روغن های طبیعی, زیبایی

چگونه از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت بهره ببریم؟

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت
3.7/5 - (4 امتیاز)

یکی از منابع مهم تغذیه ای بادام است. روغن حاصل شده از این دانه گیاهی، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم است. روغن حاصل از این دانه کوچک و مقوی در طول دوران ها، منبعی شناخته شده برای سلامت پوست و مو است.

به خاطر خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت بسیار مورد استفاده قرار می گيرد و دارای آنتی اکسیدان هم می باشد.

از طرفی انواع روغن بادام شیرین، برای داشتن پوست درخشان و سالم مفید است. معمولاً از روغن‌های بدست آمده از بادام برای درمان بیماری های پوستی مثل آکنه، اگزما و درماتیت استفاده می شود.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

روغن بادام چیست؟

روغن طبیعی بادام شیرین یک روغن مفید است که از میوه درخت بادام تهیه می شود. درخت بادام بومی آسیا و خاورمیانه است و برای اولین بار در قرن نوزدهم در ایالات متحده ظاهر شد. روغن بادام را از دانه بادام می گیرند که در اثر فشار زیاد بوسیله دستگاه فولاد مدرن، با پرس سرد استخراج می کنند.

چنانچه متوجه شده باشید این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است و بطور عمیق در پوست و مو جذب می شود و تاثیر می گذارد.

در کل از بادام دو نوع روغن حاصل می شود که شامل روغن بادام تلخ و شیرین است و هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارد.

بوی تند ناشی از روغن طبیعی بادام تلخ، در بعضی صابون‌ها، با رایحه‌ درمانی همراه است و برای ماساژ هم کاربرد دارد. اما دقت کنید که هرگز آن را نخورید چون خواص سمی خطرناکی دارد.

استخراج روغن بادام شیرین، به عنوان ماده متشکل در محصولات مراقبت از پوست و مو، بسیار رایج است.

چگونه از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت و سلامت پوست بهره ببریم؟

اگر بخواهید، می توانید این روغن را در ترکیب یک اسموتی بریزید و یا از آن بصورت موضعی در مراقبت‌های پوستی روزانه استفاده کنید. بدلیل وجود آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی، کاربردهای فراوانی خواهند داشت. این روغن به عنوان روغن خالص در بیشتر فروشگاه ها وجود دارد و بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبتی از جمله:

  • صابون ها
  • لوسیون ها
  • کرم بدن
  • بالم لب
  • شامپو نرم کننده
  • شامپو بدن
  • سرم های روشن کننده
  • پاک کننده های صورت

بدلیل وجود خاصیت روان کنندگی روغن بادام می توان برای ترمیم موهای آسیب دیده و رفع موخوره و تقویت و رشد مو استفاده نمود.

از آنجا که روغن بادام از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های سالم و پروتئین فراوانی تشکیل شده است، فواید زیادی برای سلامت انسان دارد. از مفیدترین مواد مغذی موجود در روغن بادام شیرین می توان به این موارد اشاره کرد:

ویتامین A:

روغن بادام دارای ویتامین A فراوان بوده و به درخشندگی و سلامت پوست کمک می کند. همچنین وجود ویتامین A (رتینول) در این روغن گیاهی برای کاهش آکنه موثر شناخته شده است و برای حفظ سطح پوست یا آبرسانی لایه زیرین پوست و سالم نگه داشتن این دو لایه، خیلی مفید است.

وجود ویتامین A در این روغن، موجب تحریک و تولید سلول های جدید شده و به سفتی و سلامت پوست و کاهش خطوط ریز در آن کمک می کند.

قابل تذکر است که میزان ویتامین A به عنوان یک استاندارد طلایی جهت درمان چین و چروک پوستی عمل می کند.

ویتامینD

ویتامین D حاصل از آفتاب، برای سلامت پوست و مو مفید است. طبق مطالعات کمبود ویتامین D منجر به: خشکی پوست، ریزش مو، تاخیر در بهبود زخم و برخی بیماری های پوستی مانند پسوریازیس می شود.

هرگاه روغن بادام را به صورت خود بمالید، می بینید که ویتامین D موجود در آن چقدر برای پوست موثر است. این ترکیب، باعث کاهش رشد بیش از حد باکتری ها و پاک کردن آکنه های قرمز و التهاب می شود. به این ترتیب برای علائم درماتیت و ریزش مو مفید است.

ویتامین E موجود در روغن بادام تلخ

همه ما می دانیم که یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین E، روغن بادام است. این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند که بسیار مضرند و با بسیاری از بیماری های مزمن و پیری پوست ارتباط دارد. از آنجا که روغن بادام مملو از ویتامین E است، بصورت موضعی استفاده شود. برای محو شدن جای زخم ها، بهبود آفتاب سوختگی و کاهش علائم پیری مفید شناخته شده است.

مواد معدنی از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

میزان مواد معدنی موجود در روغن بادام تلخ برای لک صورت و سلامت و تندرستی کلی مفید است، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و روی موجود برای از بین بردن آکنه مفید است. منیزیم موجود در آن هم می تواند مانع از تجمع کلسیم بر پوست سر شده و شوره سر و پوست خشک و پوسته پوسته را کاهش دهد و باعث رشد مو شود.

اسیدهای چرب امگا

اسیدهای چرب امگا به طور قابل توجهی برای سلامت پوست مفید هستند. این اسیدها مانند بلوک های ساختمانی ضروری برای پوست ما موثر بوده و آنتی اکسیدان هایی را برای ضد پیری ارائه می دهند.

روغن بادام دارای ترکیب اسیدی بوده و برای تعادل چربی پوست مناسب است. دارای ۳۰ درصد اسید لینولئیک و اسید چرب ضروری امگا ۶ است که به آبرسانی بهتر برای پوست کمک می کند.

اگر از خواص روغن بادام تلخ استفاده کنید و یا آن را مستقیماً روی پوست بمالید، مقدار اسید چرب موجود در آن به ایجاد پوستی صاف، جوان و سالم تر کمک می کند.

ویتامین K

اگر پوست شما دارای رگه های پوستی، عنکبوتی و اسکار پوست‌ است، روغن بادام به خاطر وجود ویتامین K باعث رفع اثرات ظاهری آن‌ می شود. ماده مغذی در روغن نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما دارد.

حتی ویتامین K در روغن بادام باعث تقویت مویرگ های بدن شده و مقدار مایعات زیر چشم را کاهش می دهد. ویتامین K برای کاهش قرمزی پوست و تسکین پوست حساس مناسب شناخته شده است.

  • هشدار

اگر شما هم جز افرادی هستید که به آجیل حساسیت دارید از روغن بادام هم استفاده نکنید. روغن بادام هم متشکل از مواد حساسیت‌زای آجیل بوده و باعث واکنش آلرژیک می شود.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت جهت استفاده در بیماری های پوستی موثر است. از طرفی روغن بادام آبرسان بوده و باعث نرمی و صافی پوست می شود.

این روغن سبک، برای پوست های حساس خطری ندارد و روغن بادام هزاران سال است که برای درمان بیماری های ناراحت کننده مثل پسوریازیس و اگزما استفاده می شود.

طبق تحقیقات انجام شده این روغن برای درمان درماتیت مؤثر بوده و سوزش، قرمزی و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی در روغن بادام برای آکنه پوست مناسب بوده و به کاهش قرمزی و التهاب پوست هم کمک می کند.

این روغن مثل یک مرطوب کننده روزانه برای صورت بعضی افراد قابل استفاده می باشد. بخاطر خواص نرم کنندگی، برای بهبود رنگ چهره و پوست صورت هم معروف است و جای زخم را رفع می کند.

جای زخم پس از جراحی معمولاً باعث بوجود آمدن اسکار پوست می شود. در طب سنتی آیورودا هند و باستان چین، از روغن بادام برای کاهش ظاهر جای زخم ها و تسکین پوست بسیار مصرف می کردند. مشاهدات و تجربیات بالینی نشان می دهد که روغن بادام جای زخم جراحی را هم رفع می کند.

خواص ضد التهابی در این روغن در رفع اسکار کمک می کند. اما تحقیقات نشان داده است که اثربخشی روغن در زخم پس از جراحی مفید بوده ست.

از این روغن بعنوان یک درمان طبیعی برای آرام کردن و صاف کردن پوست و برخی از افراد برای کاهش اسکار و آکنه صورت هم استفاده می کنند.

چگونه روغن بادام علائم کشش پوست را از بین می برد؟

در زمان رشد و دوران بلوغ یا بارداری، کشش زیاد باعث پارگی کلاژن و الاستین پوست می شود. این روغن برای بهبودی پوست و کشش بدن مناسب است. طبق تحقیقات روغن بادام می تواند از ترک های پوست در افراد باردار جلوگیری و به رفع خارش ناشی از ترک های پوستی کمک کند.

مصرف این روغن در زنان باردار به طور مستقیم در پوست و هر روز، احتمال ایجاد ترک‌های پوست را کمتر می کند.

چگونه روغن بادام آسیب UV را کاهش می دهد؟

اگر زمان طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) باشید باعث پیری زودرس شما می شود خطوط ظریف، چین و چروک و لکه های تیره روی پوست کم می شود. طبق تحقیقات روغن بادام در کند کردن پیری ناشی در اثر آفتاب موثر است.

روغن بادام به عنوان یک سد، از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند. با وجود ویتامین E و خواص آنتی اکسیدانی در این روغن از آسیب سلولی ناشی از اشعه UV هم‌پیشگیری می شود.

مصرف روغن بادام در صورت و بدن مثل یک ضد آفتاب به جلوگیری از آسیب و پیری زودرس پوست شما کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *