پوست و مو

برای کنترل کردن خارش‌ پوست و یا آلرژی چه باید کرد؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

برای کنترل کردن خارش‌ پوست چه باید کرد؟

سوزش و خارش گرفتن پوست می تواند علل و عوامل مختلفی را در بر داشته باشد. مثل انواع بیماری ها که به پوست هم می تواند آسیب برساند. اما در اصل می توان گفت: خارش و سوزش پوست بیشتر در فصل گرما رخ می دهد.
سوزش و خارش پوست فقط یه یک چیز سطحی نیست و می تواند بیشتر از یک ناراحتی کوچک باشد که باعث رنج و عذاب جدی برای فرد می شود. این سوزش ها و خارش ها می تواند یک آلرژی هم باشد.

دلایل و توصیه‌هایی برای کنترل کردن خارش و سوزش پوست بیان شده است که می خواهیم کمی از آن را برایتان شرح دهیم:

۱_ خوردنی‌های که غیرمعمول هستند یکی از عوامل آلرژی هستند

آلرژی غذایی داشتن می‌تواند باعث ایجاد و نشان دادن خارش‌های پوستی و همچنین کهیر شود. حتی ممکن است بعضی از غذاها باعث ایجاد کردن خارش در دهان، ورم کردن لب‌ها و سقف دهان، احساس یه بوجود آمدن بیماری و در نهایت به وجود آمدن بثورات پوستی شود. آلرژی های بسیار کم غذایی ممکن است فقط تنها باعث ایجاد خارش پوستی و سوزن سوزن شدن لب ها وقتی که در حال خوردن غذای حساسیت‌زا هستند، شوند. میوه‌های که دارای پرز هستند مثل: کیوی از آلرژی های عادی به حساب می آیند. واکنش‌های که در زمان آلرژیک بوجود می آید غالبٱ با قرار گرفتن مکرر در جلوی آلرژن (ترکیبات آلرژی‌زا) بیشتر می‌شوند. اما در صورتی که غذای حساسیت‌زا را بیشتر اوقات نمی‌خورید، شناسایی کردن آن می تواند بسیار سخت باشد.

خارش

تست دادن برای آلرژی نیز می تواند مفید باشد اما این کار در صورتی مفید می باشد که آلرژن های احتمالی را بتوانید شناسایی کنید. در اولین فرصت آنتی‌هیستامین ها را مورد مصرف قرار دهید. واکنش شدید آلرژیک (آنافیلاکسی)می توان گفت که نادر است اما به طور بالقوه اگر در فرد به وجود آید باعث خطر مرگ می شود . هر فردی که مشکل سختی تنفس یا گرفتگی گلوی ناشی از یک واکنش آلرژیک داشته باشد باید سریعٱ به پزشک مراجعه کند و تمام مدت آدرنالین به همراه داشته باشند و مصرف کنند.

۲_ نور خورشید عامل مهم در مشکلات خارشی

امکان دارد بعضی از داروهایی که مورد مصرف قرار می دهید، پوست را به طور خاصی نسبت به نور خورشید و دیگر منابع نور ماورابنفش حساس ‌کند و باعث حساسیت شود. این داروها می تواند شامل این موارد باشد: تتراسایکلین‌های تجویزی برای آکنه، کلروتیازید برای فشار خون بالا و برخی از شیرین کننده های مصنوعی هم هستند. که در ابتدای مصرف کردن دارو امکان دارد، بثورات پوستی را بروز نکند. اما وقتی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد این ضایعات زود ظاهر شده و شبیه آفتاب سوختگی و یا تحریکات آلرژیک به نظر برسد. همچنین حساسیت به نور می تواند نشانه بعضی از بیماری ها مثل لوپوس نیز باشد.

۳_ کرم ضد آفتاب هم میتواند عامل خارش و آلرژی شود

باید گفت هر ماده شیمیایی که به پوست شما در تماس باشد و اگر هم پوست‌تان دچار آسیب های پوستی و یا اگزمای پوستی نیز باشد. می تواند ایجاد سوزش در پوست‌تان کند. باید اینگونه گفت که در وقت سال که هوا گرم است، کرم ضد آفتاب می تواند یکی از عامل اصلی بوجود آمدن خارش در پوست باشد. کرم‌های ضد آفتاب دارای ترکیباتی هستند که می توان به: روی اکسید یا تیتانیوم دی اکسید اشاره کرد. که باعث می شود اشعه ماورابنفش مسدود شود. و یا مواد شیمیایی مثل “بنزوفنون” که اثرات زیان آور این اشعه را کم می کند.

مراقبت از پوست

اما این هم وجود دارد که شما به بنزوفنون یا هر ماده دیگر شبیه به آن حساسیت داشته باشید که البته حساسیت داشتن به بنزوفنون رواج بیشتری دارد. در صورتی که متوجه شدید خارش و سوزش در قسمت هایی که از کرم را استفاده کرده اید بوجود آمده است، بهتر است دیگر از آن کرم استفاده نکنید، و زود آنتی هیستامین مصرف کنید و از روش‌های دیگری که برای پوست‌تان ایجاد حساسیت نمی کنند استفاده کنید. تا بنوانید پوست را در برابر آسیب های نور خورشید محافظت کنید. وقتی که خارش ها و تحریکات پوستی از بین رفت، می توانید از کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان که حساسیت زایی کمتری دارند، استفاده کنید.

۳_ داروهای مصرفی جدید عامل ایجاد آلرژیک پوستی

داروهای تجویزی، که بدون نسخه پزشک و یا گیاهی باشند، می‌توانند از عوامل ایجاد شدن حساسیت و خارش پوستی و آلارژیک پوستی باشند. بثورات پوستی که در این مواقع بوجود می آید اغلب قرمز و خارش آور بوده است و مثل کورک یا کهیر به نظر می‌رسد. این گروه از بثورات می تواند به مدت چند هفته پس از شروع شدن مصرف یک داروی جدید بوجود بیاید و هنگامی که دارو را متوقف می کنید، خارش و حساسیت هم خوب می شود. اما وقتی دوباره مصرف دارو را شروع میکنید، مجددٱ ایجاد می شود و اغلب هم شدیدتر از قبل ظاهر می‌شود.

سوزش

حتی ممکن است دارویی که قبلٱ به آن حساسیت نداشته بودید بعد از مروز زمان به آن هم حساسیت نشان دهید. آنتی‌هیستامین‌ها ‌(به عنوان مثال سیتریزین)، کرم های استروئیدی و مرطوب کننده‌ها می توانند به کم کردن این حساسیت‌ها بسیار کمک کند و برای اینکه متوجه بشوید که عامل حساسیت در بدن شما چیست فقط می توانید از پزشک مشاوره بگیرید و هیچ راهی برای فهمیدن عامل حساسیت وجود ندارد مگر پزشک.

۴_ گرما از دلایل مهم سوزش و خارش پوست

گرمای شدید هوا هم می تواند باعث به وجود آمدن خارش شود. در زمانی که احساس زیاد گرما کنید امکان خارش وجود دارد. این خارش ها نمی تواند در سر، گردن یا دست‌ها و پاها اثر نمی‌گذارند بلکه فقط در نقاطی از بدن که با لباس در تماس است بوجود می آید و باعث خارش می شود. مثل: (محل کمربندها، بندهای شلوار، بندهای صندل‌ها) شایع‌تر است. راه حل این که بتوانید این مشکل را رفع کنید این است که اصطکاک ها را حذف کنید، باعث خنک شدن پوست شوید و در صورتی هم که خارش باز هم باعث آزارتان شد، می توانید از آنتی هیستامینبرای رفع آلرژی استفاده کنید.

 

۵_ گیاهان مختلف برای رفع آلرژی

تحریکاتی که باعث خارش بر روی دست‌ها و یا پاها می شوند معمولا به دلیل تماس پیدا کردن پوست با علف ها، گزنه و یا سایر گیاهان تحریک کننده (درماتیت تماسی) ایجاد می شوند. افرادی که علاقه‌ به باغبانی دارند، کوهنوردان، گلف بازان و همچنین کودکانی که در چمن ها بازی می کنند امکان دارد همگی در قسمت هایی از پوست‌شان که با این گیاهان در تماس هستند دچار تحریک شوند و بعضی اوقات بدون هیچ دردی هم خوب می شود. احتیاجی نیست که برای به وجود آمدن حساسیت و تحریک این گیاهان دستپاچه شوید و احساس خطر کنید، چون که بعضی از گیاهان برای همه ایجاد تحریک می شوند. مثل: گزنه که هر فردی به آن دست بزند احساس گزگز بر روی پوست پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *