مراقبت و سلامتی

چگونه موهایی زیبا و درخشان داشته باشیم؟

رژیم غذایی تقویت مو
این پست چقدر براتون مفید بود؟

بدن هر فرد، باید دارای یک برنامه غذایی مفید و کامل باشد تا سلامت کل اجزای بدن را فراهم کند. سلامت قسمتهای مختلف بدن، درخشانی مو و دندانها، نتیجه تغذیه درست ما است. درخشش و براق بودن موها با رژیم مناسب فراهم می شود. به عبارتی تا غذایی کامل و مناسب مو با منابع تغذیه ای تامین نگردد موی سالم نخواهیم داشت. توجه به چند نکته برای مراقبت از موها، کمک می کند تا موها ساختمان مولکولی ایده آل و رشد و نمو خوبی داشته باشند.

اختلالات بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد مشکلات برای مو شوند. مشکلاتی همچون: کیست مویی (حفره حاد)، ریزش مو مزمن، طاسی سر به شکل مردانه (AGA)، ریزش مو الگویی زنانه (FPHL) و آلوپسی که یک عارضه هورمونی است و مو به شکل نامتعارفی در نقاط مختلف بدن می ریزد. در نظر داشته باشید با یک سفره غذایی سالم و مواد مغذی سرشار از پروتئین، ویتامین ها، چربی های ضروری و مواد معدنی کامل بتوانیم به رشد و درخشش مو کمک کنیم و از بیماریها و عوارض احتمالی پیشگیری کنیم.

رژیم غذایی تقویت مو

رژیم غذایی تقویت مو

خوراکی های حاوی چربی های مفید

همانطور که می دانید اسید های چرب ضروری بدن در ماهی هایی چون ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن و ماهی خال خالی وجود دارد. این ماهی ها نقشی حیاتی در پرپشت کردن و تقویت موها دارند.

مغزهایی(مانند بادام، گردو )، دانه ها (مانند دانه کتان و دانه چیا ) و روغن (مانند: روغن بذر کتان، روغن کانولا، روغن زیتون) دارای، اسیدهای چرب امگا ۳ فراوان هستند. آنها باعث ایجاد رطوبت در پوست و موی سر شما می گردند.

بعلاوه دانه، مغزها، ماهی، سبزیجات (مانند کلم بروکلی، گل کلم) نیز منبع مهمی از اسیدهای چرب ضروری هستند. هر فرد باید در برنامه غذایی خود منابع ذکر شده را به رژیم غذایی خود اضافه و با برنامه ای منظم مصرف کند.

 آهن

یک ماده معدنی بسیار مهم در رشد و شادابی موها، آهن است. کاهش فریتین در بدن بخاطر استفاده نکردن از غذاهای دارای آهن برای رشد مو بسیار ضروری است. سعی کنید در برنامه غذایی خود، بطور مناسب و منظمی گوشت گاو (بخصوص جگر) و صدف را جای دهید. اگر هم فقط گیاه خواری می کنید، از غلات غنی شده، سویا و عدس نیز بهره ببرید. بعلاوه سبزیجات برگ سبز و تیره مثل اسفناج، منبع خوبی از آهن هستند، پس آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

ویتامین C مملو از آنتی اکسیدان است و به جذب آهن کمک می کند، باعث تقویت ریشه موها می شود و از خشکی و زبری مو جلوگیری می کند. بیمارانی که به کم خونی مبتلا هستند، با خوردن ویتامین C، آهن بیشتری از غذا را برای بدن جذب می نمایند.

ریزش موی ناشی از فقر آهن، با خوردن ویتامین C درمان می گردد. خوردن مرکباتی مانند گواوا یا زیتون محلی، خربزه و لیمو که سرشار از ویتامین C است، هر روز و به اندازه کافی می تواند کمک شایانی نماید. یکی دیگر از میوه های سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان، توت می باشد که محافظت فولیکول یا ریشه موها است. توت از ریشه مو در برابر آسیب ذرات مخرب مو محافظت می کند.

رژیم غذایی تقویت مو

پروتئین برای رژیم غذایی تقویت مو

همانطور که می دانید ساختار موها از پروتئین است. با خوردن مواد پروتئین دار، ترکیب اصلی و سازنده مو را تامین کرده اید و اگر موها، کمبود پروتئین داشته باشند، کم کم ضعیف و شکننده می شوند و به مرور شروع به ریزش می کنند. پروتئین در اکثر منابع غذایی وجود دارد و باید سعی کنیم به اندازه نیاز روزانه برای تامین پروتئین مو از آنها بهرمند شویم.

مثلا موادی مانند: تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، گوشت قرمز بی چربی، میگو و ماهی سالمون، منابع خوبی از پروتئین هستند. محصولات گیاهی چون سویا، حبوبات (انواع لوبیا و عدس) هم پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می کنند.

ریز مغذی هایی چون ویتامین ها و مواد معدنی، وظایف فراوان دارند‌. مانند تقویت ریشه موها و جلوگیری از خشک و کدر شدن مو، شکستگی مو، ایجاد رطوبت در مو، جریان خون در پوست سر و رشد مو را موجب می شود.

ویتامین های (A ، B6 ، B12 ، اسید فولیک و E) و مواد معدنی مثل ( منیزیم، روی و بیوتین) در گیاهانی مثل اسفناج یافت می شود. اسفناج همچنین دارای ویتامین A، بتا کاروتن و فولات است. سبزیجات دیگر مانند هویج، سیب زمینی (هم سفید و هم شیرین)، فلفل دلمه ای قرمز و زرد علاوه بر بتاکاروتن منبع ویتامین C نیز هستند.

برای تامین این املاح، کار جالبی می توان کرد و آن خوردن غلات کاملا غنی شده در صبحانه است. این غلات مخصوص صبحانه حاوی روی، آهن و ویتامین B است. خوردن: گوشت، مرغ، ماهی و انواع فراوردهای شیری دارای ویتامین B12 هستند. روی صدف، غلات کامل، آجیل، گوشت قرمز یافت می شود.

آب

نوشیدن آب

نوشیدن مقدار کافی آب، برای انجام فعالیتهای بدن ضروری است. چه برای فعالیت های درون اندامی، چه برای پوست و مو. نوشیدن آب کافی، موجب سرعت سوخت و ساز در بدن و تقسیم بهتر و تامین مواد ضروری اندامها می شود. توصیه شده در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب، بنوشیم.

در آخر رژیم غذایی تقویت مو

برای داشتن مو زیبا و درخشان، باید مطمئن باشید که رژیم غذایی کامل و سالمی دارید. برای اینکه ویتامین ها و مواد مغذی، به اندازه کافی در بدن جذب کرده باشید، باید منابع آنتی اکسیدان، آهن و ویتامین ها و املاح به مقدر کافی مصرف کنید. رشد و زیبایی موها، نیازمند یک برنامه غنی غذایی است.

سلامت و تنوع غذاها، جهت جذب انواع مواد ضروری بدن و نوشیدن آب کافی همچنان توصیه می شود. با اطمینان از مصرف غذاها که دارای انواع ویتامین ها هستند، در انتظار موهای زیبا و درخشنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *