بی خوابی, درمان

درمان گیاهی بی خوابی | چه داروهایی طبیعی به بهبود خواب کمک می کنند؟

عرق کلپوره
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی و گیاهی بی خوابی  را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”گیاه سنبل الطیب” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d9%86%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b7%db%8c%d8%a8/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه اسطوخدوس” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d9%88%d8%ae%d8%af%d9%88%d8%b3/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن اسطوخدوس” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d9%88%d8%ae%d8%af%d9%88%d8%b3-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

چه داروهای طبیعی می توانند به ما کمک کنند تا خواب طبیعی داشته باشیم؟ آیا می توان به وسیله داروهایی گیاهی بی خوابی را درمان کرد؟ اینها سوالاتی است که ممکن است به ذهنتان خطور کند با ما همراه باشید تا به جواب این سوالات برسیم.

یکی از نکات مهم و ضروری برای سلامتی داشتن یک خواب خوب است. خواب خوب به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند. خواب خوب شبانه می تواند به بهبود یادگیری، حافظه، تصمیم گیری و حتی خلاقیت فرد کمک کند.

همچنین، اگر به خوبی نتوانسته اید بخوابید با خطر افزایش بیماری هایی چون: بیماری های قلبی، دیابت و چاقی روبرو خواهید شد.

به هر حال، کیفیت و کمیت خواب بسیار مهم است و بیشتر افراد با بی خوابی ضعیف روبرو هستند. به خاطر داشته باشید که خواب خوب اغلب با شیوه ها و عادات خوب خواب شروع می شود. با این حال، بعضی ها با در نظر گرفتن این شیوه ها و عادت ها هم نمی توانند خواب خوبی داشته باشند.

درمان گیاهی بی خوابی

درمان گیاهی بی خوابی

اگر برای داشتن یک خواب خوب به کمک دارو نیاز دارید، ما چند مکمل طبیعی را به شما معرفی می کنیم که برای تقویت خواب خوب امتحان کنید.

ملاتونین

ملاتونین یا همان هورمون خواب به طور طبیعی در بدن تولید می شود و به مغز سیگنال می دهد که زمان خواب فرا رسیده است.

زمان روز بر چرخه تولید و آزادسازی این هورمون تأثیر می گذارد. سطح ملاتونین به طور طبیعی در عصر افزایش می یابد و در صبح کاهش می یابد.

به خاطر همین، مکمل های ملاتونین به یک داروی خواب محبوب تبدیل شده اند، به ویژه در مواردی که چرخه ملاتونین مختل می شود، مانند زمانی که فرد به جت لگ مبتلا می شود.

علاوه بر این، طبق تحقیقات انجام شده ملاتونین کیفیت خواب و طول مدت آن را بهبود می بخشد. این امر به ویژه برای افرادی مفید است که طبق برنامه آنها باید در طول روز بخوابند، مانند کسانی که در شیفت شب کار می کنند.

علاوه بر این، ملاتونین ممکن است کیفیت کلی خواب را در افراد مبتلا به اختلالات خواب بهبود بخشد. به طور خاص، به نظر می رسد ملاتونین زمان لازم برای خواب افراد را کاهش می دهد (معروف به تأخیر خواب) و کل زمان خواب را افزایش می دهد.

طبق بعضی مطالعات انجام شده ملاتونین نمی تواند بر روی خواب تأثیر مثبت بگذارد. کسانی که تأثیرات مفید را مشاهده کردند، به طور کلی ۳ تا ۱۰ میلی گرم ملاتونین را قبل از خواب مصرف می کنند.

توجه داشته باشید مکمل های ملاتونین برای بزرگسالان بی خطر هستند حتی اگر برای مدت زمان کوتاه یا طولانی استفاده شوند.

ریشه سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاه بومی آسیا و اروپا است. از ریشه آن معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای علائم: اضطراب، افسردگی و یائسگی استفاده می شود.

ریشه سنبل الطیب همچنین یکی از رایج ترین مکمل های گیاهی تقویت کننده خواب در افراد که از بی خوابی رنج می برند، شناخته شده است. اما نمی توان از آن به عنوان یک درمان کلی برای بی خواب همه افراد استفاده کرد‌.

۳۰۰-۹۰۰ میلی گرم سنبل الطیب، اگر قبل از خواب مصرف شود، ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد.

سایر مطالعات به این نتیجه رسیده اند که اثرات مثبت سنبل الطیب در بهترین حالت قابل چشم پوشی است. به عنوان مثال، ممکن است منجر به بهبود کمی در تأخیر خواب شود.

توجه داشته باشید، مصرف کوتاه مدت ریشه سنبل الطیب به نظر می رسد برای بزرگسالان بی خطر است یا عوارض جانبی جزئی و نادر دارد.

قابل ذکر است، ایمنی برای استفاده طولانی مدت در افراد خاص مانند زنان باردار یا شیرده نامشخص است.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید گیاه سنبل الطیب در عطاری انلاین[/info_box]

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در بسیاری از فعالیت های بدن انسان نقش دارد و برای عملکرد مغز و سلامت قلب مهم است. منیزیم می تواند به آرامش ذهن و بدن کمک کند و خواب را آسان تر سازد.

مطالعات نشان می دهد که اثر آرام بخش منیزیم تا حدی به دلیل توانایی آن در تنظیم تولید ملاتونین است. منیزیم باعث شل شدن ماهیچه ها و در نتیجه ایجاد خواب می شود.

یک مطالعه نشان داد که ترکیب منیزیم، ملاتونین و ویتامین B در درمان بی خوابی بدون در نظر گرفتن علت موثر است. به نظر می رسد منیزیم سطح گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش می دهد و یک پیام رسان مغز با اثرات آرامش بخش فراوان است. اگر منیزیم کافی به بدن برسد می تواند روی خواب و بی خوابی شما تأثیر بگذارد.

همچنین، افزایش مصرف منیزیم با مصرف مکمل ها ممکن است به شما در بهینه سازی کیفیت و کمیت خواب کمک می کند.

اسطوخودوس در درمان گیاهی بی خوابی

گیاه اسطوخودوس تقریباً در همه قاره ها یافت می شود. گلهای بنفش تولید شده از آن وقتی خشک شوند، مصارف خانگی متنوعی به همراه دارند.

علاوه بر این، اعتقاد بر این است که عطر آرام بخش اسطوخودوس خواب را افزایش می دهد. در کل، بوییدن روغن اسطوخودوس کمی قبل از خواب ممکن است برای بهبود کیفیت خواب کافی باشد. این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به بی خوابی خفیف، به ویژه زنان و افراد جوان، بسیار قوی به نظر می رسد.

یک مطالعه کوچک در افراد مسن مبتلا به زوال عقل نیز گزارش می دهد که رایحه درمانی اسطوخودوس در بهبود علائم اختلال خواب موثر است. زمان کل خواب را افزایش می دهد. بعضی افراد بعد از استفاده از اسطوخودوس نیز خیلی زود (ساعت ۳ بامداد) از خواب بیدار شدند و متوجه شدند که دیگر نمی توانند دوباره بخوابند.

اگر چه آروماتراپی اسطوخودوس بی خطر تلقی می شود ولی مصرف خوراکی اسطوخودوس در برخی موارد با تهوع و درد معده مرتبط است.

همچنین لازم به ذکر است که تعداد محدودی از مطالعات در مورد تأثیر مکمل های اسطوخودوس بر خواب یافت شده است. بنابراین، قبل از نتیجه گیری قوی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

گل شور

گل گشنیز، همچنین به عنوان Passiflora incarnata یا maypop شناخته می شود، یک داروی گیاهی محبوب برای بی خوابی است. گونه های گل شور که با بهبود خواب مرتبط است بومی آمریکای شمالی است. آنها در حال حاضر در: اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا کشت می شوند.

طبق مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده، اثرات تقویت کننده گل شور نشان داده شده است. با این حال، به نظر می رسد تأثیرات آن بر روی انسان به شکل مصرف آن بستگی دارد.

گل گشنیز می تواند روی: کل زمان خواب، کارآیی خواب یا درصد زمان صرف شده برای خواب بر خلاف بیدار ماندن در رختخواب و زمان بیداری بعد از شروع خواب تأثیر بگذارد.

طبق نظرات، اثرات یک مکمل ۱/۲ گرم گل شور، قرص های خواب معمولی و دارونما را مقایسه کرد. محققان هیچ تفاوتی بین مکمل های گل شور و دارونما پیدا نکردند.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما شایان ذکر است که مصرف گل شور به طور کلی در بزرگسالان بی خطر است. در حال حاضر، به نظر می رسد که گل شور می تواند مزایای بیشتری را در صورت مصرف چای یا عصاره در مقایسه با مکمل ایجاد کند.

گلیسین

گلیسین یک آمینو اسید است که نقش مهمی در سیستم عصبی دارد. مطالعات نشان می دهد که ممکن است به بهبود خواب نیز کمک کند.

نحوه عملکرد دقیق آن ناشناخته است، اما تصور می شود که گلیسین تا حدی با کاهش دمای بدن هنگام خواب عمل می کند و نشان می دهد که زمان خواب فرا رسیده است.

افراد که گلیسین مصرف می کنند صبح احساس خستگی کمتری دارند. بر اساس یک مطالعه کوچک، گلیسین همچنین عملکرد روز را در افرادی که به طور موقت بی خوابی دارند، بهبود می بخشد.

خواب افراد برای ۳ شب متوالی مورد بررسی قرار گرفت. هر شب قبل از خواب، آنها ۳ گرم گلیسین یا ۳ گرم دارونما مصرف کردند. گروه گلیسین کاهش بیشتر خستگی و خواب آلودگی در طول روز را گزارش کردند.

می توانید گلیسین را به صورت قرص یا به عنوان پودر برای رقیق شدن در آب خریداری کنید. همچنین می توانید با خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، مصرف گلیسین خود را افزایش دهید.
غذاهایی که از گلیسین غنی هستند عبارتند از : محصولات حیوانی مانند: آب استخوان، گوشت، تخم مرغ، مرغ و ماهی، لوبیا، اسفناج، کلم پیچ، کلم، میوه هایی مانند موز و کیوی.

مکمل های دیگر برای درمان بی خوابی

به غیر از درمان های گیاهی برای بی خوابی می توان به مکمل ها نیز روی آورد و از آن ها برای درمان بی خوابی کمک گرفت. بسیاری از مکمل های اضافی برای تقویت خواب در بازار وجود دارد. با این حال، همه با تحقیقات علمی قوی پشتیبانی نمی شوند.

ما در این متن چند مکمل اضافی را توصیف می کنیم که ممکن است برای خواب مفید باشد اما نیاز به تحقیقات علمی بیشتری دارد.

  • تریپتوفان

تریپتوفان یک مطالعه گزارش داده است که دوزهای حداقل ۱ گرم در روز از این آمینو اسید ضروری ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند. این دوز همچنین ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید.

  • جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا طبق مطالعات قدیمی، مصرف حدود ۲۴۰ میلی گرم از این گیاه طبیعی ۳۰- ۶۰ دقیقه قبل از خواب ممکن است به کاهش استرس، افزایش آرامش و بهبود خواب کمک کند.

  • ال تیانین

ال تیانین مصرف روزانه مکمل حاوی حداکثر ۴۰۰ میلی گرم از این آمینو اسید ممکن است به بهبود خواب و آرامش کمک کند. مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که اگر ال تیانین را با GABA ترکیب کنند، موثرتر است.

  • کاوا

کاوا یکی دیگر از گیاهانی است که در برخی از مطالعات با اثرات خواب آور ارتباط دارد. منشاء آن جزایر اقیانوس آرام جنوبی است و ریشه آن به طور سنتی به عنوان چای تهیه می شود. همچنین می توان آن را به صورت مکمل مصرف کرد.

با این حال، استفاده از کاوا همچنین با آسیب شدید کبدی مرتبط است، که به طور بالقوه به دلیل تولید بی کیفیت یا تقلب است. برخی از کشورها مانند: کانادا و بخش هایی از اروپا، حتی استفاده از آن را ممنوع کرده اند.

قبل از استفاده از کاوا با احتیاط بیشتری عمل کنید. فقط مکمل هایی بخرید که توسط یک سازمان شخص ثالث معتبر تأیید شده اند.

سایر گزینه های بدون نسخه برای درمان بی خوابی

سایر داروهای خواب آور شامل: دیفن هیدرامین و داکسیل آمین سوکسینات می باشد. هر دو آنتی هیستامین هستند.

دیفن هیدرامین ماده فعال در داروهای محبوب آلرژی مانند بنادریل است. استفاده اولیه از دیفن هیدرامین به عنوان داروی خواب آور نیست، اما باعث خواب آلودگی می شود و از آن برای تقویت خواب استفاده می شود. دیفن هیدرامین همچنین در داروهایی چون: ZzzQuil Unisom SleepGels و Unisom SleepMelts یافت می شود.

داکسیل آمین سوکسینات ماده فعال در کمک خواب Unisom SleepTabs است. همچنین در Nyquil یافت می شود. مانند دیفن هیدرامین، آنتی هیستامین است که باعث خواب آلودگی نیز می شود.

بسیاری از کارشناسان استفاده از دیفن هیدرامین و داکسیلامین سوکسینات را توصیه می کنند و برخی می گویند که آنها کیفیت خواب را کاهش می دهند.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین و داکسیلامین شامل: سرگیجه، گیجی و خشکی دهان است. استفاده طولانی مدت از داروهای خواب آور OTC می تواند منجر به تحمل دارو شود. با گذشت زمان، استفاده از آنتی کولینرژیک ها، مانند آنتی هیستامین ها، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را نیز افزایش دهد.

اگر علاقمند به استفاده از این داروهای خواب هستید، استفاده گاه به گاه توصیه می شود. توجه داشته باشید، آنها هرگز نباید بیش از ۲ هفته در یک زمان استفاده شوند.

با این حال، افرادی که شرایط تنفسی، فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند، باید از هر دوی این داروها به طور کامل اجتناب کنند. آنها ممکن است یک واکنش سیستم عصبی را ایجاد کنند که منجر به تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب می شود.

افراد مسن، به ویژه کسانی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند، نباید از دیفن هیدرامین استفاده کنند. آنها در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی منفی آن هستند.

اخطار و هشدار در رابطه با درمان های خانگی و گیاهی بی خوابی
  • قبل از استفاده از گیاهان دارویی یا داروهای OTC برای خواب، باید با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص که احتمال تداخل دارویی با داروهایی مانند رقیق کننده خون وجود دارد.
  • همچنین، اگر مشکلات خواب شما بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بسیاری از داروهای خواب آور OTC فقط عوارض جانبی جزئی ایجاد می کنند. با این حال، احتیاط بسیار مهم است، زیرا در مورد اثرات طولانی مدت برخی از آنها اطلاعات کمی در دست است.

در زیر عوارض جانبی مرتبط با داروهای خواب آور ذکر شده است.

ملاتونین: عوارض جانبی جزئی دارد مانند:سردرد، تهوع و سرگیجه.

ریشه سنبل الطیب: اسهال، سردرد، تهوع و تپش قلب عوارض شایع ریشه سنبل الطیب است.

منیزیم: اسهال، تهوع و استفراغ، در صورت مصرف در دوزهای بالا منیزیم به فرد دست می دهد.

اسطوخودوس: تهوع و سوء هاضمه عوارض آن است.

گل شور: سرگیجه و گیجی بسیار کم در بعضی افراددیده شده است.

گلیسین: در موارد نادر مدفوع نرم و درد شکم دیده شده است.

تریپتوفان: حالت تهوع خفیف، خشکی دهان، سرگیجه و لرزش عوارض جانبی آن است.

جینکو بیلوبا: عوارض جانبی خفیف و نادر، مانند اسهال، سردرد، تهوع و بثورات پوستی است.

در مورد ال تیانین هیچ عوارض جانبی تایید شده یا مستقیم در صورت مصرف به تنهایی وجود ندارد.

به طور کلی، زنان باردار یا شیرده باید قبل از استفاده از این مکمل ها یا سایر مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند. از اکثر مکمل ها باید اجتناب کرد زیرا تحقیقات کمی برای تأیید بی خطر بودن آنها برای این افراد وجود دارد.

منیزیم، گلیسین و تریپتوفان هم برای رشد جنین مهم هستند و در صورت بارداری یا شیردهی نیازی به اجتناب از آنها نیست. با این حال، پزشک شما همچنان باید دوز مناسب را برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی به شما توصیه کند.

به خاطر داشته باشید که خواب با کیفیت بالا به اندازه تغذیه خوب و ورزش منظم برای سلامت کلی بدن اهمیت دارد.

با این وجود، بسیاری از مردم در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر یا عدم استراحت دچار مشکل اند. این امر حفظ سلامتی و رفاه مطلوب را با چالش مواجه می کند.

قبل از مصرف هرگونه دارو و درمان های خانگی و گیاهی برای بی خوابی خود، سعی کنید شیوه های خوب خواب را در برنامه عادی خود قرار دهید، مانند نگه نداشتن وسایل الکترونیکی در اتاق خواب و محدود کردن مصرف کافئین قبل از خواب.

مکمل های بالا یکی از راه های افزایش احتمال دستیابی به خواب آرام است. گفته می شود، آنها احتمالاً وقتی در ترکیب با شیوه ها و عادات خوب خواب استفاده شوند، موثرتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *