سوپ و غذای گیاهی

فواید میوه سنجد و ارزش غذایی بالای آن

2/5 - (2 امتیاز)

خواص و فواید سنجد

یک میوه ایی که دارای ارزش غذایی بالا بوده و همچنین از دیرباز تاکنون در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجه خاصی می شده است، مربوط به میوه سنجد می باشد. می توان گفت امروزه از درخت سنجد و میوه آن در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و همچنین صنایع چوب نیز بسیار استفاده می شود.

خاصیت درمانی سنجد

۱_ بهترین اثر بخشی سنجد، برطرف کردن کمبود ویتامین C بدن می باشد. از ورود عفونت به بدن نیز پیشگیری می کند.

۲_ میوه سنجد به عنوان یک برطرف کننده اسهال نیز به شمار می آید.

۳_ ضد خونریزی می باشد.

۴_ سنجد سموم معده و روده را از بین می برد.

۵_ به عنوان یک بادشکن و مقوی قلب به حساب می آید.

۶_ میوه سنجد ضد یرقان می باشد.

۷_ برای کسانی که مشکل تکرر ادرار دارند بسیار مناسب می باشد.

۸_ برای درمان سکسکه می توان ۵۰ دانه سنجد را به همراه یک لیوان شیر خورد.

۹_ مصرف میوه سنجد برای درمان ورم کیسه صفرا مناسب می باشد.

۱۰_ سنجد با داشتن ارزش غذایی بالا، باعث قوی شدن ساق های کودکان نیز می شود.

۱۱_ بیماری جذام را از بین می برد.

۱۲_ به عنوان یک تب بر عمل می کند.

۱۳_ باعث می شود کلیه ها گرم شوند و همچنین معده را تمیز می کند.

۱۴_ ضد بلغم می باشد.

۱۵_ دارای منبع فیبر می باشد و گرسنگی را نیز کاهش می دهد و خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد.

خاصیت پودر سنجد

میوه سنجد، میوه ای است که می توان آن را به صورت خشک شده نیز استفاده کرد. این میوه دارای طبعی خشک و سرد بوده و دارای ارزش غذایی بالایی نیز می باشد.

تحقیقاتی که محققان طب سنتی انجام داده اند و همچنین به نقل از بوعلی، پودر سنجد به غیر از ارزش غذایی که دارد، وقتی با آرد ترکیب شود و مورد مصرف خوراکی قرار گیرد، از بوجود آمدن بیماری آرتروز، روماتیسم و پوکی استخوان جلوگیری می کند. و موثرترین روش درمان نیز به حساب می آید.

همچنین پودر هسته ی سنجد در درمان کردن التهاب های حاد و همچنین مزمن کاربرد فراوانی دارد و همچنین به درمان آرتروز نیز کمک می کند.

میوه سنجد و ارزش غذایی آن

خواص دارویی میوه سنجد

ضد تب و درد است.

خوب است بدانید پودر هسته میوه سنجد غضروف ساز نیز می باشد. همچنین خارش پوست را نیز درمان می کند و برای رشد مو بسیار مفید و کاربردی می باشد.

بهترین حالت استفاده از پودر سنجد که دارای ارزش غذایی بالایی نیز می باشد، مخلوط شیر با پودر سنجد است. این ترکیب فوق العاده در درمان پوکی استخوان و همچنین درمان درد مفاصل مخصوصا زانو درد بسیار موثر می باشد.

خاصیت سنجد برای کودکان

میوه سنجد بسیار مناسب مزاج اطفال می باشد. چون اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی می باشند، همچنین اگر کودکان سنجد را به جای تنقلات بی ارزش و مضر مصرف کنند، یکی از بهترین تنقلات با ارزش غذایی برای کودکان به حساب می آید.

جوشانده برگ سنجد، می تواند بهترین دارو برای اسهال کودکان باشد.

افرادی که در صبح دچار حالت تهوع می شوند به خصوص زنان باردار که بیشتر دچار این مشکل می شوند و یا مزه دهان آنها تلخ می شود توصیه می شود که پس از بیدار شدن از خواب، دو تا سه عدد سنجد را مصرف کنند.

خاصیت میوه سنجد برای معده

میوه سنجد برای سلامتی دستگاه گوارشی افراد بسیار مناسب می باشد و به عنوان اینکه دارای ارزش غذایی بالا است، برای افرادی که رژیم های لاغری دارند، بسیار مناسب می باشد.

اما طبق تحقیقات به عمل آمده: زیاد خوردن میوه سنجد نیز برای گوارش مناسب نمی باشد و عمل هضم کردن را مختل می سازد و برای دستگاه گوارش هم سنگین می باشد. خوب است بدانید که مصلح آن مواد شیرین مثل نبات و شکر می باشد.

استفاده بیش از حد میوه سنجد باعث یبوست می شود و از آنجایی که یک گیاه بدون ضرر می باشد، جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی ضد اسهال برای کودکان می تواند باشد.

خاصیت میوه سنجد برای زنان

میوه سنجد به عنوان یک گیاه دارو، می تواند از اختلالات رایج در زندگی زناشویی پیشگیری کند. در منابع مختلفی که در طب سنتی گفته شده است مصرف کردن دمنوشی که تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد است می تواند در درمان برخی اختلال های جنسی به ویژه در زنان موثر باشد.

خاصیت عرق گل سنجد

از عرق گل سنجد نیز می توان به عنوان باز کردن گرفتگی ها و تحلیل گاز و نفخ و همچنین درمان یرقان نیز استفاده کرد، باعث تقویت معده شده و همچنین ارزش غذایی خود را نیز از دست نمی دهد و خاصیتش بیشتر نیز می شود.

عرق گل سنجد برای زنانی که باردار نمی شوند بسیار موثر می باشد، باعث مهیج شدن شهوت در زنان و دختران جوان نیز می شود.
عرق آن برای موی سر و رشد آن بسیار سودمند می باشد.

خوب است بدانید جوشانده گل میوه سنجد برای بیماریهای دماغی همچون: فلج و کزاز و نیز برای درمان قلب و زخمهای ریوی و تنگی نفس بسیار مفید است و برای تقویت معده و کبد و همچنین در باز کردن گرفتگی‌ها و تحلیل گاز معده و یرقان نافع نیز می باشد.

مضرات میوه سنجد

سنجد برای افرادی که معده خشکی دارند یا اینکه دچار یبوست هستند، بسیار مضر بوده و این بیماری را تشدید نیز می کند.
بهتر است کسانی که دچار مشکل سوءهاضمه هستند از خوردن آن صرف نظر کرده یا در خوردنش احتیاط کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *