پوست و مو, روغن های طبیعی, زیبایی

خواص روغن گلیسیرین برای مراقبت از پوست و مو

خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو
2.4/5 - (5 امتیاز)

گلیسیرین به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده اش یکی از با ارزش ترین مواد در جهان شناخته شده است که از آن معمولا در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. گلیسیرین ممکن است مانند یک ماده شیمیایی خارجی به نظر برسد اما گلیسیرین طبیعی در تمام مواد حیوانی و گیاهی وجود دارد.

ما در این مطلب به شما توضیح می دهیم چگونه می توانید روغن گلیسیرین را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید؟ و از کدام نوع گلیسیرین برای حداکثر فواید استفاده کنید؟ با دکتر اویل همراه باشید.

خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو

روغن گلیسیرین چیست؟

از نظر ترکیب شیمیایی، گلیسیرین یک الکل تری هیدروکسی قند است و مایعی: بی رنگ، بی بو و شربتی با طعمی شیرین است. ۲ نوع گلیسیرین وجود دارد که می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. گلیسیرین طبیعی در نتیجه هیدرولیز چربی های حیوانی یا گیاهی تولید می شود. هیدرولیز زمانی است که یک ماده به آب واکنش می دهد و در نتیجه یک پیوند شیمیایی از بین می رود.

گلیسیرین مصنوعی از طریق فرآیندهای شیمیایی شامل: نفت، پروپیلن و کلر تولید می شود. گلیسیرین از زمانهای قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است و حتی در زمان سومری ها از صابون گلیسیرین استفاده می کردند.

کاربرد روغن گلیسیرین برای پوست و مو

روغن گلیسیرین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و صابون های مرطوب کننده یافت می شود و به عنوان یک ماده لوسیون و صابون بسیار محبوب است. گلیسیرین پوست را هیدراته می کند و به شما کمک می کند تا سلول های مرده پوست را از بین ببرید و به پوست شما درخششی صاف و جوان می بخشد.

روغن گلیسیرین به دلیل خواص ملایم و مرطوب کنندگی اش یک ماده عالی برای افراد با پوست حساس است. صابون گلیسیرین خالص مانند صابون های خشن با عطرها و مواد شیمیایی مختلف پوست را خشک نمی کند و باعث خارش و تحریک نمی شود.

اگر صابون قوی باشد می تواند چربی های طبیعی پوست را بشوید و پوست را خشک کند و همین کار منجر به طیف وسیعی از مشکلات برای پوست می شود. شما می توانید گلیسیرین را در انواع: پاک کننده ها، تونرها، ضد آفتابها، مرطوب کنندها، ماسک های صورت و صابون ها یافت نمود.

پاک کننده

گلیسیرین به پوست چربی اضافه نمی کند و منافذ پوست را مسدود نمی کند و برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، یک پاک کننده عالی است. هر نوع پوستی می تواند از پاک کننده های صورت حاوی گلیسیرین برای پاک کردن آلودگی و چربی بدون خشک کردن پوست خود استفاده کند.

 تونر

تونرهای حاوی گلیسیرین راهی عالی برای شادابی پوست بدون ایجاد احساس چسبندگی یا چربی در پوست هستند و باعث طراوت و آبرسانی در پوست های چرب نیز می شوند.

روغن گلیسیرین در تهیه ضد آفتاب

ضد آفتاب به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV کمک می کند. گلیسیرین را می توان در برخی از ضد آفتاب ها به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی یافت و به پخش شدن بیشتر کرم ضد آفتاب کمک نمود.

مرطوب کننده

چشمگیرترین ویژگی گلیسیرین قابلیت مرطوب کنندگی آن است و به عنوان یک مرطوب کننده گلیسیرین را می توان در بسیاری از محصولات مرطوب کننده مانند کرم های صورت و لوسیون های دست و پا یافت. از آنجایی که گلیسیرین رطوبت را به سطح پوست می‌کشد چین و چروک‌ها را پر می‌کند تا حس و ظاهری صاف و نرم داشته باشد.

ماسک های صورت

برخی از ماسک های صورت حاوی گلیسیرین هستند که پوست را روشن و مرطوب می کند و شما می توانید از ماسک صورت گلیسیرین برای آبرسانی سریع و نتایج فوری برای مقابله با سن استفاده کنید.

صابون ها

گلیسیرین معمولا در انواع مختلف صابون ها و مواد شوینده بدن یافت می شود. از آنجایی که گلیسیرین ملایم است و پوست را خشک نمی کند یکی از ترکیبات رایج در محصولات پوست کودک نیز می باشد.

خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو

خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو

خرید روغن گلیسیرین دارای مزایای فراوانی چه برای پوست چرب، چه پوست حساس و چه پوست خشک و مو می باشد. در ادامه ۸ مزیت اصلی استفاده از گلیسیرین طبیعی را برای شما بیان می کنیم.

پوست را جوان نگه می دارد.

استفاده از گلیسیرین روی پوست رطوبت را در پوست به دام می اندازد و به آن درخشندگی جوان و سالم می بخشد. گلیسیرین با جذب رطوبت به لایه بالایی پوست به کاهش چین و چروک کمک می کند و پوست را نرم و صاف نگاه می دارد.

گلیسیرین همچنین عملکرد پوست را بهبود می بخشد تا پیری را کاهش دهد. گلیسیرین ممکن است به بلوغ مناسب سلول های پوست نیز کمک کند و به هدایت سلول های جوان پوست از عمیق ترین لایه ها به سطح پوست کمک می کند تا سد محافظ پوست تشکیل شود.

برای کاهش پیری زودرس پوست بهتر است هر روز از مرطوب کننده صورت استفاده کنید و پوست خود را به آرامی تمیز کنید. همچنین بعد از تعریق شدید صورت خود را بشویید و از محصولات مراقبت از پوست که پوست شما را می سوزانند یا تحریک می کنند خودداری کنید.

آکنه را کاهش می دهد.

برخی از موادی که معمولا در پاک کننده ها و مرطوب کننده های آکنه یافت می شوند در واقع برای پوست بسیار خشن هستند. اما گلیسیرین می تواند برای زیباتر شدن پوست شما بدون عوارض جانبی محصولات خشن تر استفاده شود. گلیسیرین فاقد چربی و غیر کومدون زا است به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کند. منافذ مسدود شده منجر به جوش می شوند بنابراین گلیسیرین برای پوست چرب ممکن است راه حل مناسبی باشد.

محافظت از خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو

پوست شما نقش مهمی در محافظت از بدن شما با نگه داشتن مایعات، دور نگه داشتن باکتری ها و ویروس های مضر و حتی تنظیم دمای بدن شما ایفا می کند. برخی از عطرها و مواد شیمیایی می توانند پوست را خشک کنند و منافذ را مسدود نمایند یا باعث تحریک پوست شوند.

گلیسیرین منافذ را مسدود و پوست را خشک نمی کند و استفاده از آن بی خطر است. گلیسیرین کامل بی خطر است و در بیش از ۱۲۰ محصول کودک و بیش از ۱۵۰۰۰ محصول آرایشی استفاده می شود.

ملایم است

پاک کننده ها و مرطوب کننده های ملایم برای راحت و سالم نگه داشتن پوست مهم هستند، به خصوص برای افرادی که مستعد آکنه هستند. اغلب به افراد مستعد آکنه گفته می شود که از لایه بردارها برای حذف سلول های مرده پوست استفاده کنند.

اسکراب های شن و ساینده می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند و به پوست احساس نرمی بدهند، اما همچنین می توانند برای پوست مستعد آکنه خیلی خشن باشند و در جایی که جوش وجود دارد باعث تحریک و قرمزی بیشتر شوند.

گلیسیرین یک روش ملایم برای لایه برداری، تمیز کردن و مرطوب کردن پوست بدون ایجاد سوزش است. پاک کننده های ملایم شامل گلیسیرین برای افرادی که پوست خشک دارند نیز ایده آل هستند.

پوست سر را بهبود می بخشد.

در جایی که پوست خشک، آسیب دیده و ترک خورده است گلیسیرین می تواند کمک کند و هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد. گلیسیرین ممکن است برای کمک به بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس و کمک به بهبود زخم های ناشی از ترک خوردگی پوست استفاده شود. گلیسیرین با بهبود عملکرد پوست، تسریع روند بهبود زخم و محافظت از پوست در برابر عوامل تحریک کننده سلامت پوست را ارتقا می دهد.

مرطوب کنندگی از خواص روغن گلیسیرین برای پوست و مو

گلیسیرین به کند شدن تبخیر آب از پوست کمک می کند و می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست در اواسط زمستان کمک کند و همچنین به طور موثر پوست و مو را مرطوب و آبرسانی کند. کرم حاوی گلیسیرین و روغن سیلیکون بالاترین ارزش مرطوب کنندگی را دارد و در مقایسه با کرمی که حاوی گلیسیرین نیست بیشترین رطوبت را حفظ می کند.

کرم حاوی گلیسیرین توانایی فوق العاده ای در افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش از دست دادن آب نشان می دهد. حمام گلیسیرین و آب گرم رطوبت پوست را حفظ کرده و از اختلالات پوستی جلوگیری می کند و باید توجه داشته باشید گلیسیرین دارای خواص ضد تحریک و ضد التهابی قابل توجهی است.

از پوست محافظت می کند.

در طول زمستان، سطح رطوبت در بیرون کاهش می یابد و هوای سرد باعث می شود رطوبت پوست شما به سرعت تبخیر شود. در نتیجه هوای زمستان می تواند پوست را خشک، ترک خورده و پوسته پوسته کند. هنگامی که پوست از بین می رود مستعد ابتلا به زخم ها و عفونت ها می شود.

یک لوسیون مرطوب کننده حاوی گلیسیرین رطوبت را در پوست شما قفل می کند و می تواند به ویژه برای محافظت از: دست ها، پاها، آرنج ها، زانوها و سایر قسمت های بدن که معمولا خشک می شوند مفید باشد. گلیسیرین همچنین می تواند به محافظت از پوست در برابر اثرات باد یا هوای خشک داخل خانه کمک کند.

در مورد مو: گلیسیرین با ایجاد سدی برای جلوگیری از خروج رطوبت از پوست و فولیکول های مو کمک می کند. همچنین گلیسیرین اندازه مولکولی کوچکی دارد و می تواند رطوبت را به سلول های پوست سر و مو بکشد. همین موضوع می تواند به ویژه در ماه های خشک زمستانی که شرایط خشکی پوست سر ممکن است منجر به خارش و پوسته پوسته شدن شود مفید باشد. آبرسانی کافی به پوست سر می تواند از بسیاری از مشکلات از جمله شوره سر و تولید بیش از حد چربی جلوگیری کند.

مواد دیگر را حفظ می کند.

گلیسیرین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی برجسته ای است و در محصولات مراقبت از پوست و مو که حاوی عصاره های گیاهی هستند هم حلال و هم نگهدارنده است. گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده موثر است زیرا به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند و رطوبت را از محیط و اعماق پوست به سطح می کشد که بیشتر به رطوبت نیاز دارد.

به طور کلی روغن گلیسیرین برای مو باعث افزایش رطوبت پوست سر، تنظیم تولید سبوم، دارای خواص ضد میکروبی، مرطوب کننده برای موهای خشک، بهبود سلامت کلی پوست سر، تقویت مو، از بین بردن موخوره و رشد مو می شود.

چه کسی باید از روغن گلیسیرین استفاده کند.

به طور کلی هر کسی که موهای ضخیم، درشت، خشک یا کم آب دارد می تواند از گلیسیرین استفاده کند و البته گلیسیرین برای همه انواع مو مفید می باشد. شما می توانید در هفته ۳ بار از گلیسیرین استفاده کنید. گلیسیرین به راحتی با  آلوئه ورا کار می کند و هیچ ماده شناخته شده ای وجود ندارد که با گلیسیرین تداخل منفی داشته باشد.

در آخر

گلیسیرین در حال حاضر در بسیاری از محصولات زیبایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد یافت می شود. کسانی که به دنبال استفاده کامل از اثرات آن هستند باید گلیسیرین را به شکل خالص آن تهیه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *