بیماری ها

درمان سرفه مرطوب | چگونه سرفه مرطوب (سرفه خلط آور) را درمان کنیم؟

عرق بولاغ اوتی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی و طبیعی سرفه مرطوب را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”میخک” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%da%af%d9%84-%d9%85%db%8c%d8%ae%da%a9/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”زنجبیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a8%db%8c%d9%84-%d8%ae%d8%b4%da%a9-%d8%b4%d8%af%d9%87/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”اکالیپتوس” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d9%be%d8%aa%d9%88%d8%b3/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نعنا” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d8%b1%d8%ba%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن شمعدانی” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b4%d9%85%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”مریم گلی” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%b1%db%8c%d9%85-%da%af%d9%84%db%8c/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”آویشن” link=”https://attarchian.com/product/%d8%a2%d9%88%db%8c%d8%b4%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نمک” link=”https://attarchian.com/product-category/%d9%86%d9%85%da%a9-%d9%87%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

هر سرفه ای که باعث خلط می‌شود سرفه مرطوب یا سرفه خلط آور است. سرفه مرطوب یا مولد می تواند خلط اضافی را در حال حرکت به سمت بالا و خارج از ریه ها هدایت کند. بعد از سرفه های مولد، فرد احساس خلط در دهان خواهد کرد.

رفلکس سرفه یک سیستم دفاعی است که برای محافظت بدن در برابر عوامل محرکی چون گرد و غبار موجود در هوا در بدن رخ می دهد. به این صورت که وقتی سیستم عصبی بدن یک عامل تحریک کننده را در مجاری تنفسی حس می کند، به مغز هشدار می دهد. مغز پیام دریافتی را به ماهیچه های قفسه سینه و شکم می فرستد و به آنها دستور منقبض شدن می دهد تا بتوانند یک انفجار هوا را از بدن خارج کنند. این رفلکس سرفه به راحتی توسط مخاط ایجاد می شود.

سرفه مرطوب و مولد در اکثر مواقع نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی است که معمولا در کودکان دیده می شود.
وقتی دچار عفونت تنفسی فوقانی می شوید، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، بدن شما بیش از حالت طبیعی مخاط تولید می کند. مخاط داخل بینی را چرکین و در قفسه سینه به آن بلغم می گویند.

وقتی خلط در قفسه سینه جمع می شود، تنفس را سخت می کند‌. در هنگام خواب سرفه های شما بیشتر می شود زیرا در هنگام خواب بلغم در پشت گلو جمع می گردد. این سرفه ها خواب را مختل می کند ولی سرفه مرطوب معمولا باعث نگرانی نیست. سرفه شما ممکن است چند هفته طول بکشد، اما معمولا بدون درمان برطرف می شود.

درمان خانگی سرفه مرطوب

درمان خانگی سرفه مرطوب

سرفه های مرطوب معمولا به وسیله ویروس به وجود می آیند. کار زیادی برای درمان آن نمی شود انجام داد ولی
می توان برای تسکین درد آن از این راه کارها استفاده نمود. ما در این متن به چند مورد از این درمانهای خانگی که می توانید با مشورت گرفتن از پزشک خود استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد.

دستگاه بخور

دستگاه بخور در جاهای خشک همانند: منزل و محل کار می تواند هوا را از حالت خشکی در بیاورد و هوا را مرطوب سازد. این دستگاه به شما کمک می کند تا در هوا خشک نفس نکشید. گلو در شب به طور طبیعی خشک است و استفاده ار این دستگاه بسیار مفید می باشد. خشکی گلو بیشتر مستعد تحریک و التهاب است. با مرطوب کردن هوا بلغم در دستگاه تنفسی نازک شده و به راحتی از ریه خارج می شود و تنفس را راحت می کند.

دوش بخار برای درمان سرفه خلط آور

دوش بخار یا حمام آب گرم می تواند به شما در مرطوب کردن مجاری تنفسی فوقانی کمک کند و همچنین تجمع مخاط در قفسه سینه را کم سازد. سعی کنید حداقل ۵ دقیقه زیر دوش یا حمام بخار بمانید و مرتب تکرار کنید.

عسل

برای درمان سرفه مرطوب عسل طبیعی بهترین و موثرترین روش است. خوردن عسل طبیعی قبل از خواب در کودکان می تواند کاهش سرفه کند و همچنین خواب سالمی برای کودکتان به همراه داشته باشد. عملکرد عسل در بزرگسالان هم بسیار خوب دیده شده است.

قطرات سرفه گیاهی

می توان قطره های طبیعی سرفه که از: عسل، لیمو، اکالیپتوس، مریم گلی، آویشن، یا نعناع تهیه شده اند را هم امتحان کنید و از آن نتیجه مطلوب بگیرید.

[info_box title=”” image=”” animate=””] خرید گیاه آویشن در عطاری انلاین[/info_box]

ویتامین C

ویتامین C که معمولا در مرکبات دیده می شود نیز بسیار برای سرفه مرطوب مناسب است. مقدار زیاد ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به شما برای مبارزه سریعتر با عفونت ویروسی کمک نماید. سعی کنید در طول روز یک پرتقال بخورید یا از ۲ لیوان آب پرتقال طبیعی استفاده کنید.

عصاره شمعدانی برای درمان خانگی سرفه مرطوب

طبق تحقیقات انجام شده محققان دانستند که عصاره شمعدانی ممکن است بتواند به درمان برونشیت، سرفه و سرماخوردگی کمک کند. از عصاره شمعدانی به تنهای استفاده نکرده و آن را با یک پخش کننده ترکیب کنید. توجه داشته باشید برخی از افراد به روغن شمعدانی حساسیت دارند.

هیدراتاسیون

توجه داشته باشید هیدراته ماندن هنگام عفونت بسیار مهم و جدی می باشد. همچنین از خشکی گلو و تحریک یا ملتهب کردن گلو جلوگیری می کند. در روز حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید.

چای زنجبیل برای درمان سرفه خلط آور

خوردن چای در زمان سرفه مرطوب و سرماخوردگی بسیار مفید است. چای زنجبیل به خاطر داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی از این ماجرا مستثنا نبوده و کاربرد دارد. نوشیدن چند استکان چای زنجبیل در روز التهاب گلو را تسکین می دهد و همچنین بدن را هیدراته نگاه می دارد.

چای آویشن و میخک

آویشن و میخک هر دو خاصیت ضد میکروبی دارند. این دو گیاه به عنوان روغن‌های اساسی یا تنتور نیز می توانند به شما کمک کنند تا بیماری های عفونت تنفسی فوقانی را درمان کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید میخک در عطاری انلاین[/info_box]

طرز استفاده چای میخک و آویشن

آویشن تازه و برگ میخک را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد، سپس صاف کرده و سرو کنید.

درمان های خانگی سرفه مرطوب برای نوزادان

یکی از رایج ترین بیماری‌هایی که افراد به پزشک اطفال مراجعه می کنند، سرفه مرطوب است. معمولا پزشکان کار چندانی نمی توانند انجام دهند چون این بیماری یک بیماری از نوع عفونت ویروسی است و باید دوره درمانی خود را طی کند. اگر کودک شما کمتر از ۲ ماه دارد و سرفه می کند حتما به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید از همین داروهای طبیعی و خانگی که در بالا گفته شد استفاده نمایید. در نوزادان و کودکان نوپا روشهای زیر را امتحان کنید بهتر است.

حمام بخار

اجازه دهید دوش آب گرم چند دقیقه در یکجا باشد تا بخار آن بلند شود سپس فرزند خود را در آن بخار آب ۵ تا ۱۰ دقیقه نگاه دارید تا تنفس کند. با این کار رطوبت لازم را به ریه کودک خود می رسانید.

عسل

عسل یک درمان خوب و موثر برای کودکان بالای ۱ سال است. توجه داشته باشید عسل برای نوزادان پایین یک سال توصیه نمی شود، چون باعث بیماری بوتولیسم می شود.

مرطوب کردن بینی

مرطوب نمودن بینی برای نوزادان وکودکان نوپا بی‌خطر است. می توانید از نمک برای آبیاری بینی نوزادان و کودکان استفاده کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع و اقسام نمک ها در عطاری انلاین[/info_box]

دستگاه بخور

دستگاه های مرطوب کننده هوا یکی از بهترین و مفید ترین دستگاه ها برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق کودک هستند. در شرایط عادی نیز مرطوب کردن اتاق کودک کار بسیار مناسبی است.

هیدراتاسیون برای درمان خانگی سرفه مرطوب

هیدراتاسیون در کودکان نوپا و نوزادان بسیار مهم است. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند سعی کنید به مقدار بیشتر شیر بخورد. این کار باعث می شود گلو نوزاد مرطوب بماند. کودکان را هم با نوشیدن آب تشویق کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر سرفه های خلط دار با مرور زمان خوب می‌شود. در بعضی موارد این سرفه ها چند هفته طول می کشد و یا به سرفه خشک تبدیل می‌شود. تا زمانی که فکر می کنید بهتر شده و بدتر از قبل نیستید احتیاج به پزشک نمی باشد.

ولی اگر دیدید سرفه شما کم کم بدتر می‌شود و یا بعد از ۳ هفته خوب نشده است به پزشک مراجعه کنید. وقتی نمی توانید نفس بکشید یا غذا بخورید، یا اگر سرفه خون دارید به پزشک مراجعه نمایید.

در صورت وجود موارد زیر در کودکان به پزشک مراجعه کنید:

  1. کودک زیر ۳ ماه داشته باشد.
  2. تب در نوزاد زیر ۶ ماه یا تب بیش از۱۰۲ درجه فارنهایت دارد.
  3. در نفس کشیدن مشکل دارد.
  4. آبی می‌شود.
  5. برای بیدار شدن مشکل دارد.
  6. هنگام سرفه کردن سیاه می‌شود.
  7. سرفه شدید دارد.
علت های سرفه مرطوب یا سرفه خلط آور

بیشتر سرفه های مرطوب یا سرفه خلط آور ناشی از عفونت ویروسی است. این عفونت ها در بعضی مواقع تبدیل به بیماری‌های جدی تر می‌شود. بیماری های مانند:

  • برونشیت مزمن
  • پنومونی
  • آسم
  • بیماری انسداد مزمن ریوی
  • فیبروز کیستیک( معمولا نوزادان هنگام تولد غربالگری می شوند).
  • محرک‌های محیطی
  • سیاه سرفه
  • سرفه کورپ

پزشکان براساس علائم و معاینات انجام شده نوع سرفه شما را تشخیص می دهند. برای درمان بعضی از بیماری‌های سرفه باید آزمایشاتی انجام داد که پزشک از بیمار می خواهد، این آزمایشات عبارتند از:

  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • خونگیری
  • تجزیه وتحلیل خلط ( نگاه میکروسکوپی به خلط)
  • آزمایشات عملکرد ریه
  • پالس اکسی متری ( اندازه گیری اکسیژن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *