تغذیه, خواص گیاهان دارویی, درمان, رژیم غذایی, شقاق, غذا و مواد مغذی, گیاهان دارویی

درمان خانگی شقاق مقعد | درمان های خانگی برای شقاق مقعد

سلامت روان و جسم
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان های خانگی شقاق مقعدی را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”غلات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ba%d9%84%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”لوبیا چشم بلبلی” link=”https://attarchian.com/product/%d9%84%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%da%86%d8%b4%d9%85-%d8%a8%d9%84%d8%a8%d9%84%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”حبوبات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

شقاق مقعدی، پارگی یا شکستگی در پوشش مجرای مقعدی است که در آن مدفوع از بدن خارج می شود. آنها دردناک هستند و ممکن است به همراه خونریزی باشند و باعث ناراحتی زیادی برای فرد ایجاد کنند. این عارضه می تواند کیفیت زندگی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که بسیاری از شقاق مقعدی خود به خود یا با کمک روش های مانند: تغییر رژیم غذایی و درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند اما شقاق‌های عمیق‌تری که باقی می‌مانند ممکن است از سوی نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. ما دراین مقاله علائم و علل شایع تر شقاق مقعد را توضیح می دهیم و همچنین ایده هایی در مورد نحوه درمان و همچنین نحوه جلوگیری از بدتر شدن آن ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

درمان خانگی شقاق مقعد

علائم شقاق مقعد

شقاق مقعد زمانی اتفاق می افتد که نوعی آسیب به کانال مقعدی وارد شده باشد و این ضربه به پوشش مقعدی منجر به علائمی مانند: درد و ناراحتی، خارش، درد همراه با اجابت مزاج و خون ریزی می شود.

هرگونه شواهدی از خونریزی، مانند خون در مدفوع یا روی مدفوع، باید توسط متخصص گوارش یا پزشک تشخیص داده شود. حتی اگر در گذشته شقاق داشته باشید و علائم آن را بدانید ولی برای اطمینان از این که شما واقعاً یک شقاق مقعدی دارید و نه نگرانی جدی تر باید به پزشک مراجعه کنید.

علل

پارگی مجرای مقعد ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد اما این پارگی در افرادی که جوان‌تر هستند و به نظر می‌رسد سالم می باشند شایع‌تر است. شقاق های بدون عارضه را شقاق اولیه می نامند و ممکن است در اثر اسهال ایجاد شود.

همین امر در مورد یبوست نیز صادق است و در واقع در گذشته تصور می شد که بیشتر شقاق زمانی ایجاد می شود که فرد برای دفع مدفوع خود زور می زند. اکنون مشخص شده است که تنش غیرمعمول زیاد در عضلات اسفنکتر مقعدی به خصوص برای موارد مزمن یا طولانی مدت ممکن است علت واقعی باشد.

کشش بیش از حد می تواند منجر به شقاق شود که به نوبه خود منجر به: درد، اسپاسم و تنش بیشتر می شود و این چرخه ادامه می یابد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان بواسیر | ۸ درمان خانگی برای بواسیر[/info_box]

شقاق مقعدی می‌تواند در حین زایمان به‌ویژه پس از زایمانی که سخت بوده یا با ابزار کمکی انجام شود ایجاد شود. کم کاری تیروئید، چاقی و تومورها برخی دیگر از شرایط مرتبط با شقاق مقعدی می باشند.

اما شقاق زمانی ثانویه نامیده می شود که همراه با شرایط دیگری رخ دهد و این شرایط شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، هر دو شکل بیماری التهابی روده است. بیماری سل، سارکوئیدوز، ایدز و سیفلیس از سایر مسائل پزشکی که با شقاق مقعدی مرتبط است.

شقاق هایی که در زمینه این بیماری ها عفونت ها یا شرایط ایجاد می شوند ممکن است مزمن شوند و بهبودی آنها معمولاً بیشتر طول می کشد و اغلب به جراحی یا مداخلات دیگری نیاز دارند.

درمانهای خانگی شقاق مقعد

شقاق مقعدی تا حدی دردناک است زیرا افرادی که این بیماری را دارند هنوز باید روده های خود را در حین بهبود حرکت دهند. مهم است که مدفوع را نرم نگه دارید و راحت تر دفع آنها را از بدن خارج کنید. پس بنابراین شقاق در اثر حجیم شدن یا زور زدن بیشتر تحریک نمی شود. اقدامات خود مراقبتی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به کاهش درد شقاق مقعدی کمک کند و در عین حال به بهبود سریع‌تر آنها کمک کند.

درمان خانگی شقاق مقعدی بدون عارضه می تواند شامل: خوردن فیبر بیشتر، استفاده از نرم کننده های مدفوع و نوشیدن آب بیشتر باشد و این گزینه ها همچنین ممکن است شامل استفاده از حمام نشستن و یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد باشد.

حمام سیتز

حمام سیتز که در اکثر داروخانه ها موجود است اساسا وان های پلاستیکی کوچکی هستند. برای استفاده ابتدا وان را با چند اینچ آب گرم پر می‌کنید و آن را روی صندلی توالت قرار می‌دهید سپس روی آن می‌نشینید و اجازه می‌دهید ناحیه مقعدی در آب خیس بخورد.

انجام این کار برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر بار می تواند به کاهش درد و سایر علائم در ناحیه مقعد کمک کند اگرچه ممکن است برای سرعت بخشیدن به بهبود شقاق کمک زیادی نکند. شما می توانید از نمک اپسوم یا سایر محصولات ممکن برای اضافه کردن به آب در حمام سیتز استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید اینها فقط باید با تایید یک پزشک استفاده شوند. اگر به حمام پلاستیکی سیتز دسترسی ندارید می توانید از وان حمام خود استفاده کنید. اگر این کار را انجام می دهید باید مطمئن شوید که وان حمام خود را قبل از خیساندن سیتز به خوبی تمیز کنید و زمان خیساندن توصیه شده را رعایت کنید.

فیبر رژیمی

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می کند که مردان و زنان بالغ به ترتیب حداقل ۳۸ گرم فیبر در روز دریافت کنند. خوردن مقدار مناسب فیبر به جلوگیری از سفت شدن بیش از حد مدفوع و ایجاد یبوست کمک می کند و همچنین از مایع بودن بیش از حد مدفوع و ایجاد اسهال جلوگیری می کند.

نمونه های خوبی از غذاهای پر فیبر مانند: غلات سبوس دار با فیبر بالا لوبیاهای مختلف، نخود خرد شده غلات گندم، دانه های سبوس گندم نخود، کراکر ویفر چاودار ساده، عدس، دانه کدو تنبل، کنگر فرنگی، سویا و لوبیا چشم بلبلی یا آووکادو می باشند.

مکمل های فیبر از درمان های خانگی شقاق مقعد

اگر نمی توانید فیبر کافی از غذاهای موجود در رژیم غذایی خود دریافت کنید یک مکمل فیبر ممکن است کمک کننده باشد. مکمل های فیبر به اشکال مختلف اما با ترکیبات رایج: پسیلیوم، متیل سلولز و پلی کربوفیل وجود دارند. بهتر است به آرامی با مکمل های فیبر شروع کنید و مقدار مصرف را در طول زمان افزایش دهید و این به شما کمک می کند از عوارض جانبی مانند نفخ شکم و گاز جلوگیری کنید.مکمل های فیبر را می توان به مدت طولانی مصرف کرد. زیرا آنها برای درمان یبوست و اسهال مفید هستند و هر دو می توانند منجر به شقاق مقعدی شوند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان شقاق مقعدی | چگونه می توان شقاق مقعدی را در خانه درمان کرد؟[/info_box]

نرم کننده های مدفوع

نرم کننده مدفوع ممکن است با کشیدن آب بیشتر به داخل دستگاه گوارش برای نرم شدن مدفوع به شما در جلوگیری از یبوست کمک کند. نرم کننده مدفوع با عوارض جانبی کمی همراه است و به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود.

نرم کننده های مدفوع به صورت: مایع، کپسول و قرص عرضه می شوند و اکثر مردم معمولاً حدود یک هفته از آنها استفاده می کنند. برای کمک به یبوست نیز باید تغییرات دیگری در شیوه زندگی اعمال شود و این موضوع به این دلیل است که در نهایت می توانید استفاده از نرم کننده های مدفوع را متوقف کنید. در مورد اینکه کدام نرم کننده مدفوع بدون نسخه ممکن است برای درمان شقاق مقعدی مفیدتر باشد با یک پزشک مشورت کنید.

نوشیدن آب بیشتر

کم آبی بدن یا نداشتن آب کافی در بدن می تواند به یبوست کمک کند زیرا آب آشامیدنی می تواند به نرم نگه داشتن مدفوع کمک کند و دفع آنها را راحت تر کند.

غذاهایی که آب زیادی در آن ها وجود دارد مانند میوه ها و سبزیجات از جمله: غذاهای با محتوای آب بالا، کلم بروکلی اسفناج، توت فرنگی کلم، طالبی فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی کرفس، هندوانه خیار، کدو سبز و کاهو نیز به کل آب مصرفی شما می افزایند.

مصرف روزانه توصیه شده آب به فرد بستگی دارد بنابراین از پزشک خود بپرسید که چه پیشنهادی دارد. ممکن است بدن شما بهترین معیار برای میزان آب مورد نیاز شما باشد. پس هنگامی که مدفوع نرم است و به راحتی دفع می شود ممکن است به این معنی باشد که شما به طور کلی آب کافی در رژیم غذایی خود دارید.

مراقبت از پوست

تمیز نگه داشتن بعد از اجابت مزاج می تواند در صورت داشتن شقاق یک چالش باشد. اگر پاک کردن باعث درد می شود، سعی کنید از یک دوش دستی استفاده کنید. زیرا ممکن است برای پوست تحریک شده شما ملایم تر شود. همچنین  می توانید به جای دستمال توالت از دستمال مرطوب ملایم و بدون عطر استفاده کنید.

پیشگیری از شقاق مقعد

برای کسانی که مستعد ابتلا به شقاق مقعدی هستند پیشگیری بسیار مهم است زیرا این کار از آسیب مقعد و درد و ناراحتی مرتبط با آن جلوگیری می کند. سعی کنید مدفوع را نرم نگه دارید و به راحتی دفع شود و هم از یبوست و هم از اسهال جلوگیری کنید. این به نوبه خود می تواند از زور زدن و افزایش تون اسفنکتر که ممکن است باعث ایجاد شقاق مقعدی شود، جلوگیری کند.

اقدامات مورد استفاده برای درمان شقاق مقعدی ممکن است به پیشگیری از آن نیز کمک کند:

از زور زدن در هنگام اجابت مزاج خودداری کنید و سعی کنید به طور آگاهانه عضلات کانال مقعد را در حین اجابت مزاج شل کنید. این می تواند به شما کمک کند از افزایش تون اسفنکتر که ممکن است منجر به شقاق شود جلوگیری کنید.

وقتی دستشویی داشتید، سعی کنید هرچه زودتر مدفوع را دفع کنید چون صبر کردن باعث سفت شدن مدفوع می شود که در هنگام دفع دچار درد می شوید.

کلام آخر

در برخی مواقع می توان شقاق مقعدی را به طور موثر در خانه درمان کرد و این احتمالاً زمانی اتفاق می‌افتد که به‌ دلیل یبوست یا اسهال اتفاق می‌افتد نه اینکه ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد. مهم است که شقاق و علل آن را قبل از مزمن شدن و بهبودی سخت‌تر درمان کنید.

برخی از درمان‌های خانگی که ممکن است بخواهید برای درمان شقاق مقعدی امتحان کنید نیز ممکن است به پیشگیری از آن در آینده کمک کند. نوشیدن آب بیشتر و انتخاب غذاهایی با محتوای فیبر و آب بیشتر به نرم‌تر شدن مدفوع شما کمک می‌کند.

دفع راحت‌تر مدفوع، ناراحتی ناشی از شقاق را کاهش می‌دهد و همانطور که نرم‌کننده‌های مدفوع نیز این کار را انجام می‌دهند. شقاق مقعدی دردناک هستند و می توانند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. پس در صورت داشتن شقاق مقعدی طولانی مدت به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *