طب سنتی, نسخه های گیاهی

خواص روغن سیاه دانه برای پوست و صورت

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت
5/5 - (1 امتیاز)

روغن سیاه دانه یا روغن نیگلا ساتیوا، می تواند به صورت موضعی روی پوست صورت و موهای شما استفاده شود و همچنین برای مبارزه با بسیاری از بیماریها  فوق العاده می باشد.

در این مطلب برخی از مزایای چشمگیر زیبایی روغن که وجود دارد و قابل استفاده است و خصوصا خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت را برایتان شرح خواهیم داد.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

فواید باور نکردنی بذر سیاه دانه Nigella

این دانه روغنی مملو از آنتی کسیدان است که گفته می شود آسیب مو را معکوس کرده و به رشد مجدد موها کمک می کند.

روغن سیاه دانه پس از چندین بار استفاده موضعی در کاهش روند اگزما و پسوریازیس نیز موثر است.

هر چند اکثر مردم، سیاه دانه یا کالونجی را چندان نمی شناسند. این دانه های منحصر به فرد، طعمی متفاوت دارد و بخاطر عطر و طعم بسیار دلپذیرخود به غذاها اضافه می شود. در کشور هند برای آماده سازی بعضی چاشنی ها، مثل ادویه کاری و حتی تنقلات خوش طعم مانند سمبوسه، kachoris  و… مصرف می شود.

همچنین در هند، برای تهیه نوعی نان تخت، موادی مانند kulchas و parathas به نان اضافه می کنند که طعم و مزه متفاوتی به این نان ها می دهد. مصرف این دانه های سیاه، فوق العاده سالم است و در موارد پزشکی و دارویی استفاده و مصرف می شود.

این دانه روغنی و سیاه دارای طعم مطلوبی می باشد و از آنتی اکسیدان ها فراوانی برخوردار است. پس از مزیت‌های آن جهت مصارف زیبایی نیز بسیار می توان استفاده فراوان کرد.

اگر روغن سیاه دانه یا همان روغن نیگلا ساتیوا، به صورت موضعی روی پوست صورت و موها استفاده شود، برای مبارزه با بیماریها زیادی کاربرد خواهد داشت.

خواص روغن سیاه دانه بر پوست صورت بسیار مفید است، چون این روغن توانایی مبارزه با کلسترول را دارد و می تواند به تنظیم قند خون و کاهش وزن شما کمک کند. تا کنون نیز از خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت بهره های زیادی برده شده است.

 

خواص ضد باکتریایی

تاثیرات ضد باکتریایی روغن سیاه برای از بین بردن مشکلات پوستی و مبارزه با عفونت پوستی و آکنه بسیار مناسب می باشد. برای اینکه از رشد بیش از حد آکنه جلوگیری کنید، کافی است محلول رقیق شده روغن سیاه دانه را روی پوست مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا تاثیر خود را بعد از چند بار استفاده بگذارد.

آنتی اکسیدان فراوان

روغن سیاه دانه اصل دارای آنتی اکسیدان های زیادی است، این روغن رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند که در داشتن پوستی سالم و موهای زیبا بسیار مفید است. در نتیجه روغن سیاه دانه در مبارزه با التهاب، بسیار موثر و باعث زیبایی و شادابی و سلامت پوست می شود.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت با کمک تغذیه غذایی

با بکار بردن روغن سیاه دانه در برنامه غذایی خود می توانید بهترین فواید را برای سلامت و زیبایی خود کسب کنید. طبق بررسی هاي انجام شده، خواص روغن سیاه دانه برای پیشگیری از ریزش مو نیز موثر است.

در این روغن بخاطر وجود نیجلون و تیموکینون، برای مبارزه با ریزش مو و حتی رویش مجدد و رشد مو استفاده می شود. از طرف دیگر از این روغن به عنوان یک ترکیب ضد التهاب هم استفاده می شود.

با تغذیه فولیکول های مو توسط این روغن از ریزش مو جلوگیری می شود. در بیان دیگر با این روغن، از خطر ریزش مو جلوگیری کرده و شاهد رشد طبیعی و دوباره موهایتان، بدون استفاده از دارو خواهید بود.

درمان عفونت

این روغن عفونت در جهت مبارزه با عفونت پوست عمل کرده و عفونت های شایع پوستی، به ویژه پسوریازیس و اگزما را درمان می نماید. از آنجا که این روغن دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی فراوان است،  سوزش پوست سر را تسکین می دهد و آن را نرم و مرطوب  می سازد.

شما می توانید روغن سیاه دانه و تعدادی دیگر از مواد طبیعی، مثل: روغن نارگیل، عسل، روغن زیتون و … را مخلوط کرده و آن را روی پوست و موهای خود بمالید تا با مشکلات شایع زیبایی پوست مقابله کنید.

ولی در هر صورت این محتوا شامل توصیه ها و اطلاعات عمومی می باشد و جایگزین نظر پزشکی نیست. لازم است که شما هم برای همیشه از اطلاعات یک متخصص یا پزشک مشورت بگیرید.

نتیجه گیری

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن سیاه‌ دانه باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در پوست شده و به رفع چین‌ و چروک پوست کمک می‌کند که این امر باعث جوان‌سازی پوست می شود.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که این روغن به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی برای جلوگیری از جوش صورت و قرمزی و التهاب ناشی از آن بسیار مؤثر می باشد.

یک مطالعه در کشور ایران نشان می‌دهد که استفاده موضعی از این روغن به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی باعث درمان اگزما می شود.

روغن سیاه‌دانه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی قوی می‌تواند برای پسوریازیس که یک بیماری پوستی است مفید باشد. بهترین روش برای درمان مشکلات پوستی استفاده از مواد طبیعی می باشد. اما این روش ها ممکن است نیازمند صبر بالایی برای گرفتن نتیجه مطلوب باشد.

بنابراین لازم است قبل از استفاده از این روش ها، حتما با یک بهترین متخصص پوست مشورت کنید و از روش های درمانی بسیار موثرتر در کنار روش های طبیعی، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *