طب سنتی

خواص میخک و کاربردهای آن

این پست چقدر براتون مفید بود؟

خواص و فواید میخک

یکی از معروف ترین ادویه های موجود در دنیا که دارای خاصیت فراوانی نیز می باشد میخک است. چون که علاوه بر خاصیت شفابخشی که در خود دارد به خاطر شکل ظاهری زیبای خود نیز به عنوان یک گیاه زینتی در منازل پرورش داده می شود، همچنین از آن روغن میخک نیز بدست می آید. درباره محل نگهداری میخک نیز می توان گفت که در گلخانه های مناطق سردسیر می باشد.

خوب است بدانید در زمان های قدیم به قدری قیمت این گیاه بالا بوده که فقط اقشار ثروتمند و پادشاهان توانایی خرید و استفاده از آن را داشتند.
تا بحال فکر کرده بودید که تنها خوردن دو عدد میخک چه تغییراتی را می تواند در متابولیسم بدن شما بوجود بیاورد؟

خواص میخک

ا_ با استفاده از میخک سیستم بدنی شما تقویت پیدا کرده و از بروز مشکلات نیز پیشگیری می کند. می توان گفت میخک ها بهترین گزینه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن می باشند.

۲_ با خوردن میخک می توانید بوی بد دهان را از بین برده و بر روی بهداشت دهان خود نیز تاثیر می گذارید. همچنین میخک دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد قارچ و ضد میکروبی است که باعث می شود تا باکتری ها و میکروب های دهان از بین بروند.
بهتر است آقایان برای مصرف کردن میخک فقط از ساقه آن استفاده کنند. ولی خانم ها می توانند هر دو بخش را به عنوان آدامس بجوند.

۳_ یکی از خواص میخک بی حس کنندگی موضعی است و می تواند به راحتی درد دندان را از بین ببرد. شما می توانید تنها با قرار دادن یک عدد میخک روی دندانی که درد دارد از شدت عذاب آن تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید بکاهید.

۴_ شما می توانید به وسیله میخک کارایی کبد را بالا برده و سموم بدن را از بین ببرید و یک کبد سالم داشته باشید.

۵_ این ماده با ارزش خاصیت ضد التهابی و ضد دردی را دارا است و به خاطر همین موضوع برای درمان سردرد بسیار موثر بوده و سردرد را از بین می برد.

۶_ از خواص میخک می توان به عنوان یک تنظیم کننده قند خون برای بدن یاد کرد. این گیاه مثل یک انسولین عمل کرده و برای افرادی که دچار دیابت هستند بسیار مفید می باشد. باعث کنترل آن نیز می شود.

خواص میخک

۷_ بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه بوئنوس آیرس بر روی میخک انجام شده، مبنی بر مقاومت میخک در مقابل باکتری های سرسخت مانند استافیلوکوک ها و اشریشیا کُلای، ثابت کرده است که این گیاه می تواند نقش بسزایی در از بین بردن باکتری ها داشته باشد.

۸_ میخک را می توان به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها دانست، و باعث بهبود عملکرد پذیری شریان ها و همچنین باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

۹_ شما می توانید با خوردن میخک سلامت استخوان‌ها و مفاصل خود را تضمین کنید.

۱۰_ از خواص میخک میتوانیم به جلوگیری کنندگی آن در برابر لخته لخته شدن خون اشاره کنیم. ولی این نکته را هم فراموش نکنید که این ماده واکنش شدیدی نسبت به داروهای رقیق کننده‌ دارد.
بهتر است به این نکته توجه کنید که قبل از اینکه میخک را در رژیم غذایی خود قرار دهید ابتدا مشورت کوتاهی با پزشک معالج خود داشته باشید تا دچار مشکلی نشوید.

۱۱_ شما می توانید با خوردن میخک هضم و گوارش را آسان کنید. فیبری که در میخک وجود دارد باعث می شود تا از بوجود آمدن یبوست جلوگیری شود. همچنین به کاهش دادن حالت تهوع نیز بسیبار کمک می کند.

استفاده عسل به همراه پودر میخک باعث می شود تا مشکلات گوارشی برطرف شود. بهتر است بدانید که ویتامین C موجود در میخک باعث می شود تا گلبول های سفید خون در بدن افزایش پیدا کرده و این تغییر بزرگ به ریشه کن کردن عفونت‌ها منتهی می شود. به عبارتی با استفاده از خواص میخک عفونت های بدن را از بین می برید و دیگر مشکل عفونی ندارید.

طرز تهیه چای گل میخک :

درست کردن چای گل میخک بسیار سریع و آسان می باشد، چون که میخک در هر  آشپزخانه ای وجود دارد.

ابتدا آب را بجوشانید و سپس یک قاشق غذاخوری میخک خشک  را که خرد كرده اید، در قوری ریخته و بر روی آن آب جوش بریزید. بیست دقیقه تا نیم ساعت اجازه دهید تا دم بکشد. سپس با دارچین یا زنجبیل آن نوشیدنی را طعم دار کرده و میل کنید فقط این را خاطر نشان کنیم که میخک را پودر نکنید فقط آن را خرد کنید و مورد استفاده برای چای قرار دهید.

عوارض جانبی

بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از این محصول استفاده نکنید چون امکان بروز مشکل برای جنین یا کودک بوجود می آید.
بهتر است قبل از استفاده میخک حتمٱ با پزشک مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید چون احتمال لرز، تب، تنگی نفس و یا سرفه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *