اسهال, بیماری ها

درمان اسهال خونی | چگونه اسهال خونی را در خانه درمان کنیم؟

ادویه تن تن مراکشی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی اسهال خونی  را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”هلیله سیاه” link=”https://attarchian.com/product/%d9%87%d9%84%db%8c%d9%84%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”تخم شنبلیله” link=”https://attarchian.com/product/%d8%aa%d8%ae%d9%85-%d8%b4%d9%86%d8%a8%d9%84%db%8c%d9%84%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”چای” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%da%86%d8%a7%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”بابونه” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

سالانه ۱٫۱ ملیون نفر بر اثر ابتلا به اسهال خونی در دنیا می میرند و همچنین حدود ۱۶۵ ملیون نفر نیز در جهان به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری نیاز به مراقبت و مداخله به موقع دارد در غیر اینصورت باعث مرگ می شود. ما سعی کردیم در این مقاله علل اسهال خونی، راه های طبیعی برای کاهش علائم و نحوه جلوگیری از آن را برای شما عنوان کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

درمان اسهال خونی

اسهال خونی چیست؟

در ابتدا قبل از درمان باید بدانیم اسهال خونی چیست؟ اسهال خونی یک مشکل گوارشی است با التهاب روده و گرفتگی معده که با مدفوع شل و آبکی حاوی خون مشخص می شود و ممکن است برای چند ساعت یا چند روز ناراحتی ایجاد کند. اسهال خونی ممکن است توسط باکتری های شیگلا و آمبا ایجاد شود.

انواع اسهال خونی

  • اسهال خونی حاد:

اسهال خونی حاد کمتر از ۲ هفته یا ۱۴ روز طول می کشد. با درد شکم و حرکات شل مشخص می شود. در موارد نادر چرک در مدفوع مشاهده می شود.

  • اسهال خونی مزمن:

اسهال خونی مزمن بیش از ۳۰ روز طول می کشد. اگر اسهال خونی حاد به موقع درمان نشود می تواند مزمن شود. سلامت عمومی فرد مختل می شود و می تواند در دراز مدت خطرناک باشد.

برخی از عوارض اسهال خونی آرتریت پس از عفونت، تشنج عمومی و همولیز گلبول های قرمز به دلیل تشکیل آنتی بادی می باشد. اسهال خونی آمیبی ممکن است باعث ایجاد آبسه کبدی شود که برای درمان طولانی مدت نیاز به درمان طولانی مدت پزشکی و بستری شدن در بیمارستان دارد.

اگر شرایط و بهداشت خوبی نداشته باشید دچار اسهال خونی می شوید. این عفونت از طریق تماس با غذا و یا آب آلوده منتقل می شود. شیگلوزیا اسهال خونی باکتریایی از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده و عفونت با غذا و نوشیدنی های آلوده منتقل می شود. اسهال خونی آمیب عمدتا با خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده در مناطق گرمسیری که از نظر بهداشتی ضعیف هستند منتقل می شود.

علت اسهال خونی چیست؟

اسهال خونی ناشی از باکتری شیگلایا آمبی است. شایع ترین علت اسهال خونی شرایط بد بهداشتی، غذای کهنه، آب آلوده و قرار گرفتن در معرض دفع انسان از دیگر دلایل اسهال خونی است.

افرادی که در مناطق شلوغ با استانداردهای بهداشتی ضعیف و مناطق دارای آب و هوای گرمسیری زندگی می کنند مستعد خوردن آب و آب آلوده هستند. این عفونت همچنین میتواند از طریق حامل هایی مانند: مگس خانگی، آب یا غذا و در برخی موارد تماس فیزیکی با شخص دیگری که این عفونت را دارد منتقل شود.

علائم اسهال خونی عبارتند از: درد شکم، حرکات شل و تنزموس (تمایل به تخلیه روده)، کم آبی بدن، تهوع و استفراغ، تب و تشنج می باشد.

تشخیص و درمان اسهال خونی

اسهال خونی می تواند باعث کم آبی شدید شود پس ضروری است که در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد.

از شما سوال می شود که آیا اخیراً سفر کرده اید؟ هر گونه سفر می تواند به پزشک شما در تعیین علت اسهال خونی کمک می کند. از آنجا که عوامل زیادی می توانند باعث اسهال خونی شوند ممکن است از شما خواسته شود که آزمایش خون و مدفوع را انجام دهید که می تواند به تعیین وجود باکتری کمک کند.

بسته به نتایج یک دوره آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت باکتریایی برای شما تجویز می شود.

چندین گزینه دارویی برای کمک به درمان اسهال خونی وجود دارد مانند:بیسموت ساب سالیسیلات (معروف به پپتو بیسمول) دارای اثر ضد ترشح بر سیستم گوارشی است. این دارو می تواند به تسکین گرفتگی ها و کاهش حرکات مکرر روده کمک کند.

از مصرف داروهایی مانند لوپرامید که باعث کاهش پرستالیزیا حرکت روده می شوند و می توانند وضعیت شما را تشدید کنند جدا خودداری کنید. در صورت ابتلا به شیگلوز شدید پزشک شما یک دوز آنتی بیوتیک تجویز می کند.

مهمترین جنبه اسهال خونی مراقبت از کم آبی بدن است. می توانید از راه حل های آب رسانی و مایعات خوراکی استفاده کنید زیرا می توانند از دست دادن آب و الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم را جبران کنند.

اگر اسهال خونی آمبیک دارید به شما توصیه می شود مترونیدازول یا تینیدازول مصرف کنید چون می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند. در مورد اسهال خونی شدید پزشک ممکن است برای جلوگیری از کم آبی بدن  قطره ای داخل وریدی پیشنهاد کند.

در ادامه چند درمان خانگی برای درمان اسهال خونی به شما پیشنهاد می کنیم البته در موارد حاد حتما به پزشک مراجعه کنید.

روشهای طبیعی برای مدیریت اسهال خونی

  • آب پرتقال:

آب پرتقال حاوی فلاونوئیدهایی است که دارای خواص ضد التهابی هستند. این خواص ممکن است به تسکین پوشش روده و همچنین هیدراته نگه داشتن شما کمک کند. شما می توانید در طول روز ۳ تا ۴ لیوان آب پرتقال بنوشید ولی توجه داشته باشید آب پرتقال سطح قند خون را افزایش می دهد.

  • دوغ:

دوغ حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب است. پروبیوتیک ها با حفظ تعادل باکتری های خوب و بد در دستگاه گوارش هضم را افزایش می دهد و ممکن است به کوتاه شدن مدت عفونت کمک کنند. در صورت عدم تحمل لاکتوز از مصرف این دارو خودداری کنید. شما می توانید دوغ را در طول روز و حداکثر ۳ تا ۴  لیوان میل کنید.

  • پاپایا خام:

پاپایا می تواند به کاهش گرفتگی معده و ترویج حرکت منظم روده کمک کند. پاپایا مشکلات گوارشی و شکمی را برطرف می کند و همچنین ممکن است به کاهش علائم اسهال خونی کمک کند. شما می توانید پاپایای خام را پوست کنید و رنده کنید سپس آن را داخل آب به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید و مایع را از صافی رد کنید و میل کنید. روزانه ۲ تا ۳ بار از این نوشیدنی مصرف کنید. البته توجه داشته باشید مصرف بیش از حد پاپایا باعث سوزش معده می شود.

  • هلیله سیاه:

هلیله سیاه گیاهی است که خواص ضد باکتریایی از خود نشان می دهد. این ممکن است به کاهش و درمان عفونت مرتبط با اسهال خونی و تسکین درد کمک کند. یک دوم قاشق چایخوری هلیله سیاه را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و سپس هر شب قبل از خواب میل کنید.

شما می توانید هر شب این کار تکرار کنید ولی توجه داشته باشید مقدار زیادی از این گیاه را مصرف نکنید چون احتمال تشدید بیماری شما وجود دارد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید هلیله سیاه در عطاری انلاین[/info_box]

  • دانه شنبلیله

شنبلیله دارای خواص دارویی و تغذیه ای عالی است. اجزای تشکیل دهنده آن باعث کاهش التهاب در دستگاه گوارش می شود. این ممکن است به تسکین علائم اسهال خونی کمک کند. یک قاشق چای خوری پودر تخم شنبلیله را در یک لیوان دوغ حل کنید و سپس میل کنید. شما می توانید در روز ۲ لیوان از مخلوط شنبلیله و دوغ را مصرف کنید.

  • لیمو

لیمو دارای خواص ضد میکروبی است و از آنجا که اسهال خونی یک عفونت میکروبی است خواص ضد میکروبی ممکن است به مبارزه با باکتری های عامل عفونت کمک کند و علائم مربوط به اسهال خونی را کاهش دهد. ابتدا تکه های لیمو را در آب بجوشانید و سپس معجون را صاف کرده و مصرف کنید.

  • سرکه سیب:

سرکه سیب حاوی عوامل فعال است که دارای خواص ضد باکتریایی هستند. بنابراین ممکن است به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده اسهال خونی کمک کند. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخوط کنید و سپس میل نمائید. البته باید مطمئن شوید که از سرکه سیب رقیق شده استفاده می کنید زیرا سرکه سیب رقیق نشده می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود و مصرف زیاد آن می تواند باعث یبوست گردد.

  • چای سیاه:

تانن موجود در چای سیاه باعث کاهش التهاب روده می شود. بنابراین چای سیاه ممکن است به کاهش علائم التهاب مرتبط با اسهال خونی کمک کند. شما می توانید یک چای سیاه دم کنید و برای طمع دادن به آن از لیمو استفاده کنید و در طول روز ۲ بار میل کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید چای سیاه در عطاری انلاین[/info_box]

  • تفاله موز سبز:

موز سبز باعث تولید اسیدهای چرب در معده می شود که می تواند در تسکین بیماری های اسهالی کمک کند و همچنین به کاهش شدت عفونت کمک می کند. از این رو ممکن است ناراحتی ناشی از اسهال خونی را برطرف کند. شما می توانید موز سبز را با دوغ مخلوط کنید و سپس مخلوط خمیر را یک  بار در روز استفاده نمایید.

  • چای بابونه:

چای بابونه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و به عنوان یک شل کننده گوارشی عمل می کند و برای درمان اختلالات گوارشی مانند اسهال استفاده می شود و ممکن است به کاهش و درمان التهاب روده ناشی از اسهال خونی کمک کند.

یک چای بابونه آماده کنید و مقداری نعناع به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد سپس در طول روز ۲ تا ۳ بار از آن میل کنید. توجه داشته باشید این چای در دوزهای زیاد باعث تهوع و استفراغ می شود.

  • هویج:

آب هویج منبع غنی از فیبر است و می تواند به اسهال نوزادان کمک کند و همچنین ممکن است به تسکین علائم اسهال خونی و تسکین کمک کند. ۴ تا ۵ عدد هویج را را با کمک دستگاه آب میوه گیری آب آن را خارج کنید و ۲ تا ۳ لیوان در طول روز میل کنید.

مواردی که باید به آنها توجه کرد.

در زمان اسهال خونی آب بدن خود را در حد بالا نگه دارید و به عبارتی سعی کنید هیدراته بمانید. چند روز اول بیماری سعی کنید ناشتا باشید تا سیستم گوارش زمان مناسب برای بهبودی از عفونت را داشته باشد.

سعی کنید از مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و الکل خود داری کنید. شما می توانید از رژیم غذایی شامل: موز، برنج، سس سیب و نان تست استفاده کنید. زیرا این غذاها به راحتی هضم می شوند و برای دستگاه گوارش ملایم هستند. استراحت کافی داشته باشید تا بدن بتواند با این بیماری مبارزه کند.

آیا اسهال خونی مسری است؟

بله اسهال خونی یک بیماری مسری است و قرار گرفتن در معرض و تماس با غذا و آب آلوده شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

آیا اسهال خونی می تواند شما را بکشد؟

اسهال خونی ممکن است منجر به اسهال شدید شود که با خلط یا خون در مدفوع مشخص می شود و در صورت عدم درمان به دلیل از دست دادن شدید مایعات می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

تفاوت بین اسهال و اسهال خونی چیست؟

اگر اسهال دارید مدفوع شما دفع می شود و ممکن است با گرفتگی یا درد همراه باشد یا نباشد. با این حال بیمار مبتلا به اسهال خونی معمولاً مدفوع را با مخاط و خون دفع می کند و شکم درد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *