روغن های طبیعی, زیبایی

روغن بادام تلخ و شیرین چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین
4/5 - (6 امتیاز)

قسمتهایی از گیاه بادام که شامل گل های سفید است بادام شیرین و قسمت دیگر که گل های صورتی دارد، بادام تلخ خالص است. هر نوع بادام را به روغن می توان تبدیل و از خواص آنها نهایت استفاده را برد. اما فرقی بین خواص روغن بادام تلخ و شیرین وجود دارد؟ با ما در دکتر اویل همراه باشید تا با تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین آشنا گردیم.

چگونه تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین را تشخیص دهیم؟

در سرتاسر دنیا درخت این دانه مقوی کاشت می شود و دارای دو نوع بادام: بادام شیرین و بادام تلخ است. هر کدام از این دو نوع بادام را از نوع گل آن تشخیص می دهند. بادام تلخ با گل صورتی می روید و سمی است؛

زیرا دارای ماده ای به نام آمیگدالین گلیکوزید است که به هیدروسیانیک یا به اصطلاح هیدروژن تبدیل می شود که یک اسید سمی است شناسایی می کنند و اما بادام شیرین که با گل های سفید شناسایی می شود. اصلا سمی نیست و می توانید با خیال راحت آن را بخورید.

استفاده از روغن بادام در اکثر لوسیون ها و محصولات مراقبتی و آرایشی استفاده دارد اما حاوی عناصر و مواد مغذی زیادی است که با استعمال موضعی از آن به شگفتی های مفید زیادی خواهید رسید، به خصوص اگر هدف شما تقویت مو و پوستتان باشد.

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین

خواص روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین جزو روغن ها با توانایی انتقال رایحه معطر است و این روغن حاصل شده به رنگ زرد است. پس باید بدانید که روغن فرآوری شده برای مصرف خوراکی مناسب نیست، زیرا عوارضی مثل: مشکلات تنفسی، مشکلات سیستم عصبی و… دارد و برای استفاده در محل مورد نظر مناسب است.

خواص درمانی زیاد این روغن در زمینه مراقبت از پوست و مو می باشد. از طرفی بسیار فراوان از این روغن برای ماساژ استفاده می شود. همچنین در ترکیبات موجود در: صابون ها، کرم مراقبت از پوست، محصولات مو، زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین های: (a، B1، B2، B6، D، E) است.

مهمترین کاربردهای روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین می تواند جایگزین روغن زیتون هم باشد، این روغن غنی از امگا ۳ است و بعنوان ملین در افراد دارای یبوست استفاده می شود با خوردن ۲ قاشق غذاخوری از این روغن، مدفوع دفع شده و نرم‌تر می شود. اگر روغن بادام شیرین را به برخی مواد تزریق کنیم مانند یک مسکن عمل می کند. با انجام ماساژ بدن با روغن از بروز استرس و اضطراب کاسته می شود.

تغذیه پوست خشک با این روغن، باعث سلامت و شادابی پوست می شود، اگر روی ناخن از این روغن بمالید موجب تقویت آن شده و از شکستگی آن ها پیشگیری کند.

اما روغن بادام تلخ برای تغذیه مناسب نمی باشد ولی از خشکی پوست سر جلوگیری و در نتیجه پوست را مثل آینه می کند، با انجام ماساژ پوست سر، گردش خون تحریک شده و بیشتر می شود و در نتیجه رشد مو افزایش می یابد.

تفاوت ترکیبات موجود در روغن بادام تلخ و شیرین چگونه است؟

عناصری در روغن بادام تلخ وجود دارد که عناصر سمی فراوانی دارد، بنابراین برای استفاده از آن باید بصورت رقیق شده و خوب با آب باشد و در مصرف آن احتیاط کنید.

خواص مصرف روغن بادام تلخ

در رفع عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی موثر است، زیرا حاوی هیدروژن سیانید است که رشد باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها بر روی مو و پوست را نابود می کند.

با داشتن دردهای عصبی و حساس، هنگامی که به محل درد خارجی اعمال می شود بی حس ایجاد می کند.

اگر هم از تاثیرات گرمایی هیپوکلسترولمیک استفاده می کند، دوز بسیار کمی از آن توانایی تسکین تب و پیشگیری از تب را داراست.

در تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین همین بس که نوع تلخ این بادام به شما کمک می کند تا شر مشکلات سیستم گوارشی رها شوید، زیرا به کشتن کرم های روده کمک می‌کند.

از خواص روغن بادام تلخ برای درمان عفونت هاری ناشی از ویروسی که از سگ ها به وجود می آورد، استفاده می شود. اسپاسم و گرفتگی که در اثر این بیماری ایجاد می گردد را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

در مورد استفاده از روغن بادام، خیلی خوب است که به محض تصمیم در مورد مصرف بادام و استفاده از خواص آن، به فکر استفاده از بادام شیرین می افتید. ولی بادام تلخ فواید بی‌شماری دارد که بهترین شکل آن روغن گیری و استفاده از روغن آن است.

در پزشکی و طب سنتی از روغن بادام تلخ برای: رفع گرفتگی عضلات، رفع تورم و درد، و البته محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. امروزه صابون، نرم کننده و لوسیون‌های زیادی با روغن بادام تلخ تهیه شده و در بازار به راحتی در دسترس است.

پس اگر گاهی فقط به صورت یک عدد بادام تلخ مزه در میان بادام های شیرین تان میل کردید در همین حد کافی است. تلخی آن اجازه نمی‌دهد تا زیاد از آن بخورید و سم وارد بدن‌تان شود. سعی کنید از خواص آن به صورت روغن استفاده کنید.

روغن بادام تلخ را از فروشگاه معتبر بخرید. در صورتی که برایتان امکان دارد به مغازه‌هایی رجوع کنید که جلوی خودتان با روش پرس سرد روغن آن را تهیه می‌کنند.

چون روغن بادام تلخ به دلیل کم بودن میوه آن بسیار گران است و خیلی ها آن را با روغن دانه هلو و زردآلو مخلوط می‌کنند که خطرناک است. روغن بادام تلخ، رایحه تندی دارد و تلخی از بوی آن کاملاً مشخص است.

روغن‌هایی همانند روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون ساختار سنگینی دارند. از این رو، اگر به مدت بیشتری بر روی پوست باقی‌ بماند، منافذ آن را می‌بندند. بدین ترتیب، پوست امکان تنفس نداشته و تیره می‌شود.

شاید خود شما نیز این تجربه را داشته باشید. البته این به معنای بد‌ بودن روغن بادام تلخ نیست؛ اما توصیه می‌شود روغن بادام تلخ را مستقیما بر روی پوست و به‌ ویژه پوست صورت استفاده نکنید.

به‌ دست‌ آوردن هر دو روغن بادام تلخ و شیرین اصل، ممکن است کمی دشوار باشد. به همین علت، بهتر است از فروشگاههای معتبر اقدام به خرید روغن مورد نظر خود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *