سوپ و غذای گیاهی

سوپ مرغ یک درمان عالی برای سرماخوردگی

عرق زیره سیاه
این پست چقدر براتون مفید بود؟

درمان سرماخوردگی

افرادی که دچار سرما خوردگی می شوند فقط در این باور هستند که باید حتمٱ از قرص و کپسول برای درمان بیماری خود استفاده کنند وگرنه بیماریشان درمان نمی شود و طولانی مدت می ماند. اما بهتر است بدانید که این بیماری را می توان به وسیله داروهای گیاهی و دم نوش ها و همچنین کمی استراحت به راحتی درمان کرد. البته این را هم بگوییم که بهتر است کمی حرف مادرمان را بابت خوردن سوپ مرغ جدی بگیریم چرا که خوردن سوپ نیز می تواند این بیماری را کم کم کاهش داده و از بین ببرد. از مهمترین سوپ هایی که برای این بیماری می تواند موثر باشد سوپ مرغ است.

این سوپ رقیق و خوشمزه باعث می شود تا بدنتان انرژی خود را بدست آورده و همچنین باعث نرمی گلوی خشدار شما می شود. شاید پیش خود فکر کنید که خوردن سوپ مرغ نمی‌تواند درمان موثری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد. اما بهتر است کمی به سوپی که مادرتان برای شما تهیه کرده اطمینان داشته باشید، چون طبق بررسی‌ها خوردن سوپ مرغ می‌تواند نقش موثری در بهبود یافتن این بیماری داشته باشد.

بسیاری هم بر این عقیده می باشند که توصیه مادربزرگ‌ها برای خوردن یک کاسه سوپ مرغ در روزهایی که احساس بیماری می‌کنند، ریشه در باورهای ذهنی نادرستی دارد که از گذشته‌های دور از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کرده است.

موادی که با آن سوپ مرغ درست می کنند.

اما باید گفت که حقیقت این می باشد که این سوپ دارای ترکیبات مختلفی می باشد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر خودش قرار دهد. جالب اینجا است که این سوپ که از قرن‌ها پیش به عنوان غذای بیماران تهیه می‌شده است، دارای موادی است با ویژگی ‌های ضد التهابی و همچنین به همین علت می‌تواند باعث تسکین گلودرد و کاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرماخوردگی یا حتی آنفلوآنزا شود.

به عبارت دیگر باید گفت که برای تهیه کردن این سوپ از موادی استفاده می‌شود که زمینه مناسبی را برای تاثیرگذاری داروهای تجویز شده برای درمان شدن سرماخوردگی فراهم می‌کنند و باعث می شود بیماری زودتر ریشه کن شود.

می توان گفت که غالبٱ برای تهیه کردن این نوع سوپ از گوشت ، مرغ،  پیاز، سیب‌زمینی،  هویج،  شلغم،  کرفس و جعفری استفاده می کنند. بررسی‌ها و آزمایش هایی که بر روی یکی از این مواد انجام شده بر واکنش‌های طبیعی بدن در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است که این ترکیبات به عنوان یک مانع حرکتی برای گلبول‌های سفید خون می‌شوند و این در حالی است که گلبول‌های سفید خون از باکتری‌ها و بقایای سلولی که مقدار آنها بر اثر ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی افزایش می یابد، تغذیه می‌کنند.

نقش سوپ

باید گفت که فعالیت گلبول‌های سفید خون اغلب باعث ایجاد افزایش میزان ترشحات مخاطی می‌شود که از پیامدهای آن می توان به سرفه و آبریزش بینی اشاره کرد. در حقیقت می‌توان گفت که خوردن سوپ مرغ به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع گسترش بیماری در بدن افراد می‌شود.
همچنین به گفته محققان، مرغ مثل دیگر مواد غذایی پروتئینی دارای اسید آمینه‌ای به نام سیستئین می باشد که با پخته شدن، از آن خارج می‌شود. سیستئین یک ترکیب شیمیایی است و از جمله فرآورده‌های دارویی است که همانند بسیاری از داروهای خلط ‌آ‌ور می‌تواند نقش بسیار مهمی در خارج کردن ترشحات مخاطی از ریه‌ها در بدن داشته باشد.

سوپ مرغ درمان سرماخوردگی است

مواد لازم برای تهیه سوپ مرغ

حالا با این گفته ها می خواهیم طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی را برایتان بازگو کنیم تا بتوانید خود به راحتی این سوپ لذیذ را تهیه کرده و میل کنید.

مواد لازم برای حدود چهار نفر

سینه مرغ ۲۵۰ گرم، پیاز بزرگ ۱ عدد، سیر ۱ حبه، لیمو ترش ۱ عدد، هویج متوسط ۲ عدد، روغن مایع به اندازه کافی، سیب زمینی متوسط ۲ عدد، جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری، نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه لازم.

دستور پخت

ابتدا ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس مرغ را به همراه مقداری زردچوبه به آب اضافه کنید ، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ ۱۵ دقیقه داخل آب جوش بماند تا علاوه بر اینکه مرغ نیم‌پز شود و بوی زخمش نیز گرفته شود.
سپس پیاز و سیر را به صورت ریز خرد کرده و درون قابلمه ای که برای تهیه سوپ در نظر گرفته اید بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع نیز با آن اضافه کنید. و کمی تفت دهید. مقداری زردچوبه نیز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید بعد مرغ را به صورت دلخواه ( نگینی یا ریش ریش ) خرد کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.

سپس ۴ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید مرغ درون آن مخلوط بپزد. پس از گذشت این زمان هویج ها را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا هویج ها هم بپزند سپس سیب زمینی ها را خرد کنید و به سوپ خود اضافه کنید تا خوب بپزد.

نکات کلیدی

حتمٱ سیب زمینی را دیرتر از هویج بریزید چون هویج دیر پز می باشد و ممکن است اگر سیب زمینی و هویج با هم ریخته شود سیب زمینی پخته و له شود ولی هویج هنوز نپخته باشد. حالا نوبت جعفری خرد شده است آن را نیز اضافه می کنیم و نمک و فلفل سوپ را اندازه می کنیم. بعد از این کار اجازه می دهیم تا سوپ پخته شده و جا بی افتد.

شما می توانید برای لعاب دار کردن سوپ می توانید کمی رشته به آن اضافه کنید و یا برای خوش رنگ شدن سوپ نیز می توانید کمی از رب استفاده کنید.

به این صورت می‌توان گفت که گفته‌های قدیمی ها‌ درباره این ‌که سوپ مرغ می‌تواند دارویی برای درمان سرماخوردگی باشد، مورد تایید است. و بهتر است که به این گفته ها عمل کنیم و از سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی و فصل های سرد استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *