دسته‌بندی نشده, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

آیا گیاهان دارویی تاریخ انقضا دارند؟

تاریخ انقضا گیاهان دارویی
3/5 - (2 امتیاز)

گیاهان دارویی درست است که از طبیعت گرفته می شوند و به صورت خشک مورد مصرف قرار می گیرند اما خوب باز هم اگر مدتی از زمان نگهداری آنها بگذرد می تواند خراب و فاسد گردkد و در هنگام مصرف نمودن باعث اختلال یا ایجاد عوارضی در بدن شوند. به همین دلیل بایستی به تاریخ انقضا گیاهان دارویی که در خانه داریم و مورد مصرف قرارشان می دهیم توجه کنیم و در صورت گذشت تاریخ آنها را استفاده نکرده و دور بی اندازیم.

چگونه از بروز میگرن جلوگیری کنیم؟ راه درمان طبیعی میگرن چیست؟

گیاهان دارویی

چگونه تاریخ انقضا گیاهان دارویی را بدانیم؟

شاید فکر کنید گیاهان خشک شده جاودانه هستند و به هیچ عنوان خراب و فاسد نمی گردند. باید بدانید اینگونه نیست و این گیاهان نیز همچون مواد خوراکی و داروهای شیمیایی برای مدتی قابل استفاده می باشند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و حتی می توانند باعث اختلال در بدن و ایجاد بیماری گردند.
شما می توانید برای فهمیدن اینکه آیا تاریخ مصرف آنها تمام شده یا نه از این روش هایی که می خواهیم بیان کنیم استفاده نمایید.

قاعدتاً گیاهان دارویی خریداری شده از عطاری صورت می پذیرد شما می توانید از متخصصی که در آنجا همکاری می کند کمک بگیرید و تاریخ مصرف آنها را بپرسید و با توجه به آن تاریخشان را مشخص کنید مثلٱ یک گیاهی تا شش ماه قابل مصرف می باشد. از زمانی که آن را خریداری و مورد مصرف قرار می دهید بایستی شش ماه بگذرد و پس از آن دیگر قابل استفاده نمی باشد.

به طعم و بوی آن توجه نمایید. شما می توانید با توجه به طعم و بویی که دارد متوجه فاسد شدن و خرابی گیاه دارویی شوید. اگر گیاه فاسد شده باشد دیگر عطر و طعمی که در ابتدا استفاده می داده را نخواهد داشت و نهایتاً هم خواصی نیز نخواهد داشت و استفاده آن دیگر کاربردی ندارد که بخواهید آن را نگاه دارید.

گیاه دارویی

چگونه می توان از فاسد شدن گیاه دارویی جلوگیری نمود؟

فاسد شدن گیاه دارویی فقط مختص به تاریخ انقضا آن نمی شود و ممکن است طرز نگهداری نادرست آن باعث فاسدی شود. مواردی که باعث فاسد شدن گیاه دارویی می گردد شامل این موارد می باشد.

هنگامی که می خواهید از گیاه به صورت: پودر، ادویه و … استفاده کنید آن را در معرض رطوبت غذا، آب جوش و … قرار ندهید و از یک قاشق برای خارج کردن آن از بطری استفاده کنید. سپس در آن را محکم ببندید تا رطوبت و هوا وارد آن نگردد.

وزوز گوش چیست؟ راه درمان وزوز گوش اینجاست!

هیچ وقت آنها را درون فریزر و یخچال نگهداری نکنید چون چگالشی که ایجاد می شود باعث ازبین رفتن طعم آنها می گردد.

به هیچ عنوان در نزدیکی اجاق گاز آنها را نگهداری نکنید چون گرما باعث می شود تا سرعت خرابی و فاسد شدن گیاه دارویی و ادویجات بالا برود.

بهترین مکان برای نگهداری گیاهان دارویی و ادویجات، یک مکان خشک و خنک می باشد. گنجه می تواند جای مناسبی برای گیاهان دارویی باشد.

انقضا انواع گیاهان دارویی

طول عمر و انقضا گیاهان دارویی

گیاهان دارویی را به صورت: خرده شده، کامل و پودر شده استفاده می کنند. به همین دلیل طول عمرشان نیز می تواند با هم متفاوت باشد.

گیاهان دارویی خرد شده همچون: دارچین، جوز هندی، کاری و زیره عمرشان بین ۲ تا ۳ سال می باشد.

گیاهان دارویی که به صورت کامل استفاده می شوند همچون: دارچین و میخک که به شکل طبیعی خود خشک شده اند می توانند بین ۴ تا ۵ سال نگهداری شوند. البته فلفل کامل ۵ تا ۶ سال می تواند طول عمر داشته باشد.

بهترین روغن های طبیعی برای بازسازی و جوانسازی پوست

تاریخ انقضا گیاهان داروی که سبزی هستند و به صورت خشک استفاده می شوند همچون: جعفری، پونه کوهی، و ریحان بین ۲ تا ۳ سال قابل استفاده می باشند و پس از آن دیگر قابل استفاده نیستند. البته اگر به همان شکل خود خشک گردند تا ۴ سال نیز دوام می آورند.

دانه های گیاهان دارویی نیز همچون: دانه رازیانه تا ۴ سال قابل استفاده می باشد اما دانه خشخاش و کنجد به طور استثنا تا ۲ سال قابل استفاده هستند و نمی توان بیشتر از این آنها را نگهداری و مصرف نمود.

عصاره هایی که از گیاهان دارویی همچون: نعنا گرفته می شوند تا ۴ سال قابل استفاده هستند ولی فقط عصاره وانیل است که فقط ۱ سال قابل استفاده می باشد و آن هم به خاطر الکل بالایی است که دارد.

حال که تاریخ مصرف گیاهان دارویی را فهمیده اید و با آنها آشنا شده اید_ دست بکار شده و گیاهان دارویی و ادویجاتی که سالها است نگهداری و مصرف می کنید را بیرون آورده و در صورت فاسد شدن آنها را دور بی اندازید و به فکر سلامت خود باشید.

چگونه ناخن های قوی داشته باشیم؟ تقویت کننده طبیعی ناخن های شکننده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *