمیر مسواک بزنید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان

پراکسید هیدروژن یک عامل سفید کننده طبیعی است که باکتری های دهان شما را نیز از بین می برد. پراکسید هیدروژن به دلیل توانایی در کشتن باکتری ها، زخم ها را نیز ضد عفونی می کند. خمیر دندان حاوی جوش شیرین و یک درصد پراکسید هیدروژن منجر به سفیدتر شدن دندان ها می شود. همچنین مسواک زدن با یک خمیر دندان تجاری حاوی جوش شیرین و پراکسید ۲ بار در روز منجر به سفیدتر شدن دندان ها در ۶ هفته می شود.

در حالی که غلظت های بسیار رقیق شده بی خطر به نظر می رسد. ولی غلظت های قوی یا استفاده بیش از حد می تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالا ممکن است باعث سرطان شود اما این مورد ثابت نشده است. یکی از راه های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است و رایج ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه محلول سه درصد است.

به راحتی می توانید این غلظت را با مخلوط کردن مقادیر مساوی پراکسید و آب تا یک و نیم درصد رقیق کنید. راه دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. شما می توانید ۲ قاشق چایخوری پراکسید هیدروژن را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید. استفاده از این خمیر خانگی را به چند بار در هفته محدود کنید زیرا استفاده بیش از حد می تواند مینای دندان شما را فرسایش دهد.

میوه و سبزیجات بخورید.

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است هم برای بدن و هم برای دندان شما مفید باشد. در حالی که آنها جایگزینی برای مسواک زدن نیستند ولی میوه ها و سبزیجات ترد و خام می توانند به پاک کردن پلاک هنگام جویدن کمک کنند. توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که ادعا می شود به سفید شدن دندان های شما کمک می کنند.

توت فرنگی از راه های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان ها با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک درمان طبیعی است که توسط افراد مشهور محبوب شده است. طرفداران این روش ادعا می کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ روی دندان های شما را از بین می برد در حالی که جوش شیرین لکه ها را از بین می برد. در حالی که توت فرنگی ممکن است به لایه برداری دندان های شما کمک کند و آنها را سفیدتر نشان دهد. بعید است که به لکه های روی دندان شما نفوذ کند.

مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری تغییر رنگ بسیار کمی در دندان ایجاد می کند. اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید. خمیر توت فرنگی و جوش شیرین کمترین اثر را بر مینای دندان دارند ولی استفاده بیش از حد آن می تواند باعث آسیب شود. برای استفاده از این درمان یک توت فرنگی تازه را له کنید. آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و مخلوط را روی دندان های خود بکشید.

آناناس

برخی ادعا می کنند که آناناس می تواند دندان ها را سفید کند و خمیر دندان حاوی بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می‌شود در ازبین بردن لکه‌های دندان به طور قابل‌ توجهی نسبت به خمیردندان استاندارد مؤثرتر می باشد. اما شواهدی وجود ندارد که خوردن آناناس همان اثر را ایجاد کند.

نکات نگهداری از دندان

در حالی که با افزایش سن دندان‌های شما به طور طبیعی زرد می‌شوند برخی موارد می‌توانند به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان‌های شما کمک کنند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان خانگی دندان درد | ۱۲ درمان طبیعی برای دندان درد که بسیار موثر هستند.[/info_box]

غذاها و نوشیدنی ها را محدود کنید.

قهوه، نوشابه و توت‌های تیره برای لکه‌کردن دندان‌ها بدنام هستند و البته این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید اما باید مدت زمان تماس این مواد با دندان های خود را محدود کنید. تقریباً ۳۰ دقیقه پس از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی ها دندان های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آن ها بر رنگ دندان هایتان محدود شود. علاوه بر این از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو خودداری کنید، زیرا هر دو می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

مصرف قند خود را محدود کنید.

اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید مصرف قند خود را کاهش دهید. رژیم غذایی سرشار از قند از رشد استرپتوکوک موتانس نوع اولیه باکتری که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود حمایت می کند. هنگامی که یک غذای شیرین مصرف می کنید حتما دندان های خود را به سرعت مسواک بزنید.

مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

برخی از تغییر رنگ دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان و نمایان شدن عاج زیرین ایجاد می شود. چون عاج دندان زرد است. بنابراین هر کاری که برای تقویت مینای دندان انجام دهید تا به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند.

غذاهای غنی از کلسیم مانند: شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند. خلاصه یک رژیم غذایی سالم با کلسیم کافی می تواند به پیشگیری از ابتلا به دندان های شما کمک کند. مسواک زدن بلافاصله پس از غذا خوردن نیز می تواند به پیشگیری کمک کند.

ارزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دست کم نگیرید.

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود. اما این تا حد زیادی در نتیجه تجمع پلاک است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم با کاهش باکتری ها در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک می تواند به سفید ماندن دندان های شما کمک کند. خمیر دندان به آرامی لکه های روی دندان های شما را می مالد و نخ دندان باکتری هایی را که منجر به ایجاد پلاک می شوند از بین می برد. تمیز کردن منظم دندان همچنین می تواند به تمیز و سفید ماندن دندان های شما کمک کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان درد دندان با سیر | آیا سیر می تواند دندان درد را درمان کند؟[/info_box]

روش های دیگر برای سفید کردن دندان

چند روش طبیعی دیگر برای سفید کردن دندان وجود دارد اما هیچ مدرک علمی برای اثبات بی خطر بودن یا موثر بودن آنها وجود ندارد. برخی از روش های اثبات نشده عبارتند از:

  • زغال چوب فعال. مسواک زدن با زغال پودر شده ظاهراً سموم را می کشد و از دهان و لکه ها را از روی دندان پاک می کند.
  • خاک رس کائولن. طرفداران این روش ادعا می کنند که مسواک زدن با خاک رس به از بین بردن لکه ها از روی دندان کمک می کند.
  • پوست میوه. مالیدن پرتقال، لیمو یا ادعا می شود که پوست موز روی دندان های شما باعث سفیدتر شدن آنها می شود.
  • سرکه سیب. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از سرکه به عنوان دهانشویه به سفید شدن دندان های شما کمک می کند. برعکس مینای دندان را ضعیف می کند و باعث پوسیدگی دندان می شود. طرفداران این روش ها ادعا می کنند که آنها دندان ها را به میزان قابل توجهی سفیدتر می کنند. اما هیچ مطالعه ای کارایی آنها را ارزیابی نکرده است.

کلام آخر

چندین روش طبیعی برای کمک به سفید شدن دندان ها وجود دارد و اکثر این درمان ها با از بین بردن ملایم لکه های سطحی روی دندان شما کار می کنند. اکثر دندانپزشکان درمان های سفید کننده ای را ارائه می دهند که بسیار قوی تر از این درمان های طبیعی هستند و شامل سفید کردن دندان ها هستند که ممکن است برای تغییر رنگ شدید دندان موثرتر باشد.

استفاده بیش از حد از هر محصول سفید کننده می تواند به دندان های شما آسیب برساند و همیشه با دندانپزشک خود در مورد گزینه های خود و اینکه کدام بهترین برای شما کار می کند مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *