تغذیه, درمان, سلامت, غذا و مواد مغذی, یبوست

درمان یبوست با ویتامین | ۵ ویتامینی که می توانند یبوست را تسکین دهند.

گرانول نمک نارنجی و دود
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه درمان یبوست با کمک ویتامین ها را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”غلات” link=”https://attarchian.com/product-category/%d8%ba%d9%84%d8%a7%d8%aa/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نخود” link=”https://attarchian.com/product/%d9%86%d8%ae%d9%88%d8%af/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که اجابت مزاج یا مشکل دفع مدفوع شکل بگیرد و اگر کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید احتمالاً دچار یبوست شده اید. شما می توانید در اکثر مواقع یبوست گاه به گاه را با: تغییر شیوه زندگی یا داروهای بدون نسخه، نوشیدن آب بیشتر، خوردن فیبر بیشتر و ورزش درمان کنید. ملین ها یا نرم کننده های مدفوع نیز ممکن است تسکین دهنده باشند و بسیاری از ویتامین ها به عنوان نرم کننده های طبیعی مدفوع عمل می کنند و برخی ویتامین ها نیز ممکن است به کاهش یبوست شما کمک کنند. اگر قبلاً این ویتامین ها را مصرف نکرده‌اید افزودن برخی ویتامین‌ها به برنامه روزانه‌تان ممکن است باعث تسکین آنها شود.

درمان یبوست با ویتامین ها

درمان یبوست با ویتامین

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و ویتامین C جذب نشده اثر اسمزی در دستگاه گوارش شما دارد. یعنی آب را به روده شما می کشد که می تواند به نرم شدن مدفوع شما کمک کند. اما توجه داشته باشید ویتامین C بیش از حد می تواند مضر باشد و همچنین می تواند باعث اسهال، حالت تهوع و گرفتگی معده شود و باعث شود برخی افراد آهن زیادی از غذای خود جذب کنند.

در میان سایر عوارض جانبی ویتامین C ممکن است یبوست شما را بدتر کند. حد بالای ویتامین C که بیشتر بزرگسالان می توانند تحمل کنند ۲ هزار میلی گرم است. حد بالایی برای کودکان زیر ۱۸ سال بسته به سن آنها ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم است.

ویتامین B-5

ویتامین B-5 نیز اسید پانتوتنیک نامیده می شود و یک مشتق از ویتامین B-5 دکسپانتنول ممکن است یبوست را کاهش دهد. ویتامین B-5 ممکن است انقباض عضلانی در سیستم گوارش شما را تحریک کند و به حرکت مدفوع در روده شما کمک می کند. البته تحقیقات فعلی برای ارتباط ویتامین B-5 با تسکین یبوست کافی نیست و به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

تقریباً تمام غذاهای گیاهی و حیوانی حاوی پانتوتنیک اسید هستند. بنابراین مصرف مکمل ها به طور کلی ضروری نیست. مصرف روزانه توصیه شده برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم در روز است و خانم های باردار می توانند تا ۶ میلی گرم افزایش پیدا کنند. این در حالی است که بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی گرم دریافت کنند. توجه داشته باشید کودکان زیر ۱۸ سال به طور کلی باید بین ۱٫۷ تا ۵ میلی گرم در روز بسته به سن خود دریافت کنند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]روغن های ضروری برای یبوست | چگونه می توان از روغن های ضروری برای درمان یبوست استفاده نمود؟[/info_box]

اسید فولیک: درمان یبوست با ویتامین

اسید فولیک به نام فولات یا ویتامین B-9 نیز شناخته می شود و با تحریک تشکیل اسیدهای گوارشی به کاهش یبوست شما کمک کند. اگر سطح اسید گوارشی شما پایین بوده است افزایش آن ممکن است به تسریع هضم و حرکت مدفوع در روده بزرگ کمک کند.

در صورت امکان سعی کنید به جای مصرف مکمل اسید فولیک از غذاهای غنی از فولات استفاده و مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات اغلب غنی از فیبر نیز هستند که ممکن است به حرکت روده شما کمک کند. اسفناج، نخود، غلات صبحانه غنی شده و برنج غنی شده از غذاهای غنی از فولات می باشند که می توانید مصرف کنید.

اکثر مردم مقدار زیادی اسید فولیک را توسط رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنند ولی ممکن است بخواهید مکمل مصرف کنید. حد بالایی که بیشتر بزرگسالان می توانند آن را تحمل کنند ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز است و کسی که باردار است ممکن است بیشتر را تحمل کند. اکثر کودکان بین یک تا هیجده سال بسته به سن خود می توانند روزانه ۱۵۰ تا ۴۰۰ میکروگرم مصرف کنند.

ویتامین B-12

کمبود ویتامین B-12 می تواند باعث یبوست شود و اگر یبوست شما ناشی از سطوح پایین B-12 است. افزایش مصرف روزانه این ماده مغذی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. ممکن است ترجیح دهید به جای مصرف مکمل، غذاهای غنی از این ویتامین مانند: جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تن مصرف کنید.

توصیه می شود که بیشتر بزرگسالان روزانه ۲٫۴ میکروگرم منبع معتبر ویتامین B-12 دریافت کنند و کودکان زیر ۱۸ سال بسته به سن خود می توانند بین ۰٫۴ تا ۲٫۴ میکروگرم مصرف کنند.

ویتامین B-1: درمان یبوست با ویتامین

ویتامین B-1 یا تیامین به هضم غذا کمک می کند و هنگامی که سطح تیامین شما پایین باشد. هضم شما ممکن است کند شده و همین موضوع می تواند منجر به یبوست شود. اکثر زنان باید روزانه ۱٫۱ میلی گرم تیامین مصرف کنند. اکثر مردان باید ۱٫۲ میلی گرم در روز مصرف کنند. کودکان بین یک تا هیجده سال بسته به سن باید بین ۰٫۵ تا ۱ میلی گرم دریافت کنند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]گیاهان دارویی یبوست | چگونه از گیاهان دارویی برای درمان یبوست استفاده کنید؟[/info_box]

ویتامین هایی که باعث افزایش یبوست می گردند.

برخی از مکمل های ویتامین شامل مواد معدنی کلسیم و آهن هستند که در واقع می توانند شانس ابتلا به یبوست را افزایش دهند و برخی از مواد مورد استفاده برای تشکیل قرص های ویتامین مانند لاکتوز یا تالک نیز ممکن است باعث یبوست شوند. اگر مشکوک هستید که دوز روزانه ویتامین ها باعث یبوست می شود با پزشک خود صحبت کنید. زیرا آنها ممکن است شما را تشویق کنند که مصرف مکمل های ویتامین را متوقف کنید و یا به نوع دیگری تغییر دهید، یا دوز خود را کاهش دهید. اگر ویتامین ها را برای یک بیماری مزمن مصرف می کنید بدون مشورت با پزشک خود مصرف آنها را قطع نکنید.

اثرات جانبی

برخی از ویتامین ها می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند به خصوص زمانی که با سایر ویتامین ها، مکمل ها یا داروها مخلوط می شوند. برخی ویتامین ها نیز می توانند شرایط پزشکی قبلی را تشدید کنند پس قبل از مصرف هر گونه ویتامین برای رفع یبوست با پزشک خود صحبت کنید و در صورت تجربه هر گونه عوارض جانبی به آنها اطلاع دهید.

جلوگیری از یبوست

برای جلوگیری از یبوست نکاتی از جمله: فیبر رژیمی را اضافه کنید، غذاهای غنی از فیبر مانند:لوبیا، غلات کامل، میوه ها وسبزیجات بخورید. زیرا فیبر مدفوع شما حجیم می‌ کند و به شما کمک می‌ کند آن را از سیستم گوارشی خود عبور دهید.

[info_box title=”” image=”” animate=””]درمان یبوست | چگونه می توان دیورتیکولیت درخانه درمان کرد؟[/info_box]

مایعات بیشتری بنوشید.

مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید زیرا وقتی بدن شما مایعات کافی برای هضم غذا را داشته باشد دفع مدفوع را آسان تر می کند.

ورزش

برای تحریک سیستم گوارشی و بهبود توانایی دفع مدفوع به طور منظم ورزش کنید و حتی پیاده روی منظم در اطراف محله شما می تواند به تحریک هضم کمک کند.

استرس را کاهش دهید.

اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهید که می تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند. برای مثال، از عوامل استرس‌زا رایج اجتناب کنید، تکنیک‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید و برای فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید وقت بگذارید. یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در پیشگیری و درمان بیشتر موارد یبوست کمک کند و اگر بیش از یک هفته یبوست را تجربه کردید و با تغییر سبک زندگی تسکین پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

یبوست ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و در بیشتر موارد پس از چند روز برطرف می شود. اگر یکی از این ویتامین ها را به عنوان یک گزینه درمانی امتحان کنید ممکن است ۳ الی ۵ روز طول بکشد تا نتیجه را ببینید. در موارد نادر یبوست مزمن می تواند منجر به عوارضی از جمله پارگی در بافت رکتوم یا هموروئید شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *