طب سنتی, نسخه های گیاهی

خواص روغن کرچک برای سلامتی ، پوست و مو

خواص روغن کرچک
این پست چقدر براتون مفید بود؟

از دانه های گیاه کرچک، روغنی به نام روغن کرچک بدست می آید که بسیار غلیظ و بی بو است. سابقه استفاده از این نوع روغن مربوط به مصر باستان می باشد. در آنجا ابتدا به عنوان سوخت، برای چراغ و کم کم  برای درمان های دارویی و زیبایی مورد استفاده قرار گرفت. از خواص روغن کرچک میتوان به این موارد اشاره کرد: دارای اثرات ملینی، ضد التهابی است و به زایمان راحت کمک بسزایی می نماید.

از طرف دیگر طی مطالعات انجام شده روغن کرچک برای مصرف ایمن نیز قابل استفاده بوده و برای سلامت و زیبایی پوست و مو بسیار کارآمد و مفید می باشد. برای تهیه این روغن فوق العاده می توان به عطاری ها و فروشگاههای بهداشتی معتبر در سطح کشور مراجعه و این روغن بی نظیر را خریداری نمود.

 

خواص روغن کرچک

خواص روغن کرچک

روغن کرچک را می توانید بدون واسطه بر پوست خود بمالید و یا به صورت خوراکی و حد تجویز شده مصرف کنید. بعضی ها “بسته های روغن” روغن را در پارچه روغن کرچک خیس می‌کنند و در مناطق آسیب دیده قرار می دهند. این روغن قدرت زیادی دارد به همین دليل در آشپزی مصرف نمی شود و آن را به غذا اضافه نمی کنند.

یک قاشق غذاخوری روغن کرچک حاوی موارد زیر است:

 

  • کالری: ۱۲۰
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۱۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۰ گرم

روغن کرچک دارای منابع مفیدی همچون این موارد نیز می باشد:

  • ویتامین E
  • امگا ۹ F ATTY CIDS
  • امگا ۶ F ATTY CIDS

بیش از ۹۰ درصد اسیدهای چرب روغن کرچک را اسید ریسینولئیک تشکیل می دهد. طی بررسی هایی که انجام شده، نشان داده که امگا ۹ دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی است. وقتی روغن را روی پوست قرار می دهند، می تواند به تسکین درد مفاصل و گرفتگی های قاعدگی کمک کند.

خواص روغن کرچک

چگونه از مزایای بالقوه روغن کرچک برای سلامتی استفاده کنیم؟

استفاده از روغن کرچک به عنوان یک ماده رایج در محصولات زیبایی بسیار معمول است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای پوست بوده و باعث مرطوب سازی آن می گردد. طی تحقیقات بررسی شده، خواص آن در درمان بسیاری از بیماری هاي پوستی نیز موثر شناخته شده است.

البته این روغن در طی قرن ها، برای کمک به زایمان زنان باردار هم بسیار استفاده شده است. در حقیقت، یک نظرسنجی از سال ۱۹۹۹ نشان داد که حدود ۹۳ درصد ماماها در ایالات متحده از خواص روغن کرچک برای تحریک زایمان بهره برده اند.

اما هنوز برای کاربرد این روغن برای زایمان، تحقیقات بیشتری لازم است. مطالعات نشان داده که روغن کرچک در ۹۱ درصد زنان با عوارض کم برای کمک به زایمان موثر بوده است.

خاصیت ملینی

کاربرد فراوان دیگر روغن کرچک، این است که از قدیم تا کنون در درمان های سنتی برای تحریک هضم و رفع یبوست به طور موقت استفاده می شده است. طی تحقیقات مدرن، اثر این روغن بخاطر سطح بالای اسید ریسینولئیک که یک اسید چرب امگا ۹ است، به عنوان یک ملین طبیعی می باشد.

ضد التهاب

مطابق بررسی هاي صورت گرفته، اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک، تورم و درد به وجود آمده را کاهش می دهد. به همین دلیل برای درمان علائم آرتریت فوق العاده عمل می نماید. همچنین برای سایر درمان های موضعی نیز قابل استفاده می باشد.

بهبود زخم ها

این روغن، مملو از اسیدهای چربی است که باعث رطوبت رسانی طبیعی به پوست می شود، این اسیدهای چرب مانع هدر رفتن آب و از بین رفتن رطوبت در پوست می شوند. در نتیجه با حفظ رطوبت در پوست، سلامت پوست را نیز در پی دارد، وقتی خشکی پوست از بین می رود، التهاب پوست هم رفع می شود.

همچنین پتانسیل سرعت در روند بهبود زخم را هم می تواند داشته باشد. می دانیم که روغن کرچک نوعی تری گلیسیرید است که خواص ضد باکتری و ضد میکروبی هم دارد.

طبق مطالعات، وقتی این روغن بر روی پوست قرار می گیرد، از عفونت جلوگیری می کند، التهاب را می کاهد، جریان خون بصورت موضعی بهبود می یابد و سلول های آسیب دیده از بین می رود. همه این مزیت ها برای بهبود یافتن و زیبایی پوست موثر است.

درمان آکنه قارچی

بیماری های ویژه پوستی نیز تا حدودی با این روغن قابل درمان هستند. هر چند که هیچ گونه تحقیقات بالینی، تا کنون صورت نگرفته، اما با وجود ترکیبات ضد باکتریایی، ضد التهابی و اثرات مرطوب کنندگی قوی روغن کرچک، به درمان آکنه نیز کمک می کند.

در مطالعات انجام گرفته، روغن کرچک برای مبارزه با عفونت های قارچی، نیز مناسب می باشد و به تسکین آکنه قارچی کمک می نماید. بهتر است بدانید که این نوع آکنه معمولاً به سختی درمان می شود.

سایر تحقیقات صورت گرفته در مورد روغن کرچک در درمان ملاسما، شوره سر و کرم حلقوی مفید است.  خطرات احتمالی روغن کرچک، زمانی که از آن بر روی پوست، استفاده می شود، برای اکثر افراد بی خطر است. با این وجود، تاثیر این روغن بر پوست، مطالعه می شود، پس در هنگام درمان بیماریهای پوستی، حتمأ به توصیه های پزشک توجه کنید.

 

خواص روغن کرچک

روغن کرچک به عنوان یک روغن طبیعی و گیاهی در درمان بسیاری از مشکلات درون و برون بدنی انسانها از پوست تا مشکلات هضم غذا نقش هایی ایفا کرده‌ است.

تاثیرات شگرف این روغن، بسیار واضح است. کاربرد فراوان این روغن بخاطر وجود اسیدهای خاص و اثرات رطوبتی برای پوست بدن و رفع عوارض بسیار موثر شناخته شده است.

مصارف درمانی و زیبایی و پزشکی این گیاه ممکن است بسیار موثر عمل کند اما در هر صورت باید توسط پزشک و تحت نظر او و به مقدار مشخص از این روغن استفاده کنید، زیرا مصرف نامتعارف آن نیز عوارضی به دنبال خواهد داشت.

لازم است که قبل از مصرف، مقدار قابل توجهی از آن را روی پوست و یا ساعد بمالید و تا مدت ۲۴ ساعت کاری با آن نداشته باشید بعد از گذشت این زمان، در صورتیکه خارش یا قرمزی مشاهده کردید از این روغن استفاده نکنید.

نکات مهم در مصرف روغن کرچک

مصرف بیش از اندازه روغن کرچک باعث مسمومیت  شده و عواقب جدی برای سلامتی دارد. اگر از این روغن به صورت خوراکی مصرف شود: گیجی، گرفتگی شکم، اسهال، حالت تهوع، اختلال الکترونیکی، فشار خون پایین، جمع شدن خون در لگن را امکان دارد به وجود آورد و استفاده از آن به صورت موضعی باعث ایجاد: خارش، التهاب پوست، قرمزی ناراحت کننده، احساس سوزش، بروز تورم در صورت و گلو و ایجاد تنفس دشوار شود.

دانه کرچک سرشار از: ریسینولئیک اسید، اولئیک اسید، لینولئیک اسید و اسیدهای چرب متعدد بوده که تمامی این‌ها برای درمان نقرس و روماتیسم مفید قرار می‌گیرد. همچنین روغن دانه کرچک، خاصیت نفوذپذیری سریعی داشته و برای کاهش درد نواحی آسیب دیده به صورت موضعی بسیار فوق العاده عمل می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *