شربت و شیرینی گیاهی

پنج شربت ضد عطش مناسب

شربت برای رفع عطش
این پست چقدر براتون مفید بود؟

پنج شربت ضد عطش مناسب

در ماهای آخر بهار و فصل تابستان که هوا روبه گرمی می رود و، تعریق بدن به بالا ترین حد خود می رسد و آب بیشتری نیز دفع می‌شود. بدن به شدت نیاز به یک شربت ضد عطش دارد. البته این نکته را خاطر نشان کنیم که تعریق به شرطی که طبیعی باشد، می تواند بسیار مفید هم باشد و باعث می‌شود تعادل آب و الکترولیت‌ها حفظ شود و بدن با مشکل خاصی روبه رو نشود. اما در این فصل یک شربت برای رفع عطش یا یک شربت ساده بسیار دلچسب است.

حتما در فصل تابستان مرتب از آب و میوه‌ها استفاده کنید تامایعات از دست رفته از بدن را بتوانید جبران کنید. تجربه هم نشان داده است که مصرف کردن بعضی از شربت‌ها یا عرقیات مختلف می‌تواند باعث شود تا آب کافی به بدن برسد تا مشکل کم آبی به حداقل خود رسیده و فرد را دچار گرمازدگی و تشنگی نکند. در میان انواع نوشیدنی پنج نوشیدنی وجود دارد که می توان گفت که بیشترین تأثیر را دارند و حتی برای بدن نیز مفید هستند. با ما همراه باشید تا این پنج نوشیدنی عالی را معرفی کنیم.

شربت ضد عطش

۱_ عرق بیدمشک یک شربت ساده برای رفع عطش

بیدمشک درختی است که در اول بهار و قبل از آنکه برگ بدهد، گل‌های زیبا و خوشبویی دارد. بید مشک یک نوع از درختان بید است. عرق بیدمشک از گل‌های این نوع بید تهیه می شوند این درخت را میتوان در ارومیه بسیار زیاد دید و می توان گفت که مهد این درخت در این استان است.

گاهی از عرق بیدمشک بدون اینکه آن را رقیق کنند استفاده می‌شود که خواصی همچون: تقویت‌کننده، آرامش‌ بخشیدن ، ضد گرمازدگی و مقوی برای قلب است. و گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق می کنند و مقداری شکر به آن اضافه می کنند، می نوشند.
عرق بیدمشک به جز اینکه خاصیت شربت ضد عطش بودن دارد، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد و مطالعه‌های که جدیدا انجام داده اند در رابطه با خواصی را که از قدیم به تجربه به آن نسبت می‌دادند، حالا از نظر علمی هم به اثبات رسانده اند. و تاییدش می کنند که شربت بید مشک یک شربت برای رفع عطش است.

۲_ شربت آبلیمو بهترین شربت ضد عطش

شربت آبلیمو یکی از شربت‌هایی است که از قدیم در فصل گرم مورد مصرف مردم قرار می‌گرفته.

شربت برای رفع عطش

طرز تهیه شربت آبلیمو: پایه اصلی شربت آبلیمو، عصاره لیمو ترش است، عصاره لیمو ترش را با آب رقیق کنید و کمی از قند یا شکر را درون آن ریخته و هم بزنید. حالا همراه چند تکه یخ مورد مصرف قرار میگیرد. منظور اینست که شربت آبلیمو آماده شده است و می توان میل کرد. این یک شربت ساده و بسیار راحت است.

این نکته را فراموش نکنید که بهتر است آب‌لیمو را به تنهایی مصرف نکنید چون آب‌لیموی رقیق نشده باعث می شود روی مینای دندان تأثیر ‌بگذارد و باعث تخریب مینای دندان می‌شود. بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از اینکه استفاده کنید، حتما آب‌لیمو را رقیق کنید.

شاید براتون جالب باشد که بدانید شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و تشنگی را می‌گیرد و مصرف کردن این شربت در ماه‌های گرم و در مواقع مسافرت‌ها، به خصوص در مسافرت‌های دریایی، برای رفع عطش بسیار می تواند مناسب باشد.

در مورد شربت آب‌لیمو می شود گفت که زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. و مشکلی برای کودکان و یا سالخوردگان بوجود نمی آورد. در کل آبلیمو یک شربت ضد عطش بی ضرر است.

آب‌لیمو خواص های دیگری هم دارد که عبارتند: از ضد تصلب شرایین، باعث کاهش‌ کلسترول می شود، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضدتب، افزایش ویتامین C در بدن می شود.

۳_ تخم شربتی یک شربت ضد عطش عالی

رفع عطش

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که تخم شربتی همان دانه گیاه ریحان است ومیتوان به عنوان خوراکی از آن استفاده کرد . این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و رنگ سیاه دارند.

وقتی تخم شربتی را داخل آب می ریزید، بعد از چند ثانیه روی آن را لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربتی که از تخم ریحان درست می شود، ضد گرمازدگی و ضد تشنگی است و می‌توان گفت که تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسان و مثل هم را دارند.

تا فراموش نکردیم این موضوع را هم بگوییم که، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین دارند و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان بسیار شایع تر می‌شود،این شربت به عنوان یک شربت ساده برای رفع عطش بسیار مناسب است..

۴_ شربت خاکشیر

شربت ساده دیگری که می توان گفت که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد، خاکشیر است. شربت خاکشیر یک شربت ضد عطش عالی است و برای رفع عطش عالی است. از قدیم تا به امروز از : مخلوط خاکشیر با آب سرد و کمی شکر در نواحی گرم به خصوص در فصل داغ تابستان برای رفع تشنگی از آن استفاده می‌کرده‌اند و هنوز هم استفاده می شود و به عنوان خوشمزه ترین شربت شناخته شده است.

درباره خاکشیر باید بگوییم که روی دانه خاکشیر موادی به نام لعاب وجود دارد. لعاب می‌تواند چند برابر از وزن خود را آب جذب می کند و متورم می شود و به شکل ژله درمی آید. لعاب خاکشیر می تواند منبعی از آب برای بدن باشد و آب بدن را تنظیم کند و کمبود آب را از بدن ازبین ببرد.
بهتر است این نکته فراموش نشود که هر دانه خوراکی که مانند خاکشیر لعاب داشته باشد، می‌تواند به مثل خاکشیر عمل کند و کمبود آب بدن را جبران می کند.

۵_ شربت گلاب یک شربت برای رفع عطش عالی

شربت برای رفع عطش

گلاب در حقیقت از گروه عرقیات گیاهی است که از گلبرگ‌های چند نوع گل محمدی تهیه می‌شود. گلاب ایرانی بیشتر در ناحیه قمصر کاشان تهیه می‌شود، همچنین گلاب قمصر کاشان از معروفیت بالایی برخوردار است. گلاب در اصل همان اسانس گل محمدی است، همچنین گلاب دارای خواص دارویی زیادی است، می‌توان برای درمان: ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، خلط آور، ضد نفخ، مقوی قلب، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.

در ضمن، گلاب را می توان به برخی محصولات از قبیل: فالوده، بستنی یا برخی شربت‌ها نیز افزود. گاهی اوقات خود گلاب را نیز به شکل رقیق به حالت شربت به مصرف می توان کرد. این شربت ساده آرامش بخش و معطر در عین حال که برای مصارف بالا مورده استفاده است، در پیشگیری از عطش و گرمازدگی هم موثر نیز است.

غیر از این پنج نوشیدنی که نام برده شد، در فصل تابستان از میوه‌های دیگر نیز برای تأمین آب بدن می‌توان کمک گرفت. مثل: طالبی، خربزه و هندوانه. این میوه ها باعث می شوند تا جلوی گرمازدگی و تشنگی هم گرفته شود و میوه هایی همچون: آلبالو، هلو و آناناس نیز هستند که به شکل طبیعی و هم به شکل عصاره و رقیق‌شده از آنها استفاده کرد همچنین می‌توانند در روزهای گرم تابستان بسیار مفید و پر فایده هم باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *