مراقبت و سلامتی

چگونه مدیتیشن با شمع را انجام دهیم؟

مدیتیشن با شمع
3.6/5 - (5 امتیاز)

مدیتیشن با شمع در صورت صحیح انجام شدن بسیار می تواند لذت بخش باشد. اگر شما هم به انجام این مدیتیشن هستید و نمی دانید چگونه باید آن را انجام داد با ما در عطاری آنلاین همراه باشید.

نکات مهم برای انجام دادن صحیح تراتاکارا

مدیتیشن با شمع

زمان مناسب

در ابتدا باید زمان درست برای انجام مدیتیشن با شمع را در نظر بگیریم. تراتاکار باید در فضای تاریک، مثل اول صبح یا در شب درست قبل از خواب انجام گیرد. این کار چون با نور یک شمع انجام می گیرد اگر در روز و زیر نور خورشید در بیرون انجام گیرد فایده ای ندارد.

انتخاب شمع مناسب تراتاکار

وقتی زمان درست را انتخاب کردید، باید به دنبال یک شمع مناسب برای مدیتیشن باشید. برای این کار از شمع هایی که با پارافین و مواد شیمیایی درست شده اند، استفاده نکنید، چون این نوع شمع ها سمی هستند و بخارهای سمی بر تمرکز شما تأثیر می گذارد و خطرات فراوانی برای شما ایجاد می کند. از شمع های استفاده کنید که از موم سویا یا موم زنبور عسل درست شده باشند.

کار بعدی در مورد رایحه و رنگ است. بعضی از افراد شمع های معطر را برای یک حالت آرامش مطلوب می دانند و بعضی دیگر نیز به بو آلرژی دارند. شمع ها با بوهای متفاوت وجود دارد مانند: یاس، وانیلی، کاجی، دارچینی، نعناع فلفلی و اسطوخودوس که می توان از آنها استفاده کرد.

شمع

رنگ شمع

از رنگی استفاده کنید که هم به شما آرامش بدهد و هم تمایل بیشتری به نگاه کردن به آن داشته باشید.

رنگ شمع ها می تواند معناهای مختلفی داشته باشد:

  • سفید: شفافیت، سادگی، کامل بودن، بی گناهی، خلوص
  • طلای: معنویت، فراوانی، ثروت
  • سبز: گذشت و عطوفت، شفابخشی، امید و آزادي ، باروری
  • آبي: خلاقیت، ارتباط، اعتماد
  • زرد: عزت و نظم، جاه
  • طالبی: شجاعت، عزت نفس
  • نارنجی: انرژی جنسی، احساسات، دوستی،خوشبختی و خوش بینی
  • صورتی: عشق، وفاداری و همدلی
  • فیروزه ای: محافظت و استقلال،بهبودی
  • نیلی: تخیل، خرد،وضوح
  • بنفش: تعهد، قدرت بالاتر، احترام
  • قرمز: عشق، شجاعت، پیوند های خانوادگی، قدرت، نشاط

این رنگ ها و نمادها بسته به فرهنگ و کیفیت با هم مشترک هستند.

مدیتیشن با شمع

 

مکان مدیتیشن با شمع

گزینه بعد جا و محیط است که در آن جا مدیتیشن انجام می شود. در اتاقی ساکت و آرام مدیتیشن انجام دهید گوشی ها را خاموش کرده تا کسی مزاحم شما نشود. برای تاریک بودن محل پرده ها را کشیده و چراغ ها را خاموش کنید تا هیچ گونه حواس پرتی نداشته باشید.

در کل حواس پرتی را دور کنید. در آخر هم لباس و کفش مناسب بپوشید و پتو یا یک شال کنار خود بگذارید تا اگر سرد شد بتوانید از آن استفاده کنید. بهترین لباس برای مدیتیشن لباس گشاد است.

شمع را در جای مناسب قرار دهید.

فاصله شما از شمع باید بین ۵۰ تا ۹۰ سانتی متر باشد. اگر نزدیک تر از حد باشد باعث روشنای و تمرکز بیشتر می شود.

موقیعت خود را برای تراتاکار تعیین کنید.

با راحتی کامل بنشینید. می توانید به صورت نیلوفر آبی یا هر مدلی که میپسندید بنشینید و یا اینکه می توانید حتی روی صندلی بنشینید. به هر حال دستانتان باید روی دامانتان باشد.

روی شعله تمرکز کنید.

به شعله نگاه کنید و ذهن خود را از شعله شمع پر کنید. چشمانتان شروع به اشک ریختن می کند اما بعد از مدتی کم رنگ می شود. این کار را انجام دهید.

مدیتیشن با شمع

حالا برای مدیتیشن با شمع آماده اید.

با تمرکز روی شعله شمع، تنفس خود را آرام از طریق بینی با دم و بازدم طولانی شروع کنید. از شعله شمع تمام استفاده را کنید تا افکار خالی از ذهن شما خالی شود. هر دفعه که ذهنتان به طرف افکار دیگر می رود زود برگردید و ذهن خود را جمع کنید.

با این کارها می توانید به تمرکز و آرامش برسید. چشمانتان را بعد از ۵ دقیقه می توانید ببندید و روی یک نقطه بین چشم متمرکز شوید. در کل می توان گفت ماکت شمع را با چشمان بسته می بینید.

اگر ندیدید دوباره به شمع نگاه می کنید و تکرار می کنید تا زمانی که به نتیجه برسید.
برای بیرون آمدن از مدیتیشن چشم های خود را باز کنید و با آرامش این کار را تکرار کنید و تجربه های خود را در یک جا یادداشت کنید تا در دفعات بعدی بهتر انجام دهید.

توجه داشته باشید اگر در مکان نیستید و یا به هر دلیلی مکان را ترک کرده اید مطمعا شوید شمع را خاموش نموده اید در غیر این صورت خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *