بیماری ها, درمان, درمان کبد چرب

درمان کبد چرب | راهکارهای درمان کبد چرب، با روش های خانگی

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی کبد چرب را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”غلات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ba%d9%84%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”عدس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b9%d8%af%d8%b3-%d8%b1%db%8c%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”حبوبات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن زیتون” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1-%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d9%88-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d8%b5/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جو دوسر” link=”https://attarchian.com/product/%d8%ac%d9%88-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”زردچوبه” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d8%b1%d8%af%da%86%d9%88%d8%a8%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”خارمریم” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

کبد چرب چیست؟

با گذر زمان وقتی که کم کم چربی ها، در کبد انباشه می شود، کبد چرب به وجود می آید. بیماری کبد چرب، در دو نوع وجود دارد: الکلی و غیر الکلی.

  • بیماری کبد چرب الکلی: در اثر مصرف زیاد مواد الکلی به وجود آمده است.
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی: (NAFLD) به مصرف الکل ربطی ندارد و در اثر تجمع چربی در کبد صورت می گیرد.

اگر چه علت NAFLD، هنوز مشخص نیست، اما بیشتر در افرادی با موارد زیر است:

  • چاق
  • دیابت نوع ۲
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا

تا کنون هیچ دارویی برای درمان کبد چرب غیر الکلی ارائه نشده است. داشتن برنامه غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی، یک راه موثر برای درمان این بیماری است. پس باید بدانید که چه نوع رژیم غذایی و چه سبک زندگی، برای این بیماری مفید است؟

درمان کبد چرب

داروهای طبیعی برای بیماری کبد چرب

با وجود کبد چرب، هر نوع رژیم و مصرف مکمل، برای کبد شما مفید نیست. باید توجه کنید، قبل‌ از هر گونه درمان، با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن

انجمن آمریکایی در مطالعه بیماریهای کبدی (AASLD) در سال ۲۰۱۷، کم کردن وزن را در بهبود پیشرفت کبد و رفع علائم موثر دانستند.

به افراد مبتلا به NAFLD توصیه می کند که بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کم کرده تا تجمع چربی در کبد، کاهش یابد.

همچنین گفته اند که با کم‌ کردم وزن بدن، بین ۷ تا ۱۰ درصد، سایر نشانه های NAFLD مانند التهاب، فیبروز و زخم نیز بهبود می یابد.

برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود، باید برنامه ای مداوم و پیوسته را کم کم ادامه دهید و به نتیجه مناسب برسید. رژیم های گرسنگی و کم کردن غذا، معمولاً به سرانجام نمی رسد و‌ برای کبد مشکل است.

قبل از برنامه کاهش وزن، با یک مشاور بهداشتی تغذیه مشورت کنید تا برنامه ای مناسب به شما ارائه دهد. یک متخصص تغذیه با یک برنامه غذایی، به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن و خوردن غذاهایی مغذی کمک کند.

رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید:

طی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷، رژیم غذایی مدیترانه ای به کاهش چربی کبد کمک می کند، حتی اگر وزن شما کاهش نیابد.

این رژیم به درمان بیماریهایی مربوط به NAFLD، از جمله: کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ نیز کمک می کند.

این برنامه، شامل انواع غذاهای گیاهی از جمله: میوه و سبزیجات تازه و حبوبات و چربی های سالم توجه دارد.

غذاهایی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید:

  • میوه ها و سبزیجات که خوردن انواع مختلف را پیشنهاد می کند: انواع توت ها، سیب، پرتقال، موز، خرما، انجیر، خربزه، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، فلفل، سیب زمینی، هویج، کدو، خیار، بادمجان و گوجه فرنگی مطلوب است.
  • حبوبات: حتماً لوبیا، نخود فرنگی، عدس، را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • چربی های سالم: از روغن های سالمی چون روغن زیتون طبیعی استفاده کنید. آجیل، دانه ها، آووکادو و زیتون، دارای چربی های سالم هستند.
  • ماهی و گوشت بدون چربی: مصرف دو بار در هفته ماهی، خوردن تخم مرغ و مرغ بدون چربی، بوقلمون بدون پوست، در حد اعتدال خوب است.
  • غلات کامل: از غلات و غلات کامل، مانند نان گندم کامل، برنج قهوه ای، جو دوسر کامل، بلغور عربی، ماکارونی گندم کامل یا کینوا استفاده کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید انواع غلات در عطاری انلاین[/info_box]

قهوه بنوشید.

طبق بررسی های انجام شده در منبع ۲۰۱۶، قهوه فواید زیادی برای حفظ سلامت کبد دارد. مخصوصاً اینکه آنزیم های کبدی را تحریک‌ می کند تا با التهاب کبد مبارزه کند.

چنانکه طی بررسی های آماری در بین افراد مبتلا به NAFLD، مصرف منظم قهوه از آسیب کلی کبد پیشگیری کرده است.

مصرف ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز مناسب است، تا خطر ابتلا به بیماری های کبد، کاهش یابد. قهوه سیاه با چربی و قند اندک‌، بهترین گزینه است.

فعالیت بیشتر در درمان کبد چرب

طبق بررسی ها در سال ۲۰۱۷ ، NAFLD در یک سبک از زندگی بی تحرک وجود دارد. افزون بر آن شامل بیماری های دیگر، از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی هم‌ می شود.

وقتی شما می دانید که دچار کبد چرب غیر الکلی هستید، دیگر باید فعال باشید. برای آمریکایی ها دستورالعملی ارائه شده است که دارای فعالیت بدنی خوب باشند تا به هدف خود برسند، آن هم حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته است و باید در حد متوسط انجام شود. یعنی ورزش ۳۰ دقیقه ای، ۵ روز در هفته مناسب است. حتی شما لازم نیست که ورزش انجام دهید یا به باشگاه بروید، پیاده روی تند، ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه، برای شما کافیست.

اگر برایتان باز هم ممکن نبود، می توانید در ۲ نوبت مجزا، در ۱۵دقیقه، ۲ بار، پیاده روی سریع انجام دهید.

برای شروع فعالیت به ورزش در حد متوسط، ورزش روزانه خود را انجام دهید. به خرید بروید، با سگ قدم بزنید، با بچه های خود بازی کنید یا به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

غذاهای دارای قند اضافه نخورید.

قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با زیاد شدن کبد چرب کمک می کند. تحقیقات سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که این قندها باعث جمع شدن چربی در کبد می شوند.

عامل اصلی قندهای اضافه، غذاهایی است که از فروشگاه و فرآورده تجاری خریداری می شود. مثلاً:
محصولاتی پخته مثل: کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و پای.

  • آب نبات
  • بستنی
  • غلات شیرین
  • نوشیدنی بدون الکل
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • لبنیات شیرین مانند ماست های طعم دار.

برای اینکه بدانید محصولات فوق حاوی شکر است، روی بسته بندی کلماتی که به “ose” ختم می شوند، ساکارز، فروکتوز و مالتوز، هستند و بدانید که دارای قند می باشند.

سایر قندهای موجود در محصولات غذایی عبارتند از:

  • قند
  • نیشکر
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • شیرین کننده ذرت
  • نکتار آب میوه
  • عسل
  • شیره
  • شربت

روش دیگر برای محاسبه میزان قند مواد غذایی این است که برچسب تغذیه ای را بخوانید. قند، هرچه کمتر، بهتر.

کلسترول بالا را هدف قرار دهید.

طبق تحقیقات ۲۰۱۲، منبع کبد چرب بدون الکل، مدیریت کلسترول است که می تواند NAFLD را بدتر کرده و باعث افزایش بیماری قلبی می شود.

با محدود کردن همه چربی ها به کنترل کلسترول و درمان NAFLD کمک کنید. چربی هایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • چربی های اشباع شده شامل: گوشت و لبنیات پرچرب هستند.
  • چربی های ترانس: در محصولات پخته شده، بیسکویت های نمکی کراکر و غذاهای سرخ شده یافت می شوند.

موارد تغییر در سبک زندگی، از جمله: کاهش وزن، فعالیت بدنی و رژیم مدیترانه ای، به مدیریت کلسترول کمک می کند. اگر چه ممکن است پزشک برای کلسترول بالا، دارو تجویز کند.

مکمل امگا ۳

چربی هایی هستند که برای سلامتی شما مفیداند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های غیر اشباع که در غذاهایی مانند ماهی های چرب و برخی آجیل ها و دانه ها یافت می شوند. مزیت این چربی های مفید، در سلامت قلب است و برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود. مصرف مکمل امگا ۳، چربی کبد را هم کم می کند و باعث بهبود سطح کلسترول می شود.

طبق پژوهش هایی، دوزهای روزانه امگا ۳ بین ۸۳۰ تا ۹۰۰۰ میلی گرم متغیر است. در مورد میزان مصرف امگا ۳ از پزشک مشورت بگیرید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید روغن زیتون بکر با بو در دکتر اویل [/info_box]

درمان کبد چرب با اجتناب از عوامل محرک شناخته شده کبد.

موادی هستند که فشار بیش از حد بر کبد می آورند. که شامل: الکل، داروهای بدون نسخه و برخی ویتامین ها و مکمل ها هستند.

طبق تحقیقات ۲۰۱۳، در صورت داشتن کبد چرب غیر الکلی، از مصرف الکل دوری کنید. مصرف متوسط ​​الکل شاید برای فرد سالم، مزایایی داشته باشد؛ اما معلوم نیست که این مزایا، برای افراد مبتلا به NAFLD نیز صادق باشد.

باید قبل از مصرف دارو، ویتامین یا مکمل بدون نسخه، با پزشک مشورت کنید. زیرا اینها می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

از پزشک خود در مورد مکمل های ویتامین E سوال کنید.

ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان، شاید در بعضی موارد بتواند التهاب ناشی از کبد چرب را کاهش دهد.
طبق مطالعات در سال ۲۰۱۸، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بدانیم برای چه کسانی سودمند می تواند باشد.

در راهنمای سال ۲۰۱۷ ، AASLD، دوز روزانه ۸۰۰ واحد، ویتامین E روزانه به افراد مبتلا به کبد چرب که دیابت ندارند و بیمار کبدی چربی که انگار الکل مصرف کرده اید، دارند.

این درمان خطراتی دارد. ابتدا باید دریابید که ویتامین E برای شما مناسب است و آیا می تواند به کبد چرب غیر الکلی شما کمک کند یا خیر.

گیاهان و مکمل ها

با توجه به سری مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸، گیاهان دارویی، مکمل ها و ادویه جات و ترشیجات که به عنوان یک درمان برای کبد چرب استفاده می شوند. این ترکیبات بر سلامت کبد اثرات مثبتی دارند که عبارتند از: زردچوبه، خارمریم، رزوراترول و چای سبز.

البته استفاده از روشهای درمانی تأیید شده برای درمان کبد چرب نیستند و شاید عوارضی بر جای بگذارند. پس قبل از مصرف گیاهان و مکمل های کبد چرب با پزشک خود مشورت کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید گیاه خار مریم در عطاری انلاین[/info_box]

درمان های پزشکی

در عصر حاضر، هیچ درمان پزشکی تأیید شده برای درمان کبد چرب وجود ندارد، ولی با انجام تحقیقاتی، در حال پیشرفت هستند.

یکی راه از درمانها پیوگلیتازون است، این دارو معمولاً برای دیابت نوع ۲ نیز تجویز می شود. راهنمای AASLD در سال ۲۰۱۷، نشان داده که پیوگلیتازون، به بهبود سلامت کبد در افراد که به دیابت نوع دو مبتلا بودند و حتی به افراد بدون دیابت نوع ۲ نیز کمک می کند.

برای ایمنی و اثربخشی در دراز مدت این راه درمانی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در نتیجه، این دارو فقط برای افرادی که دارای NASH یا التهام شدید کبد هستند، تأیید و توصیه می شود.

نتیجه نهایی

چگونه زندگی کردن و تغییر دادن غذاهای مصرفی می تواند موثرترین گزینه فعلی، برای درمان کبد چرب غیر الکلی است. پس با کاهش وزن، فعالیت بدنی، کاهش قند، رژیم غذایی سالم و نوشیدن قهوه، به بهبود علائم کبد چربی غیر الکلی یا(NALFD) کمک می کند.

اگر به کبد چرب مبتلا شده اید حتماً برای درمان، با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *