سبک زندگی

باج گیری عاطفه ای چیست و ویژگی هایی باج گیری عاطفی کدامند؟

باج گیری عاطفی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

باج گیر های عاطفی کسانی  هستند که معمولا از اطرافیان شمایند مثل نامزد یا همسرتان. شخصیت شما را زیر ذره بین قرار می دهند تا خوب شخصیت شما را بشناسند و با سوء استفاده از آن به خواسته خود می رسند.

شاید این باج گیری با نقشه قبلی باشد ولی در کل نتیجه یک چیز است یک باج گیری عاطفی! به جای باج گیری می توان از کلمات دیگری مثل استثمار ، بهره کشی یا سوء استفاده بهره گرفت.

اما باج گیری عاطفی، یعنی فردی با استفاده از موضع برتر عاطفی خود فرد مورد نظرش را کنترل کند، تا منافعش را به دست آورد. افراد باج گیر از ترس، تعهد و احساس گناه طرف مقابل برای رسیدن به خواسته خود بهره می برند.

فرد مقابل که قربانی یک احساس گناه، از دست دادن توجه و یا هر فقدان دیگری است، مجبور به تن دادن به خواسته این باج گیر عاطفی می شود.

این باج گیری ها معمولا در زندگی زناشویی و در مورد مسائل جنسی، مالی و توجه پر رنگتر می شود. معمولا این افراد که به دام افراد باج گیر می افتند شخصیت وابسته ای دارند.

 

 

سوء استفاده

فرد باج گیر را چگونه بشناسیم؟

ضعف شما مهم ترین چیز برای فرد باج گیر است تا به خواسته خود برسد. آنها میدانند چه چیزی برای شما مهم است و همان را از شما می خواهند. باج گیر های عاطفی به چهار گروه تقسیم می شوند.

تنبیه گرها

تنبیه گر خواسته خود را واضح بیان می کند و عواقب عدم پذیرش آن را کامل می گوید. مثال : اینکه اگر سر کار بروی ترکت می کنم. بین من و کار یکی را انتخاب کن.

هر چه رابطه نزدیک تر باشد  آسیب پذیری نیز بیشتر است و فرد بیشتر عذاب می کشد. در بعضی از موارد این تهدید ها به آسیب جانی هم می رسد.

تهدید کننده ها

افرادی هستن که با تهدید کردن می خواهند از بار مسولیت خود کم کنند و مسولیت پذیر نیستند مثلا با من حرف نزن.

باج گیر عاطفی

سرزنش کننده ها

افرادی که از شما انتظار دارند ذهن خوانی بدانید و چیزی را که می خواهند بدون گفتن برایشان آماده کنید و ضمانت کنید که به آن میرسند. آنها با این کار می خواهند مطمئن شوند که شما به آنها توجه دارید و از احساس های ترسناک و ناراحت کننده خود رهایی می یابند.

وسوسه کننده ها

شما را امتحان می کنند و خواسته خود را به شما می گویند و در ازای آن به شما وعده های مانند پول، عشق و پیشرفت شغلی می دهند.

در بسیار مواردباج گیر می کوشد شما احساس گناه کنید.

در برابر باج گیر عاطفی چه باید کرد؟

اول از هر چیز بدانید و قبول کنید که باج گیر عاطفی هست در نزدیکی شما! باید شخصیت خود را بشناسید و از نقطه ضعف خود آگاه باشید مثل:خوش قلبی، حساسیت روی خانواده به شما نفوذ کنند. چیزی که روی آن حساس  هستید را به کسی نگویید. همیشه حرف عقل خود را گوش کنید و از احساسات خود طبعیت نکنید. در تصمیم گیری خود عجله نکنید.

احساس گناه یکی از شگردهای باج گیران عاطفی است. این موقعیت را به آنها ندهید.

اگر فردی را دیدید که از اخلاق و احساسات شما سوء استفاده می کند بدون هیچ مکثی به او بگویید نباید با احساسات تان بازی کند.

مهر طلبی و باج گیر عاطفی

با خود تمرین کنید که در مقابل فرد باج گیر عاطفی از این عبارت ها استفاده کنید:

من از این انتخاب تو اصلا خوشحال نیستم و امیدوارم که تو این کار را نکنی، اما به هر حال این انتخاب توست.

از اینکه ناراحتی، متاسفم.

متوجهم که چقدر ناراحتی حتما زمانی که آرام تر شدی صحبت می کنیم.

ممکن است حق با تو باشه، اما باید در موردش فکر کنم.

عاطفه

مهم ترین ویژگی افراد آسیب پذیر

 

آنهایی که بیماری راضی کردن دیگران را دارند و می خواهند همه را راضی و خشنود کنند و این چیز خوبی نیست، مهر طلب ها برای خوب بودنشان هزینه سنگینی می دهند.

و هزینه این خوب بودن این است که دیگران به آنها تسلط پیدا می کنند.

افراد که به تایید و پذیرش دیگران احتیاج دارند احساس خوبی دارند در صورتی که در دام افراد سود جو و سلطه طب نیفتند.

فرد سلطه گر ابتدا فرد را تایید می کند و بعد برای رسیدن به هدف خود از آن استفاده می کند.

افرادی که از رویارویی و تعارض می ترسند.

کسانی که دارای ترس عاطفی هستند ممکن است به هر قیمتی از خشم و تعارض و رویاروی بپرهیزند.

در اینجا کار سلطه جو خیلی راحت می شود و با یک داد و دعوا به منظور خود می رسد.

یادتان باشد دوری کردن از برخورد و تعارض نشانه یک ارتباط خوب نیست. بر عکس نشانه وجود مشکلی جدی و ارتباطی ضعیف است. پس در زندگی خود از روبرو شدن نترسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *