حبوبات, درمان, غذا و مواد مغذی

خواص لوبیا پخته | آیا لوبیا پخته برایمان خوب است؟

این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه خواص درمانی لوبیا پخته را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”لوبیا سفید” link=”https://attarchian.com/product/%d9%84%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%af/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”لوبیا چیتی” link=”https://attarchian.com/product/%d9%84%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%aa%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”حبوبات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ad%d8%a8%d9%88%d8%a8%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

لوبیا پخته یک غذای جانبی محبوب در آشپزی می باشد. ما دراین مقاله به بررسی لوبیاهای پخته و مفید بودن آنها پرداخته ایم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

لوبیا پخته چیست؟

لوبیا پخته شده معمولا با لوبیا سفید و سایر ترکیبات رایج همانند: شکر، گیاهان و ادویه جات تهیه می شود. دستور غذاها ممکن است شامل: سس گوجه فرنگی، سرکه، ملاس و خردل نیز باشد. برخی از لوبیاهای پخته شده گیاهی هستند در حالی که برخی دیگر حاوی مقادیر کمی بیکن یا گوشت پخته شده با نمک برای طعم دادن می باشند.

خواص لوبیا پخته

خواص لوبیا پخته

لوبیا پخته مواد مغذی زیادی را فراهم می کند و حتی فیبر و پروتئین گیاهی را تامین می کند. لوبیا پخته همچنین منبع خوبی از: تیامین، روی و سلنیوم هستند که به ترتیب از تولید انرژی، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت تیروئید حمایت می کنند.

همانطور که می دانید حبوبات حاوی فیتات هستند، ترکیباتی که می توانند در جذب مواد معدنی اختلال ایجاد کنند. با این حال، پخت و پز و کنسرو کردن، محتوای فیتات لوبیا پخته را کاهش می دهد. لوبیا پخته ترکیبات گیاهی مفیدی از جمله پلی فنول ها را نیز ارائه می دهد و ممکن است سلول های شما را از آسیب ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت کرده و التهاب را مهار کنند. زیرا هم آسیب رادیکال های آزاد و هم التهاب با بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن مرتبط است.

لوبیا پخته علاوه بر محتوای مواد مغذی فواید دیگری نیز دارد.

خوشمزه و راحت

لوبیا پخته خوش طعم و به طور کلی مورد علاقه همه است و ممکن است افراد را به خوردن حبوبات ترغیب کند. کنسرو لوبیا پخته سریع و آسان آماده می شود و تنها کاری که باید انجام دهید این است که قوطی را باز کرده و حرارت دهید.

از سلامت روده حمایت کند.

۱۳۰ گرم لوبیا پخته دارای ۱۸ درصد فیبر می باشد. فیبر از سلامت روده از جمله حرکات منظم روده حمایت می کند.

فیبر همچنین میکروب های روده بزرگ را تغذیه می کند. این ممکن است تعداد باکتری‌های مفید مرتبط با کاهش خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. علاوه بر این لوبیا پخته حاوی ترکیبات گیاهی آپیژنین و دایدزین و همچنین سایر مواد مغذی است که ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ از بدن محافظت کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید انواع و اقسام حبوبات در عطاری انلاین[/info_box]

کاهش کلسترول از خواص لوبیا پخته

لوبیا پخته فیبر و ترکیباتی به نام فیتوسترول ها را فراهم می کند که می تواند جذب کلسترول را در روده مهار کند. این ممکن است کلسترول خون بالا که یک عامل خطر برای بیماری قلبی به شمار می آید را کاهش دهد. هنگامی که بزرگسالان با کلسترول بالا روزانه ۱۳۰ گرم لوبیا پخته شده را به مدت ۲ ماه مصرف کردند در مقایسه با زمانی که لوبیا نخوردند شاهد کاهش ۵٫۶ درصدی کلسترول کل بودند. مردانی که کلسترول بالای مرزی داشتند به مدت یک ماه ۶۵۰ گرم لوبیا پخته در هفته خوردند به ترتیب ۱۱٫۵% و ۱۸% کاهش کلسترول کل و بد را تجربه کردند.

معایب احتمالی لوبیای پخته

لوبیا پخته دارای معایبی نیز است که بسیاری از آنها را می توانید با درست کردن آنها از ابتدا به حداقل برسانید.

سرشار از شکر

لوبیا پخته معمولاً حاوی یک یا چند شیرین کننده مانند شکر یا شربت افرا است. یک وعده ۱۳۰ گرم لوبیا پخته، کنسرو شده یا خانگی  به طور متوسط ​​شامل ۱۲ گرم قند اضافه شده است. البته این مقدار ۲۰ درصد از محدودیت روزانه برای یک رژیم غذایی ۲ هزار کالری است. مصرف بیش از حد شکر اضافه شده می تواند باعث پوسیدگی دندان شود و با افزایش خطر: چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مشکلات حافظه مرتبط است. اگر لوبیا پخته را در خانه با استفاده از لوبیا سبز کنسرو شده یا خشک تهیه می کنید می توانید میزان قندهای اضافه شده را کنترل کنید.

تمایل به نمکی بودن

سدیم یکی دیگر از مواد مغذی نگران کننده برای برخی افراد است به ویژه آنهایی که مستعد فشار خون بالا با افزایش مصرف نمک هستند. کنسرو لوبیا پخته شده به طور متوسط ۱۹ درصد سدیم در هر وعده ۱۳۰ گرم است که عمدتاً از نمک اضافه شده است. اگر لوبیا پخته را با استفاده از کنسرو به جای لوبیای خشک درست می‌کنید آنها را بشویید و آبکش کنید تا سدیم آن تا حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.

مواد افزودنی در لوبیا پخته کنسرو شده

اکثر لوبیاهای پخته کنسرو شده حاوی مواد افزودنی هستند که برخی از افراد ترجیح می دهند از آنها اجتناب کنند.

از جمله رایج ترین آنها عبارتند از:

نشاسته ذرت اصلاح شده: این عامل غلیظ کننده معمولاً با مواد شیمیایی تغییر داده شده است تا مؤثرتر شود. همچنین اغلب از ذرت اصلاح‌ شده ژنتیکی ساخته می‌شود.

رنگ کاراملی: رنگ کارامل اغلب حاوی یک ماده شیمیایی به نام متیل ایمیدازول است که یک عامل بالقوه ایجاد سرطان است. با این حال، دانشمندان می گویند سطوح فعلی مجاز در مواد غذایی بی خطر هستند.

طعم های طبیعی: اینها از غذاهای گیاهی یا حیوانی استخراج می شوند اما معمولاً مواد ساده ای نیستند که در خانه استفاده کنید.

ممکن است حاوی آلاینده های بیسفنول باشد.

پوشش داخلی قوطی‌های لوبیا معمولاً حاوی ماده شیمیاییب یسفنول است که می‌تواند وارد غذاها شود. این ماده شیمیایی برای مصارف تایید شده در حال حاضر بی خطر است اما بسیاری از دانشمندان با این موضوع مخالف هستند. بیسفنول ممکن است در میان سایر نگرانی های سلامتی بالقوه خطر چاقی را افزایش و باروری را کاهش دهد.

باعث ایجاد گاز در بدن می شود.

لوبیاها حاوی فیبر و سایر کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم هستند که توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و به طور بالقوه باعث می‌شوند گاز بیشتری دفع کنید.

لکتین ها با پختن لوبیا به حداقل می رسند.

لوبیا پخته حاوی پروتئین هایی به نام لکتین هستند. مصرف مقادیر زیاد لکتین ها ممکن است در هضم اختلال ایجاد کند و باعث آسیب روده شود و تعادل هورمونی بدن شما را مختل کند ولی پخت و پز تا حد زیادی لکتین ها را غیرفعال می کند.

کلام آخر در خواص لوبیا پخته

لوبیا پخته سرشار از: پروتئین، فیبر، سایر مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است و ممکن است سلامت روده و سطح کلسترول را بهبود بخشند. برای انواع کنسرو مناسب هستند اما اغلب دارای قندهای افزوده شده، نمک، مواد افزودنی و آلاینده های بیسفنول هستند. سالم ترین گزینه شما این است که آنها را از ابتدا با استفاده از لوبیا خشک درست کنید. لوبیا پخته شده با حداقل قند و نمک متوسط ​​می تواند یکغذای مغذی برای افراد خانواده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *