پوست, درمان, درمان راش پوستی

درمان راش پوستی | ۱۰ نمونه از بهترین درمان های خانگی برای راش پوستی

عرق سنجد
این پست چقدر براتون مفید بود؟

ما در فروشگاه عطارچیان  به شما درمان‌‌‌های طبیعی و خانگی را آموزش می‌دهیم تا با آنها به راحتی بتوانید از پس مشکلات خود بر بیایید. در ادامه ۱۰ درمان خانگی راش پوستی را خواهید خواند. ما محصولاتی داریم که شما میتوانید با مراجعه به لینک آنها که در ادامه آورده شده است اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کنید. با ما همراه باشید.

محصولات پیشنهادی مجموعه فروشگاه عطارچیان در این مقاله:

[button title=”جودوسر” link=”https://attarchian.com/product/%d8%ac%d9%88-%d8%af%d9%88%d8%b3%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”گیاه آلوئه ورا” link=”https://attarchian.com/product/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%a6%d9%87-%d9%88%d8%b1%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن نارگیل” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%86%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d9%84-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن درخت چای” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%da%86%d8%a7%db%8c-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن زیتون” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%a8%d9%88-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d8%b5/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”جوش شیرین” link=”https://attarchian.com/product/%d9%be%d9%88%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%88%d8%b4-%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%86/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”نمک” link=”https://attarchian.com/product-category/%d9%86%d9%85%da%a9-%d9%87%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن بابونه” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d9%88%d9%86%d9%87-500-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن جوجوبا” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%ac%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b5%d9%84-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d8%ac%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن آرگان” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b4-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%af-60-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

[button title=”روغن گلرنگ” link=”https://attarchian.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%da%af%d9%84%d8%b1%d9%86%da%af-500-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%aa%d8%b1-2/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”green” font_color=”” size=”big” full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

درمان خانگی راش پوستی

درمان راش پوستی

کمپرس سرد

یکی از سریع ترین و ساده ترین راه ها برای متوقف کردن درد و خارش بثورات استفاده از کمپرس سرد است. دوش آب سرد یا کمپرس آب سرد می تواند تسکین فوری را به همراه داشته باشد و می تواند به جلوگیری از تورم، تسکین خارش و کند شدن پیشرفت بثورات کمک کند.

شما می توانید کیسه یخ یا کیسه پلاستیکی را با یخ پر کنید یا پارچه ای را با آب سرد خیس کرده و سپس یک پارچه روی پوست خود قرار دهید. توجه داشته باشید هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. تا زمانی که خارش یا درد برطرف نشده روی پوست خود نگاه دارید.

سرما جریان خون را در ناحیه ملتهب محدود می کند. وقتی از یخ یا آب سرد روی جوش استفاده می کنید می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد و تقریباً بلافاصله خارش را متوقف کند. برای بثوراتی که قسمت بیشتری از بدن را می پوشاند یا ناحیه ای را تحت پوشش قرار می دهد که پوشاندن آن با کیسه یخ دشوار است حمام یا دوش آب سرد می تواند تسکین دهنده باشد.

حمام جو دوسر

جو دوسر از سالیان دور برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از اگزما گرفته تا سوختگی استفاده می شود. بلغور جو دوسر حل شده در آب حمام می تواند خارش را تسکین دهد. همچنین می توانید بلغور جو دوسر معمولی را در غذاساز یا مخلوط کن خرد کرده و یک فنجان به آب حمام اضافه کنید.

برای استفاده: ابتدا وان حمام خود را با آب گرم پر کنید. یک فنجان یا یک بسته بلغور جو دوسر کلوئیدی را در آب مخلوط کنید سپس وارد وان شوید و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید و با دوش آب ولرم بشویید.

بلغور جو دوسر به عنوان ضد التهاب و آنتی اکسیدان عمل می کند و خارش، خشکی و زبری پوست را از بین می برد. منابع معتبر مطالعات نشان داده اند که روغن جو دوسر همین خاصیت را دارد و به ترمیم پوست کمک می کند.

جو دوسر حاوی مواد ضد التهابی مانند روغن لینولئیک، اولئیک اسید و آوانانترامید است. این ترکیبات سطح سایتوکاین بدن را کاهش می دهند و می توانند باعث التهاب شوند. همچنین مانند انواع کرم ها جو دوسر کلوئیدی سد پوستی را تقویت می کند.

آلوئه ورا تازه برای درمان راش پوستی

گیاه آلوئه ورا قرن ها است که به عنوان کمکی برای سلامت و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد.آلوئه ورا علاوه بر التیام زخم به عنوان: ضد التهاب، ضد میکروب، ضد ویروس و آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید ژل شفافی که از برگ های آلوئه به دست می آید را برای تسکین خارش و سوزش پوست استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از آلوئه ورا ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا حداکثر جذب را داشته باشد.

اگر گیاه آلوئه ورا دارید می توانید یک برگ را باز کرده ژل را تراشیده و مستقیماً روی پوست آسیب دیده بمالید. در هر صورت آلوئه ورا تازه توصیه می شود زیرا آلوئه ورا مانده می تواند در طول زمان تجزیه شده و تا حدودی اثر بخشی خود را از دست بدهد.

آلوئه حاوی ویتامین B-12 است. کلسیم، منیزیم، فلز روی، ویتامین A ، C ، E  و اسیدهای چرب ضروری همچنین حاوی آنزیم ها، کربوهیدرات ها و استرول ها است که تصور می شود منبع موثری در اثرات ضد التهابی آن است. استفاده از ژل آلوئه ورا هنگام استفاده روی پوست بی خطر تلقی می شود. البته این امکان وجود دارد که به آلوئه ورا حساسیت داشته باشید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل که از گوشت و شیر نارگیل استخراج می شود قرن ها در کشورهای گرمسیری به عنوان روغن پخت و مرطوب کننده پوست استفاده می شده است. روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده و دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.

افرادی که به نارگیل حساسیت دارند باید ابتدا آن را در یک نقطه در قسمت داخلی بازو آزمایش کنند. در صورت عدم واکنش در ۲۴ ساعت می توانند به طور کامل از آن در هر ناحیه ای استفاده کنند. در صورت بروز سوزش مصرف را متوقف کنید.

روغن نارگیل برای استفاده بی خطر است و به عنوان یک مرطوب کننده پوست و سر می توان آن را در سراسر بدن یا فقط در نواحی خارش دار استفاده کرد. روغن نارگیل بکر یا فرآوری نشده خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی بالایی دارد.

تصور می شود که اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​در روغن نارگیل بکر دارای خواص: ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و درمانی هستند. مشخص شده است که یک مونوگلیسیرید از اسید لوریک در روغن نارگیل تشکیل شده است که منبع ضد باکتری است. اسید لوریک تقریباً نیمی از چربی روغن نارگیل را تشکیل می دهد. عملکرد روغن نارگیل کمی بهتر از روغن معدنی است. روغن نارگیل در بهبود رطوبت پوست و عملکرد بهتر از روغن معدنی است.

روغن درخت چای

درخت چای بومی استرالیا است که در ابتدا توسط افراد بومی به عنوان ضد عفونی کننده و ضد التهاب استفاده می شد. این یک اسانس است که از گیاه با بخار تقطیر می شود. روغن درخت چای در مراقبت از پوست مفید است.

روغن درخت چای همیشه نباید مستقیماً روی پوست استفاده شود. اگر به تنهایی استفاده شود می تواند خشک گردد. می توانید آن را با مخلوط کردن چند قطره با روغن های دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید و یا آن را با مرطوب کننده خود مخلوط نماید.

بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن از آن در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می تواند برای خارش پوست سر یا خارش پلک ها مورد استفاده قرار دهید اما در هر نقطه نزدیک چشم با احتیاط استفاده کنید. همچنین می توانید محصولات تجاری حاوی روغن درخت چای مانند شامپوها و کرم های پا را پیدا کنید. روغن درخت چای در صورت مصرف آن سمی است و برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

روغن درخت چای در برابر عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و تک یاخته ای پوست کار می کند. تصور می شود ترپن ها یا همان هیدروکربن های اشباع نشده موجود در روغن درخت چای مواد سلولی باکتری ها را تجزیه می کنند.

[info_box title=”” image=”” animate=””] روغن درخت چای اصل در دکتر اویل [/info_box]

جوش شیرین در درمان راش پوستی

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک داروی خانگی قدیمی برای خارش پوست، بثورات، پیچک سمی یا نیش حشرات است. یک تا ۲ فنجان جوش شیرین را در وان آب ولرم بریزید و خیس کنید. سپس پوست را شستشو دهید و خشک کنید و بعد از مرطوب کننده خود استفاده کنید.

همچنین می توانید با کمی آب و جوش شیرین خمیری تهیه کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. ترکیب شیمیایی جوش شیرین به عنوان یک بافر عمل می کند و محلول ها را در تعادل اسید و قلیایی پایدار نگه می دارد. به همین دلیل جوش شیرین ممکن است پوست شما را آرام کند و پوست را در تعادل قرار دهد.

نیلی طبیعی

نیلی طبیعی یک پودر آبی تیره است که از یک گیاه خشک چینی تهیه شده است. نیلی طبیعی می تواند به عنوان یک درمان موضعی برای پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​و شرایط ناشی از التهاب موثر باشد.

نحوه استفاده از آن:

نیلی طبیعی به عنوان پماد ۲ بار در روز روی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود. رنگ پوست و لباس را آبی می کند که استفاده از آن را مشکل می کند. رنگ با شستشو از بین می رود اما می تواند ناخوشایند باشد.

مکانیسم دقیق نحوه کاهش التهاب نیلی طبیعی به طور کامل شناخته نشده است. هنگام استفاده از هرگونه داروی گیاهی خطراتی از جمله فقدان استانداردهای خلوص و دوز، تداخل احتمالی با داروهای تجویز شده و خطر آسیب به اندام هایی مانند کبد یا کلیه وجود دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است. شواهد زیادی برای استفاده از آن وجود دارد ولی به مطالعات علمی بیشتری نیاز است. می توانید از سرکه سیب برای از بین بردن خارش سر با استفاده از آن با قدرت کامل یا رقیق شدن چند بار در هفته استفاده کنید.

اما در صورت ترک خوردن یا خونریزی پوست سر از آن استفاده نکنید. برخی از افراد با حمام سرکه سیب تسکین می یابند. سرکه سیب در محدود کردن سایتوکاین هایی که التهاب ایجاد می کنند بسیار موثر است.

نمک های اپسوم یا نمک های دریای مرده

نمک های اپسوم یا سولفات منیزیم به طور سنتی در حمام گرم برای تسکین دردها و دردهای عضلانی استفاده می شود. اما خیساندن نمک های اپسوم یا نمک های غنی از منیزیم و مواد معدنی دریای مرده نیز ممکن است به تسکین خارش و پوسته پوسته شدن کمک کند.

۲ فنجان نمک اپسوم یا نمک دریای مرده را به یک وان آب گرم اضافه کنید.به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید و بعد از خیساندن آبکشی نمایید. در پایان آن را خشک و از مرطوب کننده استفاده کنید. مشخص شده است که نمک های منیزیم عملکرد سد پوستی را بهبود می بخشد و به رطوبت پوست کمک می کند و همچنین التهاب را کاهش می دهد.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع و اقسام نمک ها در عطاری انلاین[/info_box]

روغنهای گیاهی برای درمان نمودن راش پوستی

بسیاری از روغنهای گیاهی مختلف مانند: روغن زیتون، روغن دانه گلرنگ، روغن آرگان، جوجوبا و بابونه را می توان به طور موثر برای مرطوب کردن خارش پوست استفاده کرد. هر روغن دارای ترکیبات مختلف و اثرات متفاوتی بر روی پوست است.

روغنهای گیاهی به تنهایی یا در آماده سازی هایی که می توانند به عنوان روان کننده پوست برای مرطوب کردن مورد استفاده قرار گیرند در دسترس هستند. به طور کلی روغن ها باعث کاهش التهاب و ایجاد یک سد محافظ پوستی می شوند.

  • روغن زیتون

این روغن باعث کاهش التهاب و بهبود زخم می شود. حاوی اسید اولئیک و مقادیر کمتری از اسیدهای چرب دیگر، به علاوه ۲۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف است.

  • دانه گلرنگ

روغن دانه گلرنگ ضد التهاب ۷۰ درصد اسید لینولئیک پلی غیر اشباع است. ۲ ماده تشکیل دهنده آن لوتئولین و گلوکوپیرانوزید دارای خواص ضد التهابی هستند.

  • روغن آرگان

روغن آرگان خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد. این ماده عمدتاً از اسیدهای چرب تک اشباع نشده تشکیل شده و حاوی: پلی فنول ها، توکوفرول ها، استرول ها، اسکوالن و الکلهای تری ترپن است.

  • روغن جوجوبا

روغن جوجوبا که یک ضد التهاب است و همچنین به ترمیم سد پوستی در درماتیت کمک می کند و در بسیاری از لوازم آرایشی یافت می شود. در ضمن به شما در جذب داروهای موضعی کمک می کند.

  • روغن بابونه

این گیاه دارویی سنتی برای آرامش پوست است. شاید با آن به عنوان یک چای گیاهی آرامش بخش آشنا باشید. اما به صورت موضعی استفاده می شود و دارای ۳ ماده: آزولن، بیسابولول و فارنزن است که اثرات ضد التهابی یا آنتی هیستامین تولید می کند.

[info_box title=”” image=”” animate=””]انواع و اقسام روغن های طبیعی و اصل در دکتر اویل [/info_box]

حرف آخر

تسکین خارش سابقه طولانی دارد و بسیاری از درمان های امروزی سنت های فرهنگی قدیمی هستند. تحقیقات در مورد آنچه دقیقاً باعث می شود برخی از این داروها کار کنند ادامه دارد. اینها تنها تعدادی از داروهای خانگی هستند که می توانند خارش ناشی از بثورات را تسکین دهند.

بسیاری از آنها مواد اولیه معمولی ارزان قیمت هستند که ممکن است در انبار خانه یا آشپزخانه خود داشته باشید. توجه داشته باشید که اکثر داروهای گیاهی می توانند عوارض جانبی داشته باشند و برخی از این داروها از نظر ایمنی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته اند.

هر فرد واکنش متفاوتی نشان می دهد. قبل از استفاده از دارویی که ممکن است عوارض جانبی داشته باشد با پزشک مشورت کنید. همچنین قبل از استفاده از هرگونه ماده جدید در بثورات کودک خود با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *