طب سنتی

خواص عناب را در دمنوش عناب بیابید

خواص عناب
این پست چقدر براتون مفید بود؟

دمنوش خرما قرمز( عناب) بخورید!

تا به امروز اسم خرمای قرمز یا چینی را شنیده بودید؟ در اصل خرما چینی یا قرمز همان عناب خودمان می باشد. اگر دوست دارید یک تجربه‌ی عالی در یک عصر دلپذیر داشته باشید می توانید با یک لیوان چای عناب این کار را امکان پذیر سازید!

عناب یکی از گیاهان دارویی بومی در مناطق گرمسیر می باشد، که دمنوش آن می‌تواند باعث سلامتی در بدن فرد شود. این ماده می تواند برای خانم‌ها باعث ایجاد شادی‌ و آرامش‌بخشی شود. پس اگر شما هم پای ثابت خوردن انواع دمنوش ها هستید می توانید با خوردن دمنوش عناب سلامتی و شادی را به بدن خود هدیه کنید.

در تحقیقاتی که انجام شده است، می توان به صراحت گفت که همه‌ی افراد به خصوص خانم‌ها، عاشق خوردن و امتحان کردن انواع دمنوش‌های طبیعی و گیاهی می باشند. به خصوص اگر آن دمنوش، نوشیدنی عناب باشد. البته این را هم بگوییم که میوه‌ی آن هم دارای طرفداران زیادی می باشد که در کنار یک لیوان چای تازه، مطمئن باشید که می‎چسبد.

فواید درمانی و خواص عناب

در کشورهای غربی عناب را به صورت خشک‌ شده یا به صورت آب ‌نبات‌های طعم‌دار به همراه چای استفاده می‌کنند. در کره، چین و تایوان نیز، از شربت شیرین میوه‌ی عناب بسیار استفاده می شود و دارای طرفداران بی شماری است. در برخی مناطق هم از عناب برای تهیه کردن سرکه استفاده می کنند و در آفریقا هم از آن برای درست کردن کیک استفاده می شود.

خوب است بدانید که عناب را به صورت کنسرو ‌شده و چای با طعم عناب یا جوشانده عناب،در جهان بسیار استفاده می‌شود. اما در کشورهای: ایران، پاکستان و هندوستان عناب را بیشتر به صورت خشک ‌شده مورده استفاده قرار می دهند.

خواص عناب چیست؟

از خواص عناب می توان به خاصیت آنتی اکسیدان بالایی آن اشاره کرد و همچنین می تواند روند پیری پوست را بسیار کاهش ‌دهد. یک درمان کننده برای استرس و اضطراب بوده و به دلیل داشتن لعاب زیاد، به عنوان نرم‌کننده سینه، ملین و همچنین باعث تقویت دستگاه گوارش، کمک به هضم غذا، مهارکننده سلول‌های سرطانی خون، تصفیه‌کننده خون، درمان کم‌خونی، تقویت حافظه، کاهش‌دهنده فشارخون و برطرف کننده گرفتگی صدا می باشد.

با مطالعات انجام شده بر روی خواص عناب دریافته اند که در عصاره‌ی عناب یک مهارکننده سلول‌های سرطانی خون وجود دارد؛ چرا که با داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و در نتیجه به کنترل سلول‌های سرطانی نیز بسیار کمک می‌کند.

موارد منع مصرفی عناب

۱_ بهتر است افرادی که دچار نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و دارای خلط می باشند، قبل از مصرف کردن عناب حتمٱ با پزشک خود مشورت کنند.

۲_ مصرف عناب برای زنانی که باردار می باشند بهتر است با آگاهی پزشک انجام گیرد.

۳_ مصرف کردن به صورت زیاد برای افرادی که دچار غلظت خون می باشند، توصیه نمی‌شود.

۴_ بهتر است در صورت استفاده از میوه‌ی عناب، آن را به صورت دمنوش استفاده کنید.

طرز تهیه کردن دمنوش خرما

برای تهیه کردن این دمنوش ابتدا عناب‌ها را به خوبی شسته و خیس کنید. سپس هسته‌ها را خارج کرده و میوه را خرد کرده و داخل یک قوری بریزید. بعد درون قوری را با آب ۸۰ درجه پر کرده و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بدون شعله مستقیم بماند تا دم بکشد.
این دمنوش دارای طعم شیرینی بوده و احتیاجی به شیرین‌کردن ندارد. در صورت تمایل هم می‌توانید چند قطره آبلیمو به آن اضافه کرده و میل کنید.

خاصیت دمنوش گیاهی عناب

جوشانده عناب برای کسانی که مشکل بواسیر دارند، بسیار سودمند می باشد. همچنین برای درمان کردن کهیر و خارش‌های پوستی می توانید ۱۰ تا ۵۰ عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) را کمی بکوبید و در آب جوشانده صاف کنید و صبح به صورت ناشتا آن را میل نمایید.

یک شربت خوب مخصوص برای سرفه، سینه درد و همچنین خلط‌آور و ملین می باشد: شما می توانید این شربت را به این طریق آماده سازید؛

(عناب + انجیر + کشمش + خرما) از هر کدام به مقدار ۵۰ گرم در یک لیتر آب به خوبی بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و روزی به اندازه ۳ فنجان میل کنید.

یکی دیگر از خواص عناب که به وسیله دم نوش قابل استفاده می باشد، درمان کردن مخملک است. شما می توانید برای تهیه این دمنوش ابتدا عناب و ترنجبین را جوشانده و به مدت یک هفته و کم‌ کم به کودک خود بدهید.

برای درمان سردردهای ناشی از سوء هاضمه هم می توانید، عناب + بنفشه + گل پنیرک را جوشانده و با ترنجبین شیرین کرده و میل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *