درمان, درمان و رفع کیست و تخمدان, زنان

درمان فیبروم رحم | گونه خود فیبروم رحم را درمان کنیم؟

نمک صورتی و پرک فلفل
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان خانگی فیبروم رحم را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”گیاه سنا” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d9%86%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن کرچک” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%da%a9%d8%b1%da%86%da%a9-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”چای سبز” link=”https://attarchian.com/product/%da%86%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”غلات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ba%d9%84%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

فیبروم رحمی چیست؟

بین ۶۰ تا ۸۰ درصد خانم ها فیبروم دارند یا داشته اند. فیبروم همچنین به تومورهای خوش خیم، لیومیوم های رحمی و میوم ها نیز معروف هستند. در حالی که فیبروم ها سرطانی یا تهدید کننده زندگی نیستند، ولی گاهی اوقات می توانند برای سلامتی مشکلاتی را ایجاد کنند. اندازه فیبروم ها به اندازه یک دانه یا بزرگتر از یک گریپ فروت است. شما می توانید یک فیبروم یا چند توده داشته باشید. ممکن است شما اصلاً هیچ علائمی نداشته باشید. اکثر زنان نمی دانند که این بیماری را دارند. علائم و نشانه ها به اندازه، محل و تعداد فیبروم ها بستگی دارد. ممکن است دوره هایی که بیش از یک هفته طول می کشد، خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی یا خونریزی بین پریودها، فشار یا درد لگن، کمردرد یا پا درد، تکرر ادرار، مشکل در تخلیه مثانه، یبوست و مشکل برای باردار شدن را تجربه کنید.

اگر سی تا پنجاه سال سن، اضافه وزن یا چاق هستید، سابقه فیبروم در خانواده دارید، شروع قاعدگی قبل از ۱۰ سالگی، استفاده از انواع خاصی برای پیشگیری از بارداری، رژیم غذایی ضعیفی یا مصرف الکل ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فیبروم داشته باشد.

درمان فیبروم رحم

انواع فیبروم

فیبروئیدها می توانند در هر قسمتی از رحم شما رشد کنند. نام آنها بر اساس محل رشد آنها متفاوت است مثلا: فیبرومهای داخل شکمی در داخل دیواره های رحم رشد می کنند، فیبروئیدهای زیر مخاطی در حفره توخالی رحم رشد می کنند و فیبروم زیر سروز از سطح رحم رشد می نماید.

درمان طبیعی فیبروم ها

فیبروئیدها معمولاً به آرامی رشد می کنند یا اصلا رشد نمی کنند. در بسیاری از موارد به ویژه پس از یائسگی فیبروئیدها خود به خود کوچک می شوند. ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید مگر اینکه از علائم ناراحت گردید.

فیبروئیدها ممکن است با جراحی یا سونوگرافی درمانی درمان شوند. جراحی ممکن است شامل برداشتن فیبروم یا کل رحم باشد. مراقبت در خانه، تغییر رژیم غذایی و داروهای طبیعی ممکن است به درمان فیبروم و تسکین علائم کمک کند. تغییر شیوه زندگی در پیشگیری از فیبروم نیز بسیار مهمب است. قبل از استفاده از هر یک از این گزینه ها باید با پزشک خود صحبت کنید و پزشک شما تشخیص می دهد کدام درمان برای شما موثر است و شاید چند درمان را به شما پیشنهاد کند.

کاهش وزن

کاهش وزن ممکن است به جلوگیری یا کاهش اندازه فیبروم ها کمک کند. چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به فیبروم رحم را افزایش می دهد. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که سلول های چربی مقدار زیادی استروژن تولید می کنند.

تغذیه

رژیم غذایی روزانه عامل بسیار مهمی در درمان فیبروم است. تغذیه مناسب می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش خطر کمک کند. برخی غذاها نیز می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد:

خوردن بیش از حد گوشت قرمز و نوشیدن الکل و خوردن کربوهیدراتهای تصفیه شده و غذاهای شیرین ممکن است باعث ابتلا، تحریک یا بدتر شدن فیبروم شود. این غذاها سطح قند خون را بالا می برند و باعث می شوند بدن بیش از حد هورمون انسولین تولید کند. از کربوهیدراتهای ساده تصفیه شده مانند: برنج سفید، ماکارونی و آرد، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین، شربت ذرت، غلات جعبه ای، محصولات پخته شده کیک، کلوچه، دونات و چیپس سیب زمینی اجتناب کنید یا آنها را محدود نمایید.

غذاهایی که باید بخورید.

سعی کنید با استفاده از غذاهای فرآوری نشده غنی از فیبر اشتهای خود را محدود کنید، تعادل در هورمون ها ایجاد کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید.

غذاهای رنگی روشن مانند میوه ها و سبزیجات نیز به کاهش التهاب و خطر ابتلا به فیبروم کمک می کند. این غذاهای کامل مانند: سبزیجات و میوه های خام و پخته شده، میوه خشک شده، غلات کامل، برنج قهوه ای، عدس و لوبیا، نان سبوس دار و ماکارونی، کوینوا و گیاهان تازه و خشک شده را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید انواع گیاهان دارویی در عطاری انلاین[/info_box]

ویتامین ها و مکمل ها

محصولات لبنی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر هستند. این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از رشد فیبروم کمک کند. برخی از انواع ویتامین ها نیز ممکن است به کاهش رشد و اندازه فیبروم کمک کنند. اگر مقدار ویتامین D و ویتامین A کمی از منابع حیوانی مانند لبنیات داشته باشید احتمال ابتلا به فیبروئیدها افزایش می یابد. فیبروم رحمی ممکن است درد قاعدگی، نفخ و گرفتگی را بدتر کند. تعدادی ویتامین مانند: ویتامین B-6، ویتامین B-1، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به تسکین این علائم کمک کنند.

فشار خون برای درمان فیبروم رحم

ممکن است ارتباطی بین فشار خون بالا و فیبروم وجود داشته باشد. برای کنترل فشار خون خود یا برای کاهش خطر و بهبود سلامت کلی خود بهتر است غذاهای دارای نمک یا سدیم اضافه شده را محدود کنید، فشار خون خود را به طور مرتب چک کنید و ورزش منظم داشته باشید.

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی ممکن است به درمان فیبروم یا کاهش علائم مرتبط کمک کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا این داروها موثر هستند و موثرترین دوز آن چیست. گیاهان دارویی قوی هستند و می توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

داروی سنتی چینی

داروهای گیاهی در طب سنتی چینی برای کند کردن رشد فیبروم و درمان علائم استفاده می شود.

چای سبز برای درمان فیبروم رحم

بیوفلاونوئید موجود در چای سبز ممکن است به کاهش اندازه و تعداد فیبروم ها کمک کند. این ممکن است به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و حذف سموم از بدن باشد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]خرید چای سبز در عطاری انلاین[/info_box]

چستبری

چستبری برای خونریزی شدید قاعدگی، دوره های دردناک و سایر علائم مصرف می شود. این داروی گیاهی به تعادل سطح هورمون ها کمک می کند.

ایسفاگولا، سنا و روغن کرچک

گیاهان فیبری مانند: ایسفاگولا و سنا به عنوان ملین طبیعی استفاده می شوند. این گیاهان را به آب یا آب میوه اضافه کنید تا به رفع یبوست کمک کند. روغن کرچک یک روغن گیاهی است که می تواند به عنوان مکمل برای یبوست گاه به گاه مصرف شود.

داروهای دیگر

مراقبت در خانه ممکن است به مدیریت استرس کمک کند چون استرس می تواند فیبروم و سلامت کلی شما را بدتر کند. کمپرس گرم یا استفاده از گرمای محلی، حمام های گرم، یوگا و ورزش و ماساژ درمانی از گزینه های درمانی هستند که می توانند به کنترل استرس کمک کنند.

در بیشتر موارد، فیبروم های علامتی با داروهای هورمونی، سونوگرافی درمانی، جراحی و سایر درمانها درمان می شوند. داروها به کوچک شدن فیبروم یا تسکین علائم کمک می کنند.

داروهای متعادل کننده هورمون، دستگاه داخل رحمی آزاد کننده پروژستین، جراحی سونوگرافی متمرکز با هدایت، آمبولیزاسیون شریان رحم، که با مسدود کردن خونرسانی به فیبروم و رحم عمل می کند، میولیز، که با منبع گرما مانند امواج رادیویی حذف می شود، کرایومیولیز، که با انجماد فیبروم را از بین می برد، میومکتومی، که جراحی برای برداشتن فقط فیبروم است و هیسترکتومی، که رحم را با جراحی خارج می کند. همه این موارد درمانهایی هستند که پزشک شما ممکن است توصیه کند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هرگونه علائم مربوط به فیبروم هر چند خفیف به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما را معاینه می کند و در صورت نیاز به درمان تصمیم می گیرد. اگر برای باردار شدن مشکل دارید پزشک می تواند تشخیص دهد که علت آن فیبروم است.

کلام آخر

پزشک می تواند تعیین کند که درمان فیبروم جایگزین یا طبیعی برای شما مناسب است. درمان بستگی به سن، سلامتی و شیوه زندگی شما دارد. همچنین ممکن است بسته به تعداد، اندازه و محل فیبروم شما متفاوت باشد. تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی شما اولین برنامه درمانی برای درمان فیبروم رحمی است. رژیم غذایی، داروهای طبیعی، مدیریت استرس و تسکین درد جایگزین نیز ممکن است به کاهش علائم مانند: درد، خونریزی شدید و یبوست کمک کند.

با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد بهترین رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای خود صحبت کنید. قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *