خونریزی, درمان, درمان دندان, دهان و دندان, سلامت

فواید مصرف آلوم | موارد استفاده، مزایا و عوارض جانبی آلوم

بذر عروسک پشت پرده
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه فواید و طریقه مصرف آلوم (زاج) را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:                                                                                           

[button title=”زاج سفید(آلوم)” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d8%a7%d8%ac-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%af/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

سولفات آلومینیوم پتاسیم

آلوم یا فیتکاری یک ماده نمک مانند سفید رنگ و ترکیبی از سولفات آلومینیوم و سولفات پتاسیم است. آلوم یا سولفات آلومینیوم یک مایع غیر سمی است که عمدتاً در تصفیه آب برای شفاف سازی آب آشامیدنی در طبیعت استفاده می شود.

فواید مصرف آلوم

انواع آلوم

  • آلوم پتاسیم

به زاج پتاسیمی زاج پتاسیم یا طواس نیز می گویند و این سولفات پتاسیم آلومینیوم است که می تواند به راحتی در فروشگاه مواد غذایی موجود باشد. عمدتاً زاج پتاس برای: طول عمر بیشتر غذا، افزایش طعم، طعم و بافت غذا استفاده می شود و در تصفیه آب برای بهبود رسوب آب آشامیدنی استفاده می شود. همچنین در دباغی چرم پس از اصلاح استفاده می شود.

  • آلوم سودا

از آن در بکینگ پودر استفاده می شود و به عنوان یک اسیدولانت عمل می کند که به این معنی است که اسیدیته یا قلیایی بودن سیستم غذایی را کنترل می کند.

  • آلوم آمونیوم

زاج آمونیومی نیز برای اهداف مشابهی مانند زاج پتاس و سودا استفاده می شود.

  • آلوم کروم

عنوان زاج کروم شناخته می شود و دارای رنگ بنفش است که می تواند به سایر آلومها رنگ بنفش بدهد.

  • آلوم سلنیوم

آلوم سلنیوم حاوی سلنیوم است و به آن زاج سلنیوم می گویند. نقش مهمی به عنوان ضد عفونی کننده دارد زیرا دارای عوامل اکسید کننده قوی هستند.

  • سولفات آلومینیوم

این ترکیب به زاج کاغذ ساز نیز معروف است. با این حال، از نظر فنی یک آلوم نیست.

سانسکریت یا اسپاتیکا، تلوگو یا پاتیکا، هندی یا فیتکاری، تامیل یا پادیکارام،کانادا یا زاج ومراتی یا تورتینام های دیگر برای آلوم می باشند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان آلرژی | ۶ داروی گیاهی برای رینیت آلرژیک/info_box]

موارد استفاده از آلوم

آلوم عمدتاً به عنوان یک تصفیه کننده آب در تصفیه آب به روش لخته سازی استفاده می شود و این فرآیندی است که در آن ذرات کلوئیدی جدا شده و به شکل پولک‌هایی رسوب می‌کنند. هنگامی که رسوب دور ریخته می شود آب جوشانده می شود تا باکتری ها را از بین ببرد، این به دلیل افزودن عامل شفاف کننده است. زاج یک روش قدیمی برای تمیز کردن آب آشامیدنی است.

زاج به عنوان خوشبو کننده یا شستشوی دهان در تنفس بد دهان نیز استفاده می شود. یک لیوان آب بردارید و یک گرم آلوم را با کمی سنگ نمک به آن اضافه کنید و دهان را با استفاده از این محلول غرغره کنید.

زاج به عنوان سفید کننده پوست مورد استفاده قرار می گیرد. زاج یک جزء مفید است که در سفت کردن و سفید کردن پوست استفاده می شود و به از بین بردن بافت مرده و چربی بیش از حد روی پوست کمک می کند.

  • زاج در تهیه فرمولاسیون های موضعی مانند فرم های ژل یا کرم استفاده می شود و این نوع فرمولاسیون های موضعی در درمان اسکار آکنه و علائم رنگدانه موثرتر هستند.
  • زنان عمدتاً از آلوم همراه با آب گرم برای از بین بردن موهای زائد یا موهای صورت استفاده می کنند. در سالن ها از آلوم بر روی کبودی یا خراش در هنگام اصلاح استفاده می شود.
  • زاج دارای خواص ضد عفونی کننده عالی است و باکتری های دندان را از بین می برد و لثه ها را تقویت می کند و به درمان مشکلات دندانی مانند: پوسیدگی دندان، دندان درد، درد لثه و حفره کمک می کند.
  • زاج برای حفظ تردی در محصولات نانوایی استفاده می شود و بنابراین در پخت استفاده می شود.

فواید مصرف آلوم برای سلامتی

درمان اسهال

آلوم بهاسما و عسل برای کنترل سیاه سرفه، کاهش تجمع مخاط در ریه ها استفاده می شود. همچنین آلوم بهاسما به دلیل خاصیت خشک کنندگی که دارد، برای درمان اسهال خونی استفاده می شود. استفاده موضعی زاج به دلیل فعالیت درمانی قوی آن برای زخم های دهان مفید است و زاج به دلیل خاصیت کشایا یا قابض مخاط ریه ها را کاهش می دهد و در نتیجه استفراغ را کنترل می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]جلوگیری از خونریزی | شش راهکار خانگی برای جلوگیری از خونریزی[/info_box]

خاصیت انعقادی

آلوم بهاسما دارای خاصیت انعقادی است که به کنترل خونریزی مقعدی در موقعیت های انبوه مانند کمک می کند  و زاج بهاسما پیتای تشدید شده را متعادل می کند و خونریزی شدید قاعدگی را کنترل می کند. زاج به کنترل خونریزی کمک می کند و روند بهبود را تسریع می کند.

درمان زخم دهان از فواید مصرف آلوم

زخم‌های دهان معمولاً روی: زبان، لب‌ها، داخل گونه‌ها، داخل لب پایین یا روی لثه ظاهر می‌شوند و زاج به بهبود سریع زخم های دهان کمک می کند. زاج به: بهبود سریع زخم، کاهش تورم و بازگرداندن بافت طبیعی پوست کمک می کند و از آب زاج در ترشیجات و حفظ طراوت میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان زخم دهان | راه حل های برای از بین بردن زخم دهان[/info_box]

زاج و سلامت دندان

خمیر آلوم با مخلوط کردن پودر آلوم، کمی دارچین و مقداری سنگ نمک تهیه می شود و سپس خمیر به آرامی روی لثه ها زده و سپس دهان شسته می شود.

زاج برای خونریزی بینی از فواید مصرف آلوم

زاج یک داروی عالی برای درمان خونریزی بینی است. شما می توانید گلوله های پنبه ای بردارید آن ها را در آب آلوم خیس کنید و سپس در طول زمان خونریزی روی بینی بمالید. اینکار اجازه می دهد تا خونریزی بیش از حد بینی را در چند ثانیه متوقف کنید.

دوز توصیه شده زاج

دوز آلوم متفاوت است و شما می توانید یک دوم پیمانه بهاسما را با یک قاشق چایخوری عسل بعد از غذا میل کنید.

یک دوم قاشق چایخوری پودر زاج را بردارید و آن را با یک قاشق چایخوری آب ولرم مخلوط کنیدو به مدت ۲۰ دقیقه مالش دهید. برای از بین بردن موهای ناخواسته از روی پوست استفاده می شود.

یک دوم بلوک آلوم را بردارید و پس از اصلاح آن را روی صورت یا پوست مرطوب بمالید.

عوارض جانبی آلوم

مصرف بیش از حد زاج ممکن است باعث: مشکلات تنفسی، پف صورت، احساس سوزش و زخم های کوچک روی پوست، سفتی قفسه سینه یا گلو و سوختگی شود که به ندرت در برخی موارد دیده می شود. آلوم پتاس ممکن است بر تعداد اسپرم و باروری مردان تأثیر بگذارد و علاوه بر این سمیت آلوم در کودکان نیز یک خطر واقعی است.

سمیت آلوم در کودکان ممکن است منجر به نارسایی کبد شود و بنابراین اجازه دادن به کودکان برای استفاده از زاج بدون نظارت توصیه نمی شود. علاوه بر این ویروس‌های هپاتیت A برای مدت طولانی‌تری روی سنگ‌های زاج فعال باقی می‌مانند و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلوم ممکن است منجر به افزایش خطر انتقال هپاتیت A شود.

اقدامات احتیاطی آلوم

بارداری و شیردهی: مطالعات بالینی نشان داد که آلوم برای انسان کاملاً بی خطر است اما توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

آلوم بی خطر است و هم به صورت خارجی و هم داخلی استفاده می شود و زاج برای تهیه باسما استفاده می شود و به صورت خوراکی برای درمان بیماری های مختلف مصرف می شود.

کلام آخر

زاج یک منعقد کننده طبیعی، قابض و ضد عفونی کننده است و به دلیل خاصیت انعقادی در فرآیند تصفیه آب خام استفاده می شود. در فرآیند تصفیه آب، آلوم با ناخالصی‌های موجود در آب واکنش می‌دهد و سنگدانه‌ای تشکیل می‌دهد تا خارج از آب ته نشین شود یا به راحتی توسط یک فیلتر به دام بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *