بیماری ها

درمان زخم دهان | راه حل های برای از بین بردن زخم دهان

ادویه بهارات اصل
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه راه حل هایی برای درمان زخم های دهان را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها ک در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان برای این مقاله:

[button title=”روغن نارگیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d9%84-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”بابونه” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86%d9%87-%da%86%d8%b4%d9%85-%da%af%d8%a7%d9%88%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”اکیناسه” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d8%b1%da%af%d9%84-%d8%a7%da%a9%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b3%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”مریم گلی” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85-%da%af%d9%84%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جوش شیرین” link=”https://attarchian.com/product/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%88%d8%b4-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نمک” link=”https://attarchian.com/product-category/%d9%86%d9%85%da%a9-%d9%87%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

درمان زخم دهان

زخم دهان چگونه زخمی است؟

هر گسستگی در پوست را زخم پوستی می گویند، مانند کوفتگی، خراش و … .

زخم های پوستی چقدر طول می کشد؟

اگر شما هم از زخم های گوارشی در داخل دهان و یا روی لثه رنج می برید و استرس خوب شدن آن را دارید، باید بدانید که این زخم ها آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. بیشتر زخم های پوست در عرض چند هفته بهبود پیدا می کنند.

درمان زخم دهان

داروهای خانگی وجود دارد که در روند بهبودی پوست سرعت می بخشد ولی نمی توانند جادو کنند. هیچ دارویی نیست که بتواند یک شبه زخم را کامل بهبود بخشد. توجه به این که بعضی از دارو های خانگی که برای زخم های پوستی استفاده می شود، هیچ مطالعه ای  در مورد تاثیرات آنها بر روی زخم های پوستی نشده است، پس با احتیاط استفاده کنید. اگر هم سوالی دارید می توانید با یک دکتر یا مشاور پزشکی در میان بگذارید.

دکتر اویل و عطاری با پشتیبانی آنلاین آماده پاسخگویی به شما هستند. با دکتراویل همراه باشید.

در این متن ما تعدادی از این درمان های خانگی که به بهبود زودتر زخم های پوستی کمک می کند، می پردازیم با ما همراه باشید. در این متن ما بیشتر در مورد زخم های که دور دهان و لثه به وجود می‌آید صحبت می کنیم.

پودر زاج

از سولفات آلومینیوم پتاسیم پودر زاج ساخته می شود.
از پودر زاج بیشتر برای حفظ ترشی سبزیجات و غذا استفاده می شود. این پودر خاصیت انقباضی دارد. این خاصیت کمک به کوچک شدن بافت های و خشک شدن زخم های پوستی می کند.
دستور استفاده از پودر زاج:

پودر زاج را با یک قطره آب مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر درآید. خمیر را روی زخم بگذارید. تا یک دقیقه این خمیر روی زخم بماند، سپس دهان را کامل بشوید. هر روز این کار را تکرار کنید تا زخم برطرف شود.

پودر زاج یا همان جوهر نمک را در عطاری انلاین خریداری کنید.

آب نمک

نمک یک ماده موثر در بهبود بسیاری از زخم هاست. شست و شو دهان با آب نمک به عنوان یک درمان خانگی شناخته شده است. آب نمک برای زخم های دهان از هر نوع مفید است و باعث خشک شدن سریع تر زخم های پوستی می شود. توجه داشته باشید که استفاده از نمک درد نیز دارد.

طرز استفاده از آب نمک:

۱ قاشق چایخوری نمک را در ۱/۲ استکان آب گرم حل کنید. سپس این محلول را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و بعد آن را تف کنید.
در صورت نیاز هر چند ساعت یکبار این کار را انجام دهید.

جوش شیرین برای درمان زخم دهان

طبق شواهد که در مورد جوش شیرین دیده شده است جوش شیرین PH را بازیابی کرده و التهابات را کاهش می دهد واین امر باعث بهبود زخم های پوستی می شود.

دستور استفاده از جوش شیرین:

۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را در ۱/۲ آب حل کنید. این محلول را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید، سپس تف کنید.

در صورت نیاز هر چند ساعت بک بار این کار را تکرار کنید.
توجه داشته باشید که خوردن جوش شیرین به شما آسیب نمی رساند، ولی بسیار شور است. پس سعی کنید جوش شیرین را نخورید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید جوش شیرین در عطاری انلاین[/info_box]

ماست

علت دقیق تشکیل این زخم های پوستی مشخص نیست. بعضی از این زخم ها ممکن است به وسیله باکتری هلیکوباکترپیلوری یا بیماری التهاب روده به وجود آمده باشند.

طبق تحقیقات انجام شده پروبیوتیک های زنده مانند لاکتوباسیلوس ممکن به ریشه کن کردن پیلوری و درمان برخی از انواع بیماری های التهابی روده کمک کنند. پس اگر هر کدام از موارد بالا باعث زخم های پوستی شما شده است، می توانید از ماست که حاوی فرهنگ زنده پروبیوتیک است بهره بگیرید.

برای درمان و پیشگیری از زخم، هر روز حداقل یک کاسه ماست بخورید.

عسل و درمان زخم های پوستی

با عسل همه آشنا هستید. عسل با توانایی ضدباکترایی و ضد التهابی می تواند، درد را کاهش دهد و روی اندازه و قرمزی پوست تأثیر بگذارد. همچنین می تواند از عفونت ثانویه جلوگیری کند.

استفاده از عسل :

عسل را روزی چهار بار روی زخم قرار دهید. از عسل های پاستوریزه که در سوپر مارکت ها دیده می شود حدالمقدور استفاده نکنید. چون بسیاری از خاصیت های خود را طبق فرآیند های انجام شده از دست داده است. از عسل های غیر پاستوریزه و بدون فیلتر استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای قابلیت ضد میکروبی است. این خاصیت روغن نارگیل ممکن است بتواند زخم های ناشی از باکتری را درمان کند و از گسترده شدن آنها جلوگیری کند. روغن نارگیل یک ضد التهاب طبیعی است و ممکن است باعث کاهش قرمزی و درد گردد. طمع بسیار عالی هم دارد.

برای استفاده از روغن نارگیل، روغن نارگیل را روی زخم بمالید. چندین بار در روز می توانید روی زخم بمالید تا خوب شود.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن نارگیل از دکتر اویل[/info_box]

پراکسید هیدروژن و درمان زخم دهان

این ماده با تمیز کردن زخم و کاهش باکتر ها موجود در دهان باعث بهبود زخم های پوستی می شود.

برای استفاده می توان:

محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن را با قسمت مساوی آب رقیق کنید. یک تکه پنبه را به محلول آغشته کنید. چند بار در روز این محلول را مستقیما روی زخم خود بمالید.

از پراکسید هیدروژن رقیق شده می توان به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

محلول را به مدت یک دقیقه در اطراف دهان خود بمالید و سپس آن را تف کنید.

شیر منیزیم

شیر منیزیم دارای هیدروکسید منیزیم است. این ماده خنثی کننده اسید و ملین است.
اگر از شیر منیزیم به صورت خوراکی استفاده کنید، امکان دارد PH دهان شما را تغییر دهد، پس برای درمان زخم مناسب است و از رشد زخم جلوگیری می کند. همچنین زخم را می پوشاند تا تحریک نشود و درد آن را تسکین می دهد.

برای استفاده
مقداری از شیر منیزیم را روی زخم بگذارید بعد از چند ثانیه آن را بشوید. حداکثر روزی سه بار انجام دهید.

کمپرس بابونه

بابونه یک درمان طبیعی برای التیام زخم ها وتسکین درد می باشد. بابونه آلمانی شامل دو ترکیب با قابلیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده با نام های آزمون و لوومنول است.

برای استفاده از بابونه:

یک کیسه چای بابونه مرطوب را روی زخم بمالید و چند دقیقه صبر کنید. می توانید دهان خود را با چای تازه دم کرده بابونه شستشو دهید. این درمان را می توانید روزی سه تا چهار بار تکرار کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید بابونه در عطاری انلاین[/info_box]

اکیناسه برای درمان زخم دهان

قدرت ترمیم زخم و تقویت سیستم ایمنی بدن اکیناسه ممکن است به التیام زخم های پوستی کمک و کند یا از ایجاد آنها جلوگیری کند.

برای استفاده
حدود ۱ قاشق چای خوری اکیناسه مایع را به قسمت مساوی آب گرم اضافه کنید. محلول را به مدت دو دقیقه دور دهان خود بچرخانید. مخلوط را تف کرده یا قورت دهید.
شستشوی دهان با چای اکیناسه نیز ممکن است مفید باشد. هر دو درمان را حداکثر سه بار در روز تکرار کنید.

دهانشویه مریم گلی

درمان التهابات دهان را به طور سنتی به وسیله چای گل مریم می توان برطرف کرد. پس دهانشویه مریم گلی به عنوان یک دهانشویه عمومی برای بسیاری از مشکلات دهان می توان استفاده کرد. مریم گلی دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتری، ضد عفونت کننده گی وقابل دارد. همچنین برای تسکین درد مفید است.

در اکثر داروخانه ها دهانشویه مریم گلی را پیدا می کنید و طبق دستور مصرف کنید. برای تهیه دهانشویه مریم گلی می توانید این گونه عمل کنید.

به ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری برگ مریم گلی تازه آب جوش اضافه کنید.

حداقل ۵ دقیقه تند تند بمالید.

صاف کنید و بگذارید محلول خنک شود.

چند دقیقه دهانشویه را در اطراف دهان خود بمالید. بشوید یا ببلعند یا آن را تف کنید.

دهانشویه سرکه سیب

سرکه سیب تقریبا برای همه چیز از جمله زخم های پوستی مفید است.
اسید که در این سرکه وجود دارد می تواند باکتری ها که زخم را تحریک می کند را از بین ببرد. توجه داشته باشید که غذاهای که اسیدی هستند می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن زخم های پوستی شوند، پس احتیاط کنید.

برای استفاده از سرکه سیب

۱ قاشق چایخوری سرکه سیب و ۱ استکان آب را با هم ترکیب کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه یا ۱ دقیقه دور دهان خود بچرخانید.

آن راتف کنید و دهان خود را کاملا بشویید. روزانه چند بار تکرار کنید.

می توان سرکه را به مقداری پنبه آغشته کرد و روی زخم گذاشت، این روش زمان بهبودی را در برخی افراد کاهش می دهد، اما در برخی دیگر می تواند باعث درد و سوزش بیشتر می شود.
شستن دهان پس از استفاده از سرکه سیب برای جلوگیری از آسیب مینای دندان بسیار مهم است.

پاستیل روی و درمان زخم دهان

سیستم ایمنی ضعیف بدن باعث رشد زخم های پوستی می شود. روی یک ماده معدنی مناسب برای تقویت ایمنی بدن است. مصرف منظم قرص های حاوی روی ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با باکتری هایی که باعث ایجاد زخم می‌شود کمک کند و همچنین زمان بهبودی زخم را کاهش می دهد.
این پاستیل ها را می توانید روزی چند بار استفاده کرد.

مکمل ویتامین ب کمپلکس

کمبود ویتامینB12 در رژیم غذایی می تواند شما را دچار زخم های پوستی کند.
پس اگر در رژیم غذایی خود از ویتامین B12 استفاده کنید زخم ها پوستی را می توانید درمان‌ کنید.
سایر ویتامین های B نیز ممکن است برای درمان مناسب باشند. مکمل ویتامین B شامل هشت ویتامین B از جمله B12 است. این مکمل امکان دارد عوارض جانبی داشته باشد پس با پزشک مشورت کنید.

یخبندان هندوانه

یخبندان هندوانه یکی از درمان‌های چینی برای زخم های پوستی است.
این دارو به صورت پودر، قرص و اسپرم در دسترس است. برای تسکین درد و بهبود سریعتر، مستقیما بر روی زخم گذاشته می شود.

چه زمانی برای زخم های دهان به پزشک مراجعه کنیم.

بسیاری از زخم های پوستی به مرور زمان درمان می شوند. به ندرت این زخم ها عوارض جانبی به همراه دارد. با دیدن برخی از این زخم ها باید به پزشک مراجعه کنید.
مواردی که باید با پزشک مشورت کنید عبارتند از:

  • زخم بزرگتر از حالت عادی.
  • تعداد زخم های بیش از چند تا
  • قبل از بهبودی زخم قبلی زخم جدید به وجود می آید.
  • زخم بعد از دوهفته خوب نشده است.
  • زخم به لب ها سرایت کرده است.
  • زخم باعث درد شدید می شود.
  • شما تب دارید.
  • این زخم خوردن ویتامین را دشوار کرده است.
  • همچنین دندان های خراشیده شده یا تیز یا ابزارهای بهداشت دندان نیز می تواند دلیل وجود این زخم ها باشند پس با دندانپزشک مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *