مراقبت و سلامتی

بیماری های مهمی که در ریه هستند را بشناسیم.

عوامل بیماری در ریه
این پست چقدر براتون مفید بود؟

با تغییر دما و آب و هوا، ریه ها یکی از اعضای آسیب پذیر بدن خواهند بود. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث اختلالات تنفسی می شود. از موارد اولیه این عارضه می توان: زمینه های ژنتیکی، عوامل محیطی و قرار گرفتن در عوامل مضر را نام برد.

عوامل بیماری در ریه

عوامل بیماری در ریه

سرما خوردگی

سرما خوردگی یکی از عامیانه ترین عفونت ها در ریه است. کسی که به دلیل سرماخوردگی دچار سرقه و عطسه شده، می تواندباعث گسترش این بیماری شود. این زکام ساده، یک عفونت ویروسی است و می تواند باعث آسم و حتی ذات الریه شود. سرماخوردگی، به جز پیشگیری هیچ درمانی ندارد. البته می توان با معجون سرماخوردگی یا معجون شش گیاه ترکیبی سرماخوردگی علائم بیماری را کاهش داد.

آسم

هنگامی که برونشیول های ریه ها دچار التهاب می شوند، می توانند حمله آسم را ایجاد کنند. در نتیجه تورم مجاری تنفسی و مشکلات تنفسی به وجود می آید. سرفه خشک، خس خس سینه و تنگی نفس از علائم رایج آسم است. عوامل آلرژی زا، آلودگی ها و سایر عفونت ها می توانند آسم را تحریک کنند.

بیماری مزمن انسدادی ریه از عوامل بیماری در ریه

بیماری انسدادی مزمن ریوی یا COPD اصطلاح رایجی برای بسیاری از مسائل تنفسی است که با تنگی نفس، مشکل در بازدم، خلط در ریه ها و تنگی نفس تشخیص داده می شود. شناسایی COPD زمان بر است. زیرا مدت زمان زیادی طول می کشد و علائم آن معمولاً به عنوان فرایند پیری در نظر گرفته می شود. علت به وجود آمدن انسداد در ریه، سیگار کشیدن است.

عوامل بیماری در ریه

برونشیت

هنگامی که برونشیول ها، لوله هایی که هوا را در ریه ها جابجا می کنند، ملتهب می شوند، به عنوان برونشیت شناخته می گردد. عوامل آلرژی زا، سرماخوردگی، آنفولانزا و آلودگی می توانند باعث برونشیت شوند. مخاط رنگی، خلط خونی، تب و عفونت بیش از ۳ هفته، معمولاً از علائم برونشیت است. برونشیت با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

ذات الریه

وقتی کیسه های هوا در ریه به دلیل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، پر از مایع می شوند، به عنوان ذات الریه شناخته می گردد. تب، تنگی نفس، سرفه با خلط غلیظ، از جمله علائم آن است. برای ذات الریه ناشی از باکتری ها، آنتی بیوتیک لازم است. نوشیدن مایعات زیاد نیز برای درمان ذات الریه توصیه می شود.

پلوریت

هنگامی که فضای بین ریه ها و دیواره قفسه سینه از مایع پر می شود، به عنوان پلور یا پلورال افیوژن شناخته می شود. ممکن است این عارضه، در ذات الریه، نارسایی احتقانی قلب یا حتی سرطان اتفاق بیافتد. ناراحتی در قفسه سینه و تنگی نفس از علائم شایع آن است.

فیبروز سیستیک از عوامل بیماری در ریه

این یک بیماری ژنتیکی است که باعث بسته شدن، مجاری تنفسی ریه با مخاط ضخیم و چسبنده می شود. بیمار دائما دچار عفونتهای ریوی می شود. عفونت های مکرر ریه، سرفه های زیاد و رشد ضعیف با شوره روی پوست از علائم رایج این بیماری است.

سرطان ریه

سرطان ریه

این یکی از سخت ترین سرطان ها برای تشخیص است. در هر نقطه از ریه ایجاد می شود. تومورها، در مجاورت کیسه های هوا ظاهر می شوند. سرفه مزمن، تغییرات صدا، خون در سرفه و خس خس در تنفس از نشانه های رایج این بیماری است.

سیگار کشیدن باعث بیشتر شدن عفونت های ریوی می شود. از قرار گرفتن افراد مبتلا به عفونت ریه در مکانهای پر گرد و غبار و مواد شیمیایی، خودداری کنید. توصیه می کنیم سیگار را ترک کنید تا ریه شما سالم باشد.

در آخر

اطلاعات موجود در این سایت فقط برای اهداف آموزشی است و قرار نیست جایگزینی برای درمان پزشکی توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشد. به دلیل نیازهای منحصر به فرد، هرکس، باید متناسب با وضعیت شخصی خود، با پزشک خود مشورت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *