سوپ و غذای گیاهی

اصول درست کردن یک فلافل عالی!

ادویه کباب
5/5 - (1 امتیاز)

فلافل آبادانی اصل

می توان فلافل را از جمله غذاهای خوشمزه و لذیذی دانست که علاوه بر کودکان و نوجوانان در بین بزرگسالان هم طرفدارن ویژه ای دارد و مواد تشکیل دهنده اصلی آن که از نخود می باشد یکی از مقوی ترین ترین حبوبات به شمار می رود. همچنین روغن نخود خام نیز از بهترین روغنهایی است که فواید زیادی دارد و جزو محصولات خوب دکتر اویل به شمار میرود. فلافل درست است که جزو فست فود ها به حساب می آید، ولی باید گفت بسیار ارزان و همچنین سریع نیز آماده می شود.

شما می توانید با یاد گرفتن طرز تهیه فلافل، آن را در قالب ساندویچ همراه با سس خردل میل کنید و نهایت لذت را از این غذای خوشمزه ببرید.

مواد مورد نیاز برای تهیه فلافل

نخود : ۱ کیلو

جعفری: ۱۰۰گرم

پیاز: ۱ عدد

سیر: ۱بوته

فلفل سیاه و سفید : ۳/۲ ق

نمک: به میزان لازم

ادویه: به میزان لازم

ادویه مخصوص فلافل ( زیره ،گشنیز ، زردچوبه و ادویه های مختلف ) سس انبه : به میزان دلخواه

روغن ترجیحا کنجد : به میزان لازم.

طرز تهیه فلافل

ابتدا قبل از هر چیز، نخودی را که از ۲۴ ساعت قبل خیس کردیم را برداشته و چند بار، آب آن را عوض می کنیم و سپس به همراه جعفری، پیاز و سیر داخل چرخ گوشت یا خرد کن می ریزیم و خوب با هم میکس میکنیم تا خوب خرد شده و به خورد همدیگر بروند. سپس
خمیر شما آماده شده است. حالا باید نمک  فلفل و ادویه های لازم رو به آن اضافه کنیم و با قاشق مخصوص یا قالب هایی که در بازار هم موجود هستند فلافل ها را قالب بزنیم.

اگر داخل خمیر، آب افتاد، می توانید با اضافه کردن کمی آرد نخود چی، آب آن را جمع کنید و سعی کنید فلافل ها را به صورت گنبدی قالب بزنید و داخل روغن داغ شده بریزید تا خوب هر دو طرف آن سرخ شود.

وقتی که خمیر خودش را داخل روغن خوب گرفت و به سمت بالای روغن آمد، نوبت آن است که پشت و رو کنید تا هر دو طرف به خوبی سرخ شود.
بهتر است خوب دقت کنید بر اثر حرارت بالای روغن نسوزد و از ظرف کوچکتر و گود تر استفاده کنید تا روغن زیادی نیز مصرف نکنید.

بعد از اینکه فلافل ها خوب سرخ شدند، می‌توانید فلافل ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه آن نیز گرفته شود.

شما می توانید فلافل های آماده شده را در کنار خیار شور، گوجه فرنگی، کاهوی خرد شده و انواع ترشی سرو کنید و به همراه سس انبه که بسیار لذیذ می باشد نوش جان کنید.

طرز تهیه فلافل

آماده سازی سس انبه

دستور تهیه سس انبه هم به این شکل می باشد که به ازای هر ۱ قاشق پودر انبه باید ۶ برابر آب جوشیده و یک ته استکان سرکه سفید بریزید و خوب باهم ترکیب کنید و بر روی فلافل ها بریزید.

طرز تهیه فلافل در فر

اگر بخواهید از فر برای پخت آن کمک بگیرید، به این صورت می باشد که ابتدا فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده، تا خوب گرم شود. سپس تمام مواد ذکر شده را داخل یک دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید. به طوری که همه مواد کاملا به خوبی با هم مخلوط شوند. ولی متوجه باشید که به صورت پوره ای در نیاید. (یعنی نخود نه باید خیلی له شود و نه زیر دندان بیاید). برای اینکه بتوانید راحت‌تر مواد را مخلوط کنید بهتر است آنها را با کمی روغن زیتون مرطوب کنید تا بهم نچسبند.

همزدن را تا زمانی انجام دهید تا مخلوط یکدست شده و به شکل توپ داخل غذاساز دربیاید. اگر بخواهید مواد چسبنده تری داشته باشید می توانید آنها را چند ساعتی در یخچال قرار دهید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و بعد از اینکه مواد را چشیدید آنها را با قاشق های مخصوص قالب زنی فلافل و یا در کف دست به صورت توپ های گرد و کوچکی فرم دهید و با فاصله در سینی فر خود بچینید.

با پشت قاشق کمی فلافل ها را تخت کنید تا راحت‌تر پخته شوند. بعد از چیدن فلافل ها، سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک طرف فلافل ها به مدت ۱۰ دقیقه بپزند. سپس آنها را با استفاده از یک کفگیر فلزی نازک و پهن برگردانید و ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهید تا سمت دیگر نیز بپزد تا برشته شوند. میزان پخت فلافل ها در رنگ آنها تاثیر گذار است. اگر بخواهید فلافل ها تیره تر شوند زمان بیشتری برای پخت آن در نظر بگیرید. فقط بهتر است دقت کنید که فلافل ها خشک نشوند و داخل آنها ترد و نرم باقی بماند.

نکات دیگر طرز تهیه فلافل

شما می توانید فلافل را در نان پیتا یا هر نان ساندویچ دیگری که دوست دارید در کنار ماست، انواع سس های پیاز و جعفری خرد شده، ترشی کلم قرمز و غیره سرو کنید.

مقدار استفاده از نخود، پیاز و مواد دیگر کاملا به تمایل شخصی خودتان بر می گردد که چقدر بخواهید درست کنید. همچنین میزان فلفل هم بستگی به ذائقه خودتان دارد که تند می پسندید یا ملایم.

نکات درست کردن به سبک ساندویچی ها

۱ – پس از میل کردن فلافل شما می توانید با صرف نوشیدنی گرم مثل چای نعناع، طعم فلافل را برای خودتان بسیار دلچسپ تر کنید.

۲ – اگر علاقه دارید که فلافل تردتری داشته باشید پیشنهاد ما به شما این است که یک قاشق بکینگ پودر به مواد خود اضافه کنید.

۳ – در هنگام سرخ کردن فلافل، ابتدا اطمینان پیدا کنید که روغن آن داغ شده باشد.

۴ –  از چاشنی که می توانید برای سرو فلافل استفاده کنید، ترشی لیته و سس انبه یا همان خردل می باشد.

3 دیدگاه در “اصول درست کردن یک فلافل عالی!

  1. asal گفت:

    مرسی عااالی بود توضیحات..

  2. asal گفت:

    مرسی عااالی بود توضیحات خسته نباشید

    1. پشتیبانی عطارچیان گفت:

      سلام خوشحالیم که راضی بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *