مراقبت و سلامتی

خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی
این پست چقدر براتون مفید بود؟

آیا گوجه فرنگی میوه است یا سبزیجات؟ این سوال همیشه برای گوجه فرنگی قابل بحث بوده است، خصوصاً وقتی صحبت از غذا می شود. به همین دلیل، گوجه فرنگی تقریباً در هر آماده سازی صرف نظر از هر نوع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ غذایی بدون گوجه فرنگی آبدار کامل نیست. از نظر علمی، گوجه فرنگی به عنوان “Solanum Lycopersicum” شناخته می شود. در این جا ملا سعی داریم کمی درابطه با گوجه فرنگی صحبت کنیم و ببینیم در کنار خوشمزه گی و رنگ دادن به غذاهایمان آیا خواص درمانی نیز دارد یا خیر. پس اگر شما هم به دنبال این سوال هستید پیشنهاد می کنیم عطاری آنلاین را از دست ندهید.

بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است، ابتدا زمانی که گوجه فرنگی به اروپا معرفی گرید آنان فکر می کردند یک توت سمی است. اما اکنون یکی از پایه های اصلی تهیه سس در ایتالیا می باشد.

اما اکنون هند بزرگترین تولید کننده گوجه فرنگی در دنیا می باشد. گوجه فرنگی برای مقاصد مختلف همچون: تهیه سالاد، آب میوه، سوپ و … استفاده می شود. گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی طبیعی و مواد معدنی مانند ویتامین: A ، K ، B1 ، B3 B5 ،B6 ،B7 و ویتامین C است. دارای: فولات، آهن، پتاسیم، منیزیم، کروم، کولین، روی و فسفر نیز میس باشد. مصرف روزانه گوجه فرنگی، همراه با بهبود عطر و طعم غذا، می تواند باعث بهبود حال جسمی و روحی افراد نیز شود.

از گوجه فرنگی می توان در تهیه انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی نیز استفاده نمود. محصولاتی همچون: روغن گوجه فرنگی، ماسک، پودر و … .

خواص گوجه فرنگی برای سلامتی

خواص گوجه فرنگی

خواص ضد سرطان در گوجه فرنگی

بر اساس گزارش ها لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند رشد سلول های سرطانی، به ویژه: سرطان پروستات، سرطان معده و سرطان روده بزرگ را کنترل کند. بسیار جالب است که بدانید در مقایسه با گوجه فرنگی خام، گوجه فرنگی پخته شده تولید لیکوپن را افزایش می دهد.

منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی

یک گوجه فرنگی روزانه مقدار فوق العاده ای ویتامین C دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که ممکن است شما را از رادیکال های آزاد نجات دهد و بر سیستم های ایمنی بدن تأثیر بگذارد. علاوه بر این شامل ویتامین A، آهن و پتاسیم است. پتاسیم می تواند عملکرد مهمی در سالم نگه داشتن اعصاب داشته باشد و آهن برای حفظ گردش خون بسیار مهم می باشد. ویتامین K همچنین می تواند به وفور در گوجه فرنگی کشف شود که از لخته شدن خون می تواند جلوگیری نماید.

خواص گوجه فرنگی

مراقبت از پوست با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی وقتی به صورت آب یا پوره روی پوست قرار گیرد می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. همچنین مصرف روزانه آن می تواند پوست شما را سالم و درخشان نگاه دارد. این عملکرد به وجود ویتامین ها و مواد معدنی بیشمار موجود در گوجه فرنگی نیز مربوط می شود.

درمان دیابت

از خواص گوجه فرنگی می توان به درمان دیابت اشاره نمود. مطالعه منتشر شده در یک مجله معتبر نشان می دهد که مصرف روزانه گوجه فرنگی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو دیابت نوع ۲ کمک کند. همچنین شناخته شده که آنها باعث کاهش التهاب، آسیب بافتی و … می شوند که همگی از عوارض دیابت نوع ۲ هستند.

سلامت قلب

سلامت قلب با گوجه فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بسیار برای سلامت قلب مفید می باشد. این ماده با سایر آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی مانند: ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E به خوبی کار می کند تا مزایای ترکیبات مفید برای اندام با ارزش شما باشد. چند مطالعه در مورد لیکوپن و اثر مفید آن در کاهش کلسترول بد خون یعنی کلسترول LDL و پلاک های شریانی در حال انجام است. همچنین گوجه فرنگی منبع غنی از پتاسیم است که می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد، بنابراین از قلب شما نیز محافظت کامل را می کند.

شما می توانید به غیر از استفاده گوجه فرنگی تازه به صورت: تکه های گوجه فرنگی کنسرو شده، خرد شده و پوره شده نیز که در بازار موجود است استفاده نمایید.

تا جایی که امکان دارد سعی کنید آنها را تا آنجا که می توانید در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. هر روز صبح آن را به صورت آب میوه میل کنید یا آن را به عنوان سوپ شام یا سالاد قرار دهید. یا به طور ساده، آن را به صورت تکه ای برش دهید و از آن لذت ببرید. همچنین ممکن است گوجه فرنگی های کوچکی پیدا کنید که معمولاً به آنها گوجه فرنگی گیلاس گفته می شود را در تهیه ماکارونی یا سالاد ماکارونی مصرف کنید یا آن را با روغن زیتون بپزید و از آبدار بودن این گوجه های گوشتی لذت ببرید.

بنابراین، گوجه فرنگی فقط به غذاهای شما طعم نمی بخشد بلکه نقش مهمی در سلامتی شما دارد. بنابراین، پیش بروید و با این گوجه فرنگی های آبدار و خوشمزه هر غذا و سالادی که مایل بودید تهیه و مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *