مراقبت و سلامتی

آیا می توان در منزل بیماری حصبه را درمان کرد؟

درمان خانگی حصبه
5/5 - (1 امتیاز)

تب حصبه نوعی عفونت باکتریایی است که در اثر آب یا مواد غذایی آلوده ایجاد می شود. این عفونت باکتریایی دستگاه روده را تحت تأثیر قرار داده و سپس به جریان خون سرایت می کند. همچنین به عنوان “تب روده” نیز شناخته می شود. زیرا عمدتا روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

این عامل توسط باکتری هایی به نام سالمونلا تیفی ایجاد می شود. شرایط بهداشتی نامناسب، آب آشامیدنی غیر بهداشتی و غذای آلوده از دلایل معمول ایجاد حصبه است.

درمان خانگی حصبه

علائم و نشانه های تب حصبه 

  • تب و لرز
  • سردرد
  • درد شکم همراه با اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • کبد بزرگ شده
  • بثورات پوستی
  • توهم
  • خون دماغ شدن
  • هذیان

درمان خانگی برای درمان حصبه

سیر

سیر

خواص ضد میکروبی موجود در سیر به مبارزه با باکتری های حصبه کمک می کند. سیر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث بهبودی در حصبه می شود. این باعث افزایش ایمنی بدن و سم زدایی از بدن می شود.

میزان مصرف مایعات را افزایش دهید.

تب حصبه باعث استفراغ و اسهال شود که این عامل ممکن است باعث کم آبی شدید بدن شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات را مدام بنوشید. هیدراته ماندن همچنین به دفع به موقع مواد زائد و سموم از بدن کمک می کند. غیر از آب می توان از: آب میوه، آب نارگیل و سوپ داشته باشید.

از کمپرس سرد استفاده کنید.

برای مقابله با تب شدید، از کمپرس سرد برای پایین آوردن دما استفاده کنید. می توانید زیر بغل، پا، کشاله ران و دست ها را با اسفنج خیس مرطوب کنید. استفاده از کمپرس سرد روی اندام ها به طور موثر تب را پایین می آورد.

همچنین می توانید یک پارچه را در آب یخی خیس کنید، آب اضافی آن را بیرون آورده و روی پیشانی خود قرار دهید. پارچه را مرتبا عوض کنید.

سرکه سیب میل کنید.

سرکه سیب به حفظ PH مناسب در بدن کمک می کند. این سرکه گرما را از پوست بیرون می آورد و بنابراین دمای بدن را کاهش می دهد. از دست دادن مواد معدنی به دلیل اسهال با داشتن سرکه سیب جبران می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در آب مخلوط کنید، در صورت لزوم قبل از غذا بنوشید.

ریحان در درمان خانگی حصبه

ریحان یک آنتی بیوتیک و ضد میکروبی طبیعی است. کافی است ریحان را به آب جوشیده اضافه کنید و روزانه سه تا چهار فنجان بنوشید. ریحان ایمنی بدن را تقویت کرده و شکم را آرام می کند. یا می توانید ۴ تا ۵ برگ ریحان له کنید تا خمیر درست شود. پودر فلفل را به این خمیر و کمی پودر زعفران یا کسار اضافه کنید. همه اینها را مخلوط کرده و به سه قسمت تقسیم کنید. این مخلوط را بعد از هر وعده غذایی میل نمایید.

موز

موز

موز می تواند تب را پایین آورده و اسهال را در افراد مبتلا به حصبه درمان کند. موز دارای پکتین است، یک فیبر محلول که به روده کمک می کند تا مایعات را جذب کند، بنابراین اسهال را درمان می کند. پتاسیم موجود در میوه به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته در اثر حرکات شل کمک می کند. هنگام داشتن حصبه یکی از بهترین چیزها برای خوردن موز است.

میخک در درمان خانگی حصبه

میخک با باکتری های ایجاد کننده حصبه مبارزه می کند. روغنهای اساسی موجود در میخک یا همان روغن میخک که دارای خواص ضد باکتری است و می تواند باکتریهای عامل حصبه را از بین ببرد. همچنین حالت تهوع و استفراغ ناشی از حصبه را کاهش می دهد. کافی است آب را با میخک بجوشانید، در یک فنجان صاف کرده و روزانه ۲ فنجان از دم نوش آن را میل کنید.

انار

انار یک درمان خانگی موثر در برابر حصبه است. در جلوگیری از کمبود آب بدن کمک می کند. آن را به عنوان یک میوه بخورید یا آب آن را گرفته و بنوشید.

با پزشک مشورت کنید و از درمان های خانگی به عنوان درمان کمکی استفاده کنید. با استراحت مناسب، غذای سبک، آب تمیز و کمی صبر بیمار به سرعت بهبود می یابد.

در آخر بهتر است برای درمان خانگی حصبه به این موارد نیز توجه کنید: 

  1. از استفاده لوازمی که فرد آلوده استفاده می کند خودداری کنید. به عنوان مثال: حوله، لیوان، دستمال و … .
  2. فقط آب جوشانده بنوشید.
  3. به نوشیدنی های شیرین و نه بزرگ قهوه اکتفا نکنید.
  4. از استفاده از سبزیجات و میوه های خام که نمی توانید پوست آنها را جدا کنید خودداری کنید.
  5. کشک، ماست و دوغ را برای تعادل فلور باکتریایی روده مصرف کنید.
  6. استراحت در رختخواب ضروری است زیرا بیماری ضعف زیادی بر بدن ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *