غذاها

ادویه قرمه سبزی چیست و چه ترکیباتی دارد؟

ادویه قرمه سبزی چیست و چه ترکیباتی دارد؟
این پست چقدر براتون مفید بود؟

قورمه سبزی به عنوان یکی از غذاهای ملی و اصیل ما ایرانی ها شناخته شده و معروف می باشد. هر کس که یکبار از این خورشت خوشمزه و سبز رنگ استفاده نماید بی شک از طرفداران پرو پاقرص آن می گردد. یکی از دلایل خوشمزگی هم وجود ادویه قرمه سبزی در این خورشت می باشد.
اما این ادویه از چه ترکیباتی تهیه شده؟ آیا به غیر از طعم و بو فایده و خواص درمانی نیز دارد؟ برای رسیدن به جواب این سوال ها این مطلب را از دست ندهید.

خورشت قرمه سبزی چیست؟

قدمت این خورشت اصیل نیز به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد.
قورمه سبزی از گروه خورشت های سبز بوده و از انواع سبزی همچون: تره، شنبلیله، جعفری، اسفناج و گشنیز در تهیه آن استفاده می شود. اما این سبزی ها در مناطق مختلف کشور متغیر است و امکان دارد یک سبزی حذف و یا یک یا چند سبزی دیگر در آن اضافه گردد. اما باید گفت خواستگاه اصلی خورشت قرمه سبزی به شمال کشور به خصوص کیلان باز می گردد.
نسبت به سایر خورشت ها وقت بیشتری برای جاافتادن و آماده شدن نیاز دارد و از یک ادویه مخصوص به نام ادویه قرمه سبزی یا ادویه کاری برای طعم دهی استفاده می گردد.
قرمه سبزی کالری بالایی دارد و حتی یک روز از ایام سال به روز جهانی قرمه سبزی اختصاص داده شده است و آن روز اولین شنبه آذر ماه یعنی سه روز بعد از شکرگذاری در کشورهای غربی می باشد.

مواد ادویه قورمه سبزی به همراه خواص

ادویه قرمه سبزی چیست و چه ترکیباتی دارد؟

این ادویه از ترکیب چند ادویه معطر و خوش طعم بدست می آید و از نظر خواص دارویی بسیار مناسب سلامت بدن ما می باشد.

لیمو عمانی

از معروف ترین طعم دهنده خورشت قرمه سبزی لیمو عمانی می باشد. برای استفاده از لیمو عمانی روش های مختلفی وجود دارد.
برخی لیمو عمانی خشک شده را پودر می نمایند و همچون ادویه وارد غذا می کنند، برخی نیز آن را درسته به داخل خورشت می اندازند و سایر روش های دیگر.

استفاده از لیمو عمانی باعث تیره شدن قرمه سبزی نیز می گردد. از خواص این لیمو می توانیم به: کاهش فشار خون، وجود کلسیم و پتاسیم در خود، کاهش چربی خون و… اشاره نمود.

نمک

از مهمترین ادویه در جهان بوده و بدون این ادویه شور هیچ غذایی طعم و مزه نمی گیرد.
کافی است از نمک در غذای خود یک بار استفاده نکنید تا متوجه این امر گردید. این ادویه به غیر از اینکه باعث طعم دار شدن غذا می گردد دارای خواصی نیز می باشد. از خواص این ادویه می توان به: جابجایی پیام های عصبی، کارکرد درست ماهیچه ها و … اشاره نمود.

نکته

فقط استفاده بیش از اندازه نمک مضر بوده و باعث مشکلات جبران ناپذیری در سلامت فرد می گردد.

رازیانه پودر شده

رازیانه به دلیل عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد در بسیاری از غذاها افزوده می شود و همچنین خواص منحصر به فردی همچون: تقویت دید، تعدیل هورمون ها و… برای بدن دارد.

فلفل سیاه

یکی دیگر از ترکیبات ادویه قرمه سبزی فلفل سیاه می باشد به دلیل تند و خوشبو بودن یک طعم دهنده‌ عالی برای این خورشت می باشد.
این ادویه هم دارای خواصی همچون: تقویت حافظه، تسکین دردهای عصبی، آنتی اکسیدانی، مقوی اعصاب و… می باشد.

زردچوبه

از دیگر ادویه مخصوص قرمه سبزی بایستی به زردچوبه نیز اشاره نمود. این ادویه باعث خوش رنگ تر شدن قرمه سبزی می شود و خواص درمان فراوانی همچون: آنتی اکسیدانی، کاهش علایم آلزایمر، کاهش التهاب و… برای بدن دارد.

ادویه قرمه سبزی چیست و چه ترکیباتی دارد؟

طرز استفاده

می توانید این ادویجات را به تنهایی استفاده نمود اما ترکیب نمودن آنها با هم کار را راحت‌تر نموده و همیشه یک ادویه ترکیب شده در هنگام مصرف وجود خواهد داشت.

نکته

بهتر است تمام ادویه را جداگانه خریداری نموده و خود در خانه آن را آسیاب نمایید. با اینکار طعم و مزه ادویه تازه باقی می ماند.
در یک ظرف در دار بهتر است ادویه قرمه سبزی را نگهداری نمایید. چون با اینکار هوا وارد ظرف نمی شود و عطر و طعم ادویه نیز ازبین نمی رود و فاسد نمی گردد.

اگر شما هم مایل هستید یک خورشت قرمه سبزی خوش طعم و بو آماده کنید و توانایی خود را در زمینه آشپزی نشان دهید. پیشنهاد ما به شما استفاده از این ادویه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *