پوست و مو, روغن های طبیعی, زیبایی

طریقه مصرف و طرز استفاده از روغن گلیسیرین

طریقه مصرف روغن گلیسیرین
3/5 - (2 امتیاز)

مایعی بی رنگ که در تمام چربی های طبیعی چه گیاهی و چه حیوانی یافت می شود را روغن گلیسرول یا گلیسیرین می گویند که حتی در پوست ما نیز یافت می شود و می توان آن را به صورت مصنوعی نیز ساخت.

روغن گلیسیرین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و رطوبت را به هر سطحی که روی آن اعمال شود را جذب می کند. از گلیسیرین در: ضد یخ، در صنعت فیلم برای جلوه های ویژه و برای التیام زخم ها به دلیل خواص ضد التهابی و ضد تحریک آن استفاده می شود.

گلیسرین همچنین در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و توانایی کمک به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست را دارد و یکی از رایج ترین محصولات استفاده شده در مراقبت از پوست و مو نیز می باشد.

با ما در دکتر اویل همراه شوید تا با طریقه مصرف روغن گلیسیرین آشنا گردید.

طریقه مصرف روغن گلیسیرین

خواص روغن گلیسیرین

روغن دانه های گیاهی مانند: نارگیل، نخل یا سویا دارای مقادیر زیادی گلیسیرین می باشند که کاملا خالص و غیر سمی می باشد. گلیسیرین از شکستن موها جلوگیری می کند و باعث مرطوب شدن آنها می شود و همچنین به عنوان یک نرم کننده عمیق و عالی عمل می کند.

شما می توانید گلیسیرین را با نرم کننده های تجاری مخلوط کنید و یا به محصولات موی خانگی، روغن های طبیعی دیگر یا حتی آب اضافه کنید. روغن گلیسیرین می تواند حتی رطوبت از هوا را جذب کند و همین جذب رطوبت از هوا می تواند گلیسیرین را به یک مکمل عالی برای روتین مراقبت از پوست شما تبدیل کند. روغن گلیسیرین از آنجایی که می تواند به کاهش شکستگی موها کمک کند می  تواند به رشد سریعتر موها و سالم ماندن آنها نیز کمک کند.

روغن گلیسیرین می تواند به از بین بردن خارش پوست سر به خصوص در ماه های سردتر کمک کند و با استفاده منظم می تواند به از بین بردن شوره سر با یک اثر خنک کننده تسکین دهنده روی پوست سر کمک کند. هیچ چیز نمی تواند انتهای مو را ترمیم کند اما مخلوط کردن چند قطره روغن ضروری با گلیسیرین می تواند به تقویت مو کمک کند.

عوارض روغن گلیسیرین

اگر گلیسیرین با ترکیبات نفتی مخلوط شود در واقع خطر خشک شدن شدید مو را به همراه دارد که باعث شکننده شدن موها و شکستگی آنها می شود. قبل از خرید حتما دقت کنید زیرا بسیاری از محصولات با گلیسیرین به عنوان یک ماده با فرم مصنوعی ساخته می شوند که معمولا از اپی کلروهیدرین تولید می شود.

این گلیسیرین مصنوعی اغلب فواید مشابهی را برای همتایان طبیعی خود به ارمغان می‌آورد اما با خطرات عمده‌ای همراه است. اپی کلروهیدرین یک ماده شیمیایی سمی است که به عنوان یک سرطان زا طبقه بندی می شود.

نحوه استفاده از روغن گلیسیرین برای پوست

رفع چین و چروک

پیری، رژیم غذایی ضعیف و عوامل مضر محیطی منجر به ایجاد چین و چروک یا خطوط ریز روی صورت می شوند. شما می توانید به جای استفاده از کرم های حاوی مواد شیمیایی از گلیسیرین و روغن ویتامین E استفاده کنید.

ویتامین E باعث نابودی و سرکوب رادیکال های آزاد می شود چون همین رادیکال های آزاد منجر به ایجاد چین و چروک پوست می شوند. همچنین باعث افزایش کلاژن سازی و بهبود بافت پوست می گردند. الاستین که برای کاهش چین و چروک ضروری است می تواند توسط این ویتامین تولید شود.

نحوه استفاده:

۲ کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن آن را در یک کاسه خارج کنید و سپس یک قاشق چایخوری گلیسیرین به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید و این ماسک را با استفاده از انگشتان تمیز خود روی صورت شسته شده بمالید. در پایان اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود و سپس آن را کاملا با آب بشویید.

سفید کردن پوست

پوست ما میلیون ها سلول مرده دارد و همچنین همه ما در معرض اشعه ماورا بنفش مضر، آلاینده ها و ناخالصی ها هستیم که این عوامل رنگ پوست را بتدریج تیره می کنند. گلیسیرین و گلاب سرشار از مواد مغذی ضروری هستند که می توانند با پاک کردن این ناخالصی ها، موجب درخشندگی پوست شوند.

نحوه استفاده:

یک قاشق چایخوری آب لیمو را با مقدار مورد نیاز گلیسیرین مخلوط کنید سپس ۲ قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه و کاملا مخلوط کنید. آن را روی صورت شسته شده بمالید و بهترین زمان برای استفاده از این ماسک شب می باشد.

طریقه مصرف روغن گلیسیرین در رفع چربی اضافه ی پوست

گلیسیرین دارای خاصیت ضد جوش می باشد که آن را به ماده ای مناسب برای پوست های چرب و مستعد آکنه تبدیل می کند. گلیسیرین بر خلاف صابون های خشن برای پوست بسیار ملایم است. شما می توانید گلیسیرین را با گلاب مخلوط کنید تا سبوم اضافی صورت را پاک کند.

نحوه استفاده:

مقادیر مساوی گلاب و گلیسیرین را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید و آن را روی صورت شسته شده بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح آن را کاملا بشویید.

طریقه مصرف روغن گلیسیرین برای مو

اسپری مو

شما برای ساختن اسپری مو به: گلیسیرین، یک دوم فنجان گلاب، ۴ تا ۵ قطره اسانس نعناع یا رزماری، ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین، یک دوم فنجان آب و یک بطری اسپری نیاز دارید. برای ساخت این اسپری ۲ دقیقه زمان نیاز دارید. شما می توانید هر هفته یک بار از این اسپری استفاده کنید.

همه مواد را با هم مخلوط کنید و مخلوط را در بطری اسپری بریزید سپس اسپری را روی موهای شسته و مرطوب بپاشید.

گلاب می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند و این ممکن است اختلالات خشکی و خارش پوست سر را درمان کند. نعناع و رزماری دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی هستند که ممکن است به تمیز نگه داشتن پوست سر کمک کند.

طریقه مصرف روغن گلیسیرین با روغن کرچک

برای ساختن این اسپری به یک قاشق غذاخوری روغن کرچک، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین، ۲ قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک زرده تخم مرغ نیاز دارید که ظرف مدت ۲ دقیقه این اسپری آماده می شود.

ابتدا تمام مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست به دست آید. خمیر را از ریشه تا انتها به موهای خود بمالید سپس آن را به پوست سر خود بمالید. از نوک انگشتان خود برای ماساژ پوست سر خود با خمیر استفاده کنید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد و شامپو بشویید.

موارد منع مصرف گلیسیرین گیاهی

روغن گلیسیرین گیاهی فقط برای استفاده خارجی است و قبل از استفاده از این روغن برای اهداف درمانی، مشورت با پزشک ضروری است. به ویژه به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود که گلیسیرین گیاهی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنند. زیرا ممکن است بر ترشح هورمون‌های خاصی تأثیر بگذارد و مشخص نیست که آیا این اثرات در این مراحل رشد به نوزادان قابل انتقال است یا خیر.

این محصول باید همیشه در محلی نگهداری شود که برای کودکان به خصوص افراد زیر ۷ سال غیرقابل دسترس باشد.قبل از استفاده از گلیسیرین گیاهی بر روی پوست شما باید ابتدا به مقدار یک سکه در ناحیه کوچکی از پوست که حساس نیست آزمایش انجام دهید اگر دچار واکنش آلرژیک مانند: سرخی، خارش یا عفونت نشدید می توانید در هر قسمتی از آن استفاده کنید.

روغن گلیسیرین گیاهی را هرگز نباید در نزدیکی چشم ها، داخل بینی و گوش ها و یا روی هر ناحیه به خصوص حساس پوست استفاده کرد. گلیسیرین گیاهی را نباید روی پوست ناپاک، زخم های باز یا عفونی یا پوستی که هر نوع ترشح مایعی ترشح می کند استفاده شود.

عوارض جانبی بالقوه گلیسیرین گیاهی شامل: آنافیلاکسی، گیجی، اسهال، کم آبی بدن، مشکل در تنفس، خشکی پوست، ادرار بیش از حد، سردرد، کهیر، خارش، ضربان قلب نامنظم، تحریک پوست، تهوع، تپش قلب، بثورات پوستی، قرمزی، تورم، یا استفراغ می شود.

افرادی که به روغن نارگیل یا روغن پالم حساسیت یا آلرژی دارند به طور بالقوه ممکن است واکنش های آلرژیک به گلیسیرین گیاهی را تجربه کنند. در صورت بروز واکنش آلرژیک، مصرف فرآورده را قطع کنید و فوراً برای ارزیابی سلامت و اقدامات درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *